Spelrum
Giraffen56
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade96
Mobilspel
Pågående19 828

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-12-11 22:40
Antal inlägg: 7985

Den skånska man hör i presentationssammanhang på tv är ju rejält utslätad, Lundaskånska. Och så jäkla obegriplig är den sällan ändå. Träffar man på en äkta Göinge-bo kan det bli lite knivigt, men har nog aldrig hört så bred skånska i tv.

Måns_E2012-12-11 22:55
Antal inlägg: 12028

Jag förstår den mesta skånskan, men i Ystadstrakten så tycker jag att det börjar bli lurigt. Mölmöitiska eller lundensiska eller helsingborska är ju inte mycket värre än småländska.

LadySol - Ej medlem längre2012-12-11 23:02
Antal inlägg: 33199

Haha!
'... inte mycket värre än småländska.'
Stämmer på pricken. ;)

Jag tycker för övrigt som många andra här. Skånskan hörs naturligtvis men känns nedtonad i rutan och är inte alls svår att förstå.

xxANxx - Ej medlem längre2012-12-11 23:10
Antal inlägg: 124

Personligen tycker jag det viktigaste är att alla människor som förstår svenska oxå ska kunna förstå vad t.ex. en nyhetsuppläsare säger. Därför är det oxå viktigt att speciellt nyheter, väder & andra viktiga program som måste kunna nå den tittande skaran, ska ha anställda som talar ren och klar svenska.
En annan sak jag tycker är jävligt upprörande med vissa som jobbar på TV. Och det har jag uppmärksammat på speciellt 1:ans morgonkanal. Bl.a två olika kvinnor vid 2 olika tillfällen. Båda gångerna handlade det om väldigt allvarliga saker som uppstått både i Sverige och utomlands.Och som var ett väldigt allvarligt och omtalat ämne för nån vecka sedan.
Alltså..??? dessa kvinnor borde inte få sitta i soffan som nån slags utfrågare av dittagna viktiga personer om ämnet och händelsen ifråga=( Dessa kvinnor sitter där i soffan och frågar om jättehemska och allvarliga saker som hänt/skett.. och när dom sedan sitter där och tar emot svaren som vi tittare/lyssnare samtidigt ser, så har dom som ett ständigt flin på läpparna, och ansiktsuttrycket stämmer inte ihop med hur man normalt som människa ser ut i sitt ansiktsuttryck när man tar emot allvarlig information eller upplysning. En av dessa kvinnor vet jag alltid ser ut så i sitt ansiktsuttryck.. jäävligt jobbigt att se =(
Och den andra kvinnan?? hon verkar då fan inte bry sig om vad hon faktiskt sitter och frågar om. Riktigt självupptagen..helt oseriöst i min känsla iaf. =( allts..vad har en sådan människa att göra i tv i sådana frågor???
Malou Won Siwerts är den enda bland få,som kan göra äkta och seriösa utfrågningar om viktiga och allvarliga händelser, och hennes ansiktsuttryck stämmer oxå med vad hon både talar och frågar om. Och det är sådana människor som ska sitta på just sådana poster.
I övrigt vill då iaf. inte jag sitta och se på några överstyleade människor.

Nawth - Ej medlem längre2012-12-12 05:07
Antal inlägg: 82

Alla förstår skånskan. Men att det inte passar i TV-sammanhang pga att den inte är en dialekt utan mera ett talfel, det är en annan femma.

inchina2012-12-12 05:19
Antal inlägg: 208

xxANxx har en poäng där, tycks som kvinnliga programledare i högre grad än manliga "bör" se mer fördelaktiga ut och smila i tid och otid. Ser mest på BBC och CCN här i Shanghai och har slagits av att både manliga och kvinnliga nyhetsuppläsare är både superstylade och ofta är den kvinnliga varianten ganska mkt yngre än mannen.

Mouche - Administratör2012-12-12 12:00
Antal inlägg: 24193

Men jisses, tagga ner vet jag!

Det är enligt Betapets regler inte tillåtet att lämna ut folk på negativt sätt i forumet och det är alltså vad som gäller.
Passar inte det så finns det säkerligen oändligt många andra sajter som kanske passar bättre.

Och var i helsike kom nu "betapetvärdarna" in i bilden när det gäller dumma inlägg från en skribent här?

Lägg av med dravlet om "censur" etc.

Nu återgår tråden till det den är ämnad för.

Ttiittii: Reglerna här gäller alltså även dig. Sluta att häva ur dig dumheter om var och varannan människa, och detta ofta helt utan underlag för det du säger.

