Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| betpungen | 2013-01-09 15:46 | |
![]() | :) | |
| Björn K-hamn | 2013-01-09 19:51 | |
![]() | Argumentet att de som inte utnyttjar RUT betalar för att de rika ska få hemhjälp håller för de som även innan RUT hade vit hemhjälp, men med de nya jobb som skapats, då nya "vita" tjänsteköpare tillkommit, och de skatter som det genererat så är det ända en samhällsvinst som man bör fortsätta med tills konjunkturen vänt. I diskussionen här är det snarare orättvisan att vi har så stor inkomstspridning som är problemet så att alla inte har råd att göra allt, men då kan vi lika gärna säga att det är skamligt att vissa har råd att åka till Thailand, har en finare bil eller röker/snusar etc. Vi borde tacka alla opportunistiska tjänsteköpare som lägger pengar på städhjälp pga RUT, istället för på dataprodukter och telefoner från USA och Korea som genererar väldigt begränsat med intäkter till staten. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-09 20:02 | |
![]() | Björn: Jag tror jag håller med dig, men ditt första stycke är faktiskt jättejobbigt :) | |
| Björn K-hamn | 2013-01-09 20:41 | |
![]() | Det är också fantastiskt jättejobbigt att få någon överblick över vad man skrivit när man skriver på en telefon från USA eller Sydkorea. :-) | |
| slånbär | 2013-01-09 21:41 | |
![]() | Men om det handlar om att det har skapats så mycket arbetstillfällen trots att dom som redan innan hade råd att köpa tjänsterna vitt gjorde det så skulle det ju inte vara nåt problem. Då borde väl dom glatt och villigt betala för detta även om det inte är skattesubventionerat eftersom det ju är så bra att folk har arbete. Vad gäller orättvisa så är det ju inte det det handlar om utan just detta att dessa skattepengar kunde gå till något vettigare. Att rikt folk har råd att köpa tjänster är ju bra för tjänstesektorn men då bör dom ju betala fullt eftersom det ju är för en så god sak, dom gör ju nästan samhället en tjänst verkar en del anse. Dom som har råd att betala för RUT tjänster klarar säkert att betala utan skatteavdrag eftersom tjänsten i sig är så mycket värd för dom. Jag menar dom får ju loss en massa kvalitetstid för att tex vara med sina barn eller till egentid. Då mår dom ju ännu bättre medan städerskan kan fortsätta arbeta vitt och ha rätt till pension och sjukersättning m.m. Skattepengarna kan istället gå till äldreomsorgen för när städerskan är gammal och utsliten så behöver hon tas om hand i sin tur. | |
| janne121212 | 2013-01-09 21:49 | |
![]() | Lite kul att sossarna som drog igång pigdebatten (håller med den som tyckte att detta var en kränkning mot seriösa arbetare) nu verkar kunna acceptera iden. Det finns hopp även om de mest inskränkta | |
| limpan__2 | 2013-01-09 21:54 | |
![]() | Jag undrar ärligt om vissa av en någonsin skulle vara nöjd med en skattenivå? Det låter nästan som om vi alltid borde höja skatterna eftersom det alltid går att plocka fram argumentet att vi måste satsa mer (av skattepengar) på vård, skola, omsorg. För övrigt innebär inte en skattesänkning att något per automatik subventioneras (om man inte anser att alla resurser i grunden är statens som den av nåder delar ut till oss undersåtar). Men det är möjligt att det faktiskt blir fallet för vissa av RUT-tjänsterna. | |
| lycopersicon | 2013-01-09 22:37 | |
![]() | Är ensamstående och jobbar 85% och använder mig av RUT. Städning 2 ggr/månad för 700 spänn! Visst skulle jag kunna städa mina futtiga 74 kvadratmeter själv men det är jävligt skönt att slippa. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-09 22:39 | |
![]() | Jag frågade min egen städerska om hon själv anlitade städhjälp. Svaret var nej, men hennes kille städade hemma hos henne. | |
| Minta | 2013-01-09 22:47 | |
![]() | Jag har använt mig av ROT ganska många gånger och kommer kan tänka mig att använda RUT vid fönsterputsning och kanske när jag inte orkar städa längre. Då kanske det är billigare än hemhjälp. Det är långt ifrån bara rika som har glädje av ROT. Men jag tycker att det är orättvist att de som bor i hyresrätt inte har rätt till ROT. Om de vill ha något gjort i sina lägenheter blir det en standardhöjning och hyran höjs. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-09 23:09 | |
![]() | En del pengar får vi nog tillbaka genom ökad omsättning i brancshen, skatteintäkter från tidigare svarta sektorer, samt, möjligen, ökat arbetsutbud hos de kvinnor och män som tidigare tvingades sköta vissa hemarbeten. Men det är inte troligt att RUT och ROT är självfinansierade. Arbetet subventioneras ju i viss mån av andra löntagare som inte använder RUT och ROT. Frågan är varför just denna skattedifferentiering sticker så mycket i ögonen. Avdraget finansieras med statliga medel, inte kommunala. Folk med låga inkomster eller de i socialförsäkringssystemet betalar ingen statlig skatt. Orättvisan borde vara ännu större när det gälla moms och punktskatter som subventioneras. Böcker, hotell, mat, kultur och restaurangbesök subventioneras och tobak och bensin beskattas hårdare. Detta gör momsen till en regressiv skatt eftersom fattiga konsumerar sprit, tobak och bensin i högre utsträckning än kultur och restaurangmat. Momsen faller dessutom på samtliga i landet, även papperslösa invandrare. Varför inte gå i taket över momsdifferentiering? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-09 23:17 | |
![]() | Bra där, jaap. | |
| Björn K-hamn | 2013-01-09 23:35 | |
![]() | Det talades om att RUT nådde break-even ur ett skatteperspektiv redan 2010, ROT kostar dock massor med pengar. | |
| janne121212 | 2013-01-10 00:04 | |
![]() | Suveränt förklarat jaap men jag tror inte motståndarna köper ditt resonemang. Dom gillar liksom det här med pigdebatten, det luktar lite klasskamp. Sen att säga att fattiga konsumerar sprit, tobak och bensin i högre utsträckning än kultur och restaurangmat kommer du garanterat att få skit för. Det kallas fördomar i deras språkbruk | |
| Minta | 2013-01-10 00:32 | |
![]() | Varför kan inte hyresgäster får använda ROT till exempelvis tapetsering och målning mm. och på så sätt slippa hyreshöjningar? | |
| Minta | 2013-01-10 00:33 | |
![]() | Eller får de hyreshöjningar i alla fall då standarden höjts? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-10 00:46 | |
![]() | Regeringen utreder ROT för hyesgäster just nu. Vet ej varför det inte infördes från början (av S). regeringen.se/sb/d/1...6/ a/190450 | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-10 00:52 | |
![]() | Men det är en intressant fråga. Jag tror det beror på att rot infördes som en konjunkturåtgärd av Göran Persson, inte i första hand som en mer optimal beskattning av en tjänst som är nära substitut till svararbete och hemarbete. Jag tror också det var svårt för S att motivera att stora hyresvärdar skulle få göra avdrag. De är ju elaka. | |
| Kokonut | 2013-01-10 23:48 | |
![]() | Hur många av dom som anbänder rut för städning av hemmet hade tagit hem en städfirma om inte rut fanns? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-10 23:49 | |
![]() | En del. Hur | |