Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2012-12-02 21:53 | |
![]() | Jag vart först muddrad, sedan inföst i en buss ihop med andra supportrar och ivägkörd till polisstationen där vi fick sitta på marken i "mänskliga kedjor" för att senare bli mugshotade (vet inte vad det heter på svenska) med personnummer och skit. Samtidigt som ifk-supportrar står utanför polisstationen och vrålar. "Sammanlagt sju personer är anhållna i samband med fotbollsmatchen mellan GAIS och Djurgården i går. Två personer är misstänkta för våldsamt upplopp och de övriga är misstänkta för misshandel i olika grad. Polisen grep 119 djurgårdssupportrar och omhändertog ett 30-tal GAISare." Lite väl saftigt att gripa nästan 150 pers när det slutade med sju anhållna. Eller? | |
| Miss_jk | 2012-12-02 21:54 | |
![]() | Vet inte var gränsen går till att bli GRIPEN (jag är ju en hederlig medborgare, även om jag är supporter), men så gick det till iaf. | |
| ingshi | 2012-12-02 21:56 | |
![]() | verkar extremt. måste ha varit jobbigt att bli utsatt för. förhoppningsvis inledde de en internutredning efter så att detta inte sker igen. i många fall gör polisen fel, men i många fall gör de också ett väldigt bra jobb. är lite spänd på de sitationer du menar är fel, jochen. har förstått att du är mycket upprörd. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 22:08 | |
![]() | Jag är verkligen inte den som klagar på polisen i första taget, men som fotbolls- och hockeysupporter får man utstå j-t mycket trots att man är HELT OSKYLDIG. Varken jag eller de jag går med på matcherna har någonsin gjort en fluga förnär, men som sagt, fel plats vid fel tidpunkt. Tyvärr är det ju så att det ni ser är det som skrivs i AB och dylika skräptidningar, inte det som egentligen händer. | |
| apbur | 2012-12-02 22:09 | |
![]() | Miss_jk, jag tror inte alls att du är bråkig eller kriminell. Tror du är en engagerad supporter men hur ska polisen agera när de tror att en handfull personer inne på ett ställe gjort sig skyldiga till misshandel, med hundra medsupportrar och där det troligtvis blir tumult om de börjar förhöra på plats? Jag tror det fanns fog för att omhänderta alla supportrar för vittnesuppgifter och vidare utredning så som situationen såg ut då. Att de ber om ursäkt i efterhand är ju bara taktiskt för att folk som blev griniga ska känna att de fått upprättelse. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:12 | |
![]() | fast du får inte omhänderta för vittnesuppgifter. det står ganska klart och tydligt vilka situationer du får omhänderta i (har inte boken framför mig men tror att det kan vara 10 § - 10 c §). Om du menar att de omhänderta på grund av vittnesuppgifter som pekar ut specifika individer så ska det ske en individiduell prövning, alltså att klumpa är ej okej även om det kan ske. | |
| apbur | 2012-12-02 22:14 | |
![]() | Och som polis är man nog lagom nervös när man ska upprätthålla ordningen i numerärt underläge där en situation snabbt kan vända och äventyra polisernas säkerhet. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:15 | |
![]() | ja, det är man säkert men under förhållanden som beskrivs låter det inte så troligt. det är även en skillnad på vad man vill göra och vad som lagen faktiskt tillåter | |
| apbur | 2012-12-02 22:19 | |
![]() | ingshi, jag har ingen bok framför mig men jag tvivlar på att omhändertagandet inte har något stöd i lagen. De måste ju ha befogenheter för att motverka upplopp. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 22:22 | |
![]() | Alltså, det som hände hände ute på avenyn, inte ens på krogen vi satt på. Vi satt på undervåningen på den krogen. Såg och upplevde inte ett skit av det som hände utanför. Men plötsligt kom det ner ett gäng kravallutrustade poliser och föste upp oss och så vidare, som jag skrev tidigare. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:23 | |
