Spelrum
Giraffen56
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade96
Mobilspel
Pågående19 828

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2012-12-02 18:08
Antal inlägg: 3172

snöskoter är grymt kul. jag bor där man inte stör någon och det är ett bra fordon för att göra allt från att åka omkring och göra stigar, göra ridvägar, platta till nysnö innanför stängsel i hästhagar till att åka till granngården närmsta vägen.

vonsan-62 - Ej medlem längre2012-12-08 20:27
Antal inlägg: 162

Instämmer med dig malho, och det du skriver stämmer in på där jag bor. Att Norge har så strikta regler har medfört att många norskar har köpt sig stugor och hus i det område där jag bor för att kunna köra skoter. Vi ha många mil leder och på vissa områden är det fritt att få köra som man vill. Merparten sköter sig utmärkt och sen är det skoterkörarens ansvar att ta reda på var man får köra.Jag tar gärna en tur på skotern och det är ett bra redskap att ta sig fram med om man har mycket packning och småbarn som ska med. Men jag tar även gärna en skidtur och få njuta av frisk luft och utsikten på fjället.

thessan112012-12-08 20:34
Antal inlägg: 52

Skoter är roligt, det är ett bra sätt att ta sig fram på.. Ska man förbjuda skoter så får man väl förbjuda allting, finns ju människor som missbrukar allt och som inte sköter sig. Finns de som kör fulla på skoter men det finns de som gör de även med bil, båt.. you name it. Ska det också förbjudas då?
Det finns de som stör andra genom att lyssna på musik, ska det också förbjudas då?

Det går inte att förbjuda allt som kan störa..

HajnaGuran2012-12-12 10:43
Antal inlägg: 3

ttiittii
"jag tycker det är bra att skoterklubbarna talar med med dom som har skoter och förklarar vikten av att hålla sig på lederna,vedkapar för också ett sabla oljud,men vedkapar körs sällan nätterna igenom gräsklippare håller sig också till dagtid,ingen ide att sova före 02:00 nu på vintertid det är omöjligt att sova,jag ska ringa skoterklubben här så dom får ge mer information om att det är viktigt att hålla sig på skoterleden"

Du svamlar så du tror dig själv nu - Antingen bor du på en skoterled och avskyr det eller så retas alla i närheten med dig.

ttiittii
"om jag kör för fort på motorvägen från stockholm,så väcker jag ingen någonstans stör ingen och kommer polisen blir det mer klirr i statskassan,det finns en tråd om fortkörning denna handlar om skiotrar"

Men allvarligt människa? Hur tänker du nu? Anledningen till att du får böter när du kör för fort är inte för att det ska klirra i statskassan. Att du inte väcker någon är helt irrelevant. Anledningen till att just du, jag och alla andra inte ska köra över hastighetsgränserna är för att helt enkelt inte ha ihjäl andra trafikanter och dig själv - dödsolyckor med skoter drabbar i 99 fall av 100 endast skoterföraren eller medåkande på samma skoter. Sedan är alla dödsolyckor onödiga ändå

- Undertecknad bor intill en skoterled i en av de skotertätaste kommunerna i landet, där snittskotern dessutom körs mest mil. Du generaliserar problem som finns med enskilda individer, oavsett lagstiftning så finns individerna kvar. Problem som finns med norrmän och skoterkörning beror snarare på norska lagstiftningen än den svenska - sedan kan man tycka att norrmännen borde respektera den svenska lagstiftningen bättre

Lika bra2012-12-12 11:14
Antal inlägg: 437

"Hur i hela H-----e ska Vi ta oss upp på en fjällsjö 4-5 mil bort för att fiska en fin vårdag??"

Vad är det för dum jävla fråga? Är det en mänsklig rättighet att kunna fiska i fjällsjöar? Rekommenderar dig att åka skidor eller fiska i en sjö som ligger närmare.

I övrigt tycker jag så klart att det ska vara tillåtet att köra skoter på angivna leder, däremot finns det ingen anledning att tillåta fri skoterkörning i skog och på fjäll. Märk väl användningen av ordet "fri", självklart ska skotern kunna användas som arbetsredskap eller vid andra sammanhang då skotertransport är nödvändig.

Det är inte tillåtet att fritt framföra andra motorfordon i skog och mark, varför skulle skotern vara undantaget?

wildman2012-12-12 11:29
Antal inlägg: 3860

"Det är inte tillåtet att fritt framföra andra motorfordon i skog och mark, varför skulle skotern vara undantaget?"

Anledning till detta är ju att man inte förstör marken när snötäcket är tillräckligt tjockt.
Faktum är att det inte är något som hindrar dig från att ta en bil ut i snön om det inte riskerar att skada underliggande mark. (vissa undantag finns)
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Lika bra2012-12-12 12:12
Antal inlägg: 437

Wildman
Åh, fan. Det visste jag inte. Så jag kan gasa iväg med min bil mer eller mindre vart fan jag vill så länge det ligger snö på marken alltså? Jaja, det var väl egentligen bara ett litet sidospår och inte ett argument. Det finns många saker som är förbjudna som borde vara tillåtna och vise versa.

Well, jag ska inte hålla på att tjafsa så mycket om det här. Men oavsett vad så tycker jag att skoterkörning är ett satans otyg som stör. Plus att den är ett förbannat miljöovänligt transportmedel. Som jag förstår det drar skotern mellan 2,5-3 liter per mil. Det är vansinnigt mycket jämfört med min bil som drar 0,5. Jag förespråkar en begränsad skoterkörning, jag vill inte förbjuda den.

Kom inte och gnäll om bilar, gräsklippare, motorbåtar eller annat tjafs. Jag har samma inställning där. Inga av dessa fordon bör nöjesköras (vem fan som nu nöjeskör en gräsklippare?). Reglera körningen helt enkelt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?