Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 852 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| fengur | 2013-01-05 00:05 | |
![]() | Helt riktigt gjort av polisen för en gångs skull. Av filmen att döma så tycker jag dock att de borde ha ökat eldgivningen för att stoppa bilen, t.ex. genom att skjuta på däcken eller föraren. Kanske de höll igen med tanke på civila. Sedan så var det mest troligt inte ak 47 som rånarna hade. I så fall antagligen akm eller mer sannolikt kopior. | |
| snögubb | 2013-01-05 00:06 | |
![]() | Varsågod slånbär. Vad hindrar dig? Ska någon lägga upp texten till dig eller vad. | |
| Karmosin _ | 2013-01-05 00:15 | |
![]() | Kalasjnikovs användes visst? Polisen hade punkterat åtminstone ett däck. | |
| Lill-IT | 2013-01-05 00:28 | |
![]() | Polisen sköt mot däcken Fengur.. åtminstone ett däck var pafft enligt vittne som såg när rånarna kapade flyktbil nummer två. | |
| fengur | 2013-01-05 00:31 | |
![]() | Ok. Ännu bättre av polisen. | |
| slånbär | 2013-01-05 00:35 | |
![]() | Snögubb varsågod vad? Vad har du skrivit som är ren fakta? Inte mycket. Apburs länkar gav ju inte direkt mer än just hur man ev. fungerar pga av adrenalinet. Jag var ute efter fakta kring hur regelverket ser ut. Här vet ju folk alltid allt så det borde ju finnas någon som vet vad polisens egna regler säger angående detta. Inte för att jag tycker att polisen gjorde fel som sköt utan mer angående hur dom ska sikta och agera. Just med tanke på att dom inte alltid verkar veta vad dom gör, som i fallet med gymet tex. | |
| moso11 - Ej medlem längre | 2013-01-05 00:44 | |
![]() | Helt korrekt av polisen, som ofta är för tama. Ta i med hårdhandskarna mot buset. | |
| okynnespåse - Ej medlem längre | 2013-01-05 00:46 | |
![]() | Jag ska berätta en hemlis: poliser är bara människor. | |
| Lill-IT | 2013-01-05 00:47 | |
![]() | Jag kan inte se att de skulle ha handlat annorlunda. | |
| apbur | 2013-01-05 00:49 | |
![]() | Slånbär, jag är inte så säker på att förteckningar över polisens arbetsmetoder finns att hitta på nätet. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-01-05 01:00 | |
![]() | har det polisen som sköt sagt att han siktade mot huvudet? rånare var ju på väg in i bilen, han kan ju ha böjt sig ner med en ganska olycklig timing. | |
| apbur | 2013-01-05 01:05 | |
![]() | På det avståndet försöker man väl bara träffa målet. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-01-05 01:08 | |
![]() | ja, jag tror till och med att det är så att man siktar på bröstregionen just för att minska risken att missa och träffa oskyldiga. Alltså siktar man inte på huvudet. | |
| fengur | 2013-01-05 10:00 | |
![]() | I det militära lär man sig iaf att sikta mitt i den största delen av kroppen, alltså ungefär bröstkorgen. Detta då det är det största målet och man har stor chans att få en dödande träff även om målet duckar. Huvudet är ett för litet och svårt mål att sikta på. | |
| boffertomte | 2013-01-05 10:19 | |
![]() | Ja, du har väl troligen rätt i det fengur, huvudet är ju i särklass litet på just såna här förövare. Vad jag menade var att de troligen INTE ska sikta på benen i såna här fall, just för att som apbur skriver, när adrenalinet slår på kan man fortsätta fungera ett bra tag fast man är träffad i benet. Jfr ett skadskjutet djur som kan springa både långt och fort, eller ev attackera (vildsvin, särskilt). Det är ju därför man måste ha tillgång till eftersökshund när man jagar. Men visst är det intressant, GW vet säkert. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-01-05 10:58 | |
![]() | Tack för alla intressanta inlägg, visst är det svåra spörsmål vi tragglar här på forumet och kommentarena varierar ju eftersom man får olika information och har olika bakgrund/kunskaper som färgar av sig på sina dessa. | |
| slånbär | 2013-01-05 11:38 | |
![]() | Apbur - nej jag vet. Det var därför jag tänkte att det kanske fanns folk här som faktisktvet hur det är. Tex nån som gått utbildningen eller har nån närstående som gjort det. | |
| Rapé1 | 2013-01-05 12:15 | |
![]() | Bra gjort av polisen. I en sån situation så bör poliserna göra allt för att skydda civila och även stoppa rånarna. Han gjorde helt enkelt det som kände att han var tvungen att göra. | |
| big t | 2013-01-05 12:37 | |
![]() | Undrar just om det varit samma tonläge eller diskussion om det var en icke invandrare som blev skottskadad Eller är detta ett sätt att tycka synd om rånarna?? Polisen gjorde helt rätt,verkanseld ska ju göra just det ,verkan och inget annat | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-01-05 12:40 | |
![]() | Jag tycker inte att det var övervåld ens om det var polisen som sköt först (har man gått ut med vem som sköt först?). På det avståndet skulle polisen ligga väldigt illa till om rånarna börjar skjuta med automatvapen så bara att det viftas med AK47:or borde vara tillräcklig grund för att skjuta i självförsvar. Självklart låter det jättehemskt att rånaren blev träffad i huvudet. Men frågan är om det var meningen att träffa just där? Hur som helst, ovanligt alert och resolut agerande av polisen. | |