Mouche

micro1132012-12-12 13:00
Antal inlägg: 17540

Nawth
Nej, alla förstår verkligen inte skånskan. Jag gör det definitivt inte.
Däremot kan jag förstå även om människor pratar med skånsk brytning - även om det är svårt att höra vad dem säger också då.

Det är dock inte detsamma som att jag anser att de som talar så att det hörs att de är från skåne skall bannas från TV-rutan.

micro1132012-12-12 13:01

* De säger ... inte dem...

Sote2012-12-12 13:26
Antal inlägg: 3557

Skånsk brytning?

micro1132012-12-12 15:54

Sote
De finns de som talar så att man hör att de kommer från skåne men använder samma ord som rikssvenskan/Stockholm när de talar = talar med brytning.

De finns de som talar skånska, dvs använder andra ord för saker - ord som ingår i den skånska dialekten men inte i rikssvenskan/Stockholmska n - Skånska.

Precis som Gotlänningar kan låta som en gotlänningar men tala rikssvenska/stockholmska -- eller tala gotländska som har ganska lite gemensamt med rikssvenskan/stockholmska n.

Förstår du då?

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-12 17:19
Antal inlägg: 2225

För många norrlänningar är verkligen skånska och danska svårt att förstå. Det låter så helt fel och jag är seriös när jag säger att man har övergått till engelska då man inte uppfattar vad turister säger. Själv har jag bott söderut och behärskar hyfsat danska också men jag vet folk som har problem.
Fulhet tycker jag är lite trist att diskutera. Jag ser någon skönhet eller charm i de flesta. Det finns dock mycket som är fult; t ex dryghet, känslokyla, elakheter och minkpäls på andra än minkar.

limpan__22012-12-12 17:22
Antal inlägg: 2847

När blev stockholmska rikssvenska? Är inte det att förringa en ganska härlig dialekt?

jonisk - Ej medlem längre2012-12-12 17:34

Jag förstår fortfarande inte danska (bortsett från Köpenhamnsdanska) efter tio år i söder, vidhåller dock att den skånska man hör på tv inte är så svår att förstå; om man inte i förväg bestämt sig för att det inte går. Som micro säger, skillnad på den som pratar med skånska ord och den som endast har ett skånskt uttal.

slånbär2012-12-12 17:46
Antal inlägg: 5539

Men det är ju en sak att prata om skånska ord och skånskt uttal men skånsk brytning? är det Ranelidskånskan då eller? Man kan ju inte säga att en person bryter på en dialekt,det känns lite märkligt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-12 17:49
Antal inlägg: 37631

Hur folk ser ut i tv spelar det någon roll? Inte för mig iaf,.viktigare då att dom inte uppmanar folk till ett missbruk,Tone med vädret har slutat hade svårt att hänga med i norskan

jonisk - Ej medlem längre2012-12-12 17:50

Men man måste inte alltid märka ord, inte alltid man hittar precis rätt ord som alla andra uppfattar exakt som en själv.

limpan__22012-12-12 18:00
Antal inlägg: 2847

Kan inte säga att jag har problem med skånskan som normalt pratas i tv, men visst var det så att dramaserien om snapphanarna fick textas så att vi norr om Blekinge skulle fatta något? I övrigt gillar jag dialekter och att vi tilåter olikheter. Det är lite läskigt att allt ska vara så perfekt och strömlinjeformat hela tiden.

micro1132012-12-12 18:10

limpan__2
Nej, jag säger inte att rikssvenska och Stockholmska är samma sak - däremot att de är de två som man faktiskt får höra i TV när det gäller ordval -- det är det människor förväntas använda sig av i media helt enkelt.

slånbär
Uttal kankse är en bättre skrivning om man så vill. Brytning är i alla fall mer korrekt än dialekt, eftersom dialekt innebär just ordskillnaderna och inte enbart uttalsskillnad. Skånska, gotländska osv är ju dialekter och inte egna språk.... Att man kan höra att någon är från skåne innebär inte att personen talar just skånskan osv..

Själv har jag som sagt var inget emot att det hörs på uttalet varifrån någon kommer - men ett surr av främmande dialekter som inte människor i hela Sverige kan förstå är givetivis inte önskvärt. Vi har ju ett gemensamt språk och det bör användas i mediasammanhang.

Triss - Ej medlem längre2012-12-12 18:20
Antal inlägg: 417

Har allt detta dialektprat någon relevans? Jag trodde det handlade om utseende.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?