![]() | japp ordningsL 10 - 10 c §. med reservation för att jag är trött och kan säga fel. men det inbegriper inte det som skett. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:24 | |
![]() | ni får gärna rätta mig för jag kan mycket väl ha fel vid denna timme, men då får ni kolla upp först :) | |
| apbur | 2012-12-02 22:31 | |
![]() | Miss_jk, kan du inte se situationen från polisens sida och förstå agerandet utifrån det? Visst, du känner dig kränkt som person för att det är så självklart för dig att du inte gjort något men det är inte rimligt att polisen ska kunna jobba med effektiv brottsbekämpning och lämna precis alla oskyldiga i fred. Det är ett pris som vi medborgare får betala och jag anser det vara värt det många gånger om. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:33 | |
![]() | nu är iofs jag inte miss_jk men svarar ändå. polisen erkände ju att de gjorde fel. deras agerande hade inte stöd i författning. de gjorde alltså inte ett ingripande under de förutsättningar som lagen medgav. de gjorde fel. hur är det effektiv brottsbekämpning???? | |
| apbur | 2012-12-02 22:40 | |
![]() | Sju anhållna för ganska grova brott. | |
| ingshi | 2012-12-02 22:43 | |
![]() | och de övriga? alltså, det finns inget som heter effektiv brottsbekämpning utan stöd i lag. om du ser att det är ett problem får du ta upp det med din lokala politiker så får ni komma på ett sätt att övertyga oss andra om att vi ska ändra gällande lag. i ett rättssamhälle är det helt otänkbart att över 50 eller 30 eller 20 ska bli frihetsberövade för att sju ska anhållas. det går emot Europakonventionen om mänskliga rättigheter och det går emot en rättstat. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 22:50 | |
![]() | Sju av 150 gripna. Nej, jag anser definitivt inte att de på något sätt, what so ever, hade anledning att gripa mig. Frågar en gång till: Hade du tyckt att det var ok att bli gripen när du stod och dansade på krogen? Bara pga att ett par personer utanför var stökiga? | |
| apbur | 2012-12-02 23:11 | |
![]() | ingshi, jag kan inte svara på om polisen agerade enligt gällande lagstiftning i det specifika fallet. Att det är orimligt att alla oskyldiga lämnas i fred var ett generellt uttalande. Och det är fullkomligt orimligt och något man får vara beredd på som medborgare. Miss_jk, ja, hade tyckt att det var ok att bli visiterad och omhändertagen om det sprang runt en handfull gökar på det ställe jag var på som misshandlat folk och polisen inte visste exakt vilka personer det var. | |
| apbur | 2012-12-02 23:24 | |
![]() | Jag kan tänka mig följande scenario: Polisen får kännedom om att det är bråk på gång på ett ställe där supportrar hänger och att flera personer som gjort sig skyldiga till misshandel befinner sig där. Stället utryms, supportrarna samlas ihop, visiteras och tas ifrån platsen. Att säga till 150 upprepade supportrar att traska hem är nog ingen bra idé i den situationen. Ni blir alltså transporterade ifrån stan för de vill inte ha er där för ni utgör en fara. Jag vet inte vad som brukar vara rutin efter det men det verkar väl rimligt att lassa av er vid polisstationen. Innan ni stack iväg ville de ha era uppgifter och dokumenterade så att de kan ringa in gökarna som ställer till med bråk även i fortsättningen. | |
| fetabetapeta | 2012-12-02 23:25 | |
![]() | Seriöst! Fatta hur bra poliskår vi ändå har! Alla ni som klagar och gnäller på polisen, vad gör ni själva för att underlätta polisens arbete? Att medborgarna stödjer polisen är viktigt! Polisen kan inte själva var ÖverAllt! ¨så sluta gnäll och hjälp till ist! Och vad är det ni kräver och förväntar er...? Skulle ni själv ta ett jobb där ni riskerar era liv(!) för en pissig lön? Självklart finns det rötägg inom polisen, precis som överallt annars. ...och felaktigt argerande av myndighteter bör JO anmälas ! | |