Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Göran A2013-01-30 10:05
Antal inlägg: 275

Barbariskt, absolut! Ca 300 häxor lär ha bränts i Sverige. Idag har vi mer förfinade metoder att ha ihjäl människor som på ena eller andra sättet är oönskade. Vi aborterar årligen omkring 30000 ofödda barn i det här landet.

Ett av budorden lyder: Du skall inte dräpa.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-30 10:19
Antal inlägg: 3768

Och trots detta budord har abortläkare mördats av fanatiska kristna. Inte här i Sverige dock, inte än....

Lika bra2013-01-30 10:24
Antal inlägg: 437

Göran
Intressant, så du jämställer häxbränning med aborter? Vill du kanske till och med förbjuda aborter helt och hållet? Ett våldtäktsoffer ska inte få göra abort?

Vad är en människa? Finns det skillnad på ett foster och ett barn? Vilken rätt har en kvinna till sin egen kropp? Vad är ett liv?

Jag antar att du som värnar så starkt om livet också är vegan och förkämpe för djurrättsfrågor?

Beklagar OT, men ett sådant konstigt uttalande kan knappast passera oemotsagt.

nippertippan2013-01-30 10:27
Antal inlägg: 792

Själv bor jag i en stad och tycker det låter så härligt med kyrkklockorna en solig morgon när man ska dricka sitt kaffe. Jag skulle däremot inte gilla att höra böneutrop. Jag tror inte muslimska länder skulle vilja höra kyrkklockor ringa på morgonen.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-30 10:35
Antal inlägg: 37631

Har varit i muslimska länder,och när minareten sätter igång och vrålar ut sina inspelade band klockan 06:00 på morgonen,har jag längtat hem

jonisk - Ej medlem längre2013-01-30 10:35
Antal inlägg: 7985

Göran>> nej, 300 häxor har inte dömts till döden i Sverige. Anklagade för häxeri, inte häxor.
Sen haltar jämförelsen mellan att döda och att avbryta en graviditet med ett (ännu inte) livsdugligt foster, ja.

krysopras2013-01-30 10:59
Antal inlägg: 657

Glassbilen måste vara vårt mest omhuldade religiösa tempel, den far omkring så fort det blir uppehåll i regnandet och djävlas med oss som inte tror på att snaska sötsaker eller fylla våra barn med socker. Kom och tag er sockerstinna nattvard, finn frälsningen i kletiga kolhydrater! Bli feta, förstoppade, få karies och diabetes! Vi finns här för er, alla dagar intill tidens ände.

Ett sant opium för folket.

Bort med det djävulskapet.

Göran A2013-01-30 11:00
Antal inlägg: 275

Lika bra: Jag är emot aborter, ja! I frågan om våldtäktsoffer så krävs ett längre resonnemang innan jag vill säga vad jag står i just den frågan. I frågan om kvinnans rätt till sin kropp, så skall den ställas mot det ofödda barnets rätt till ett liv.

Varför skulle jag vara vegan eller djurrättsaktivist? Anser att det är ofantlig skillnad mellan ett människoliv och ett djurliv.

corlini2013-01-30 11:10
Antal inlägg: 3172

Göran, bara så du vet så är det inte fostret ett barn. det är du som förmänskligar fostrets egenskaper, tankar, känslor och skapar en liten person ur vad som faktiskt mer är en amöba än en människa. i det tidiga stadiet en abort sker är det närmare att jämnställa med att trampa ihjäl en mördarsnigel än att ta ett människoliv.

men ni har kommit bort från ämnet, religionsfrihet...

ett jäkla gissel det där, själv vill jag att alla ska få tro på vad de vill men jag vill inte ha böneutropare och liknande. för mig går gränsen när den troende basunerar ut och prackar på sin omgivning sin övertygelse om att han och endast han har rätt. att stå i ett torn och gapa monologa entoniga haranger ut i tomma intet är för mig inte att jämnställa med religionsfrihet, det är snarare en form av personlighetsstörning.

sin tro har man och den bör vara fri, måste vara fri för att vi inte vill leva i ett förbudssamhälle. men tror gör man inombords och i grupp med likasinnade, man står inte och gastar hej vilt och stör andra med sina obegripliga haranger.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-30 11:13
Antal inlägg: 37631

Göran A skriv i abort tråden

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-30 11:31

Jag håller nog med Corlini fast med en annan (måhända egoistisk) utgångspunkt.
För mig är minareter och böneutrop nåt exotiskt. Jag tycker det är lite spännande att höra brölet när jag har besökt nåt sånt land. OM jag skulle få höra det här hemma nästan dagligen skulle det liksom förlora sin exotiska charm.

Mer av den anledningen isåfall som jag inte vill ha det här hemma =)

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-30 11:37

Ett litet tillägg till Göran A.
"I frågan om våldtäktsoffer så krävs ett längre resonnemang innan jag vill säga vad jag står i just den frågan."

Denna fråga har ju knappast dykt upp nu i veckan utan den har diskuterats i mååånga år. Om du nu är abortmotståndare så borde du väl haft ganska mycket tid att tänka över var du står i den. Men du har alltså inte kommit fram till något än? Hur lång tid kan det ta?

Dyrengrip - Ej medlem längre2013-01-30 11:37
Antal inlägg: 73

Mindre påverkan av religion i samhället och mer inverkan av jämställdhet och jämlikhet, kan det ha något samband? Tycker det är väldigt bra med sekularisering då religion är en väldigt förlegad förhållningssätt till livet. Jag kan förstå att på järnåldern, för 2000 år sedan, när romarna härjade fritt så behövdes det någon form motsatt förhållande. Romarna fick ju Hitler och hans anhängare se ut som korgossar i jämförelse. I dessa upplysta tider ska det vara demokrati som gäller, utan religion. Andlighet är dock något positivt, som inte behöver ha något med religion att göra.

ncb2013-01-30 12:18
Antal inlägg: 7

Till Lika bra: Ska ett barn avlivas, för att fadern är våldtäktsman?
Det finns massor av människor, som gärna vill adoptera och älska ett litet oönskat barn, som ju också har rätt att leva.
Skillnaden på ett foster och ett barn är förstås att fostret inte är fött ännu. Men det har liv, eftersom livet börjar vid befruktningen.
Vilken rätt har kvinnan till en annans kropp?
Har barnet inte rätt till sin egen kropp?
Till fetabetapeta: Se sex inlägg före ditt.
Till corlini: När blir amöban människa då? Nu avlivar man foster, som kunde överleva, om de föddes för tidigt. De barn, som gör det, gör man naturligtvis allt för att rädda. (Jag tror inte, deras föräldrar skulle gilla din jämförelse med mördarsniglar.)
Till jonisk: Ska alla, som inte är livsdugliga avlivas?
Men tillbaka till utgångspunkten: Nej, jag tycker inte, vi ska ha böneutropare i SE, som trots sekulariseringen ändå räknas som (och också skulle vara) ett kristet land.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-30 12:21
Antal inlägg: 7985

Haha, really? Har jag sagt det?
Jag syftade mer till hur abortlagstiftningen ser ut, där ett icke livsdugligt (dvs kan inte överleva på egen hand) foster får aborteras, före v22.

ingson2013-01-30 12:21
Antal inlägg: 4285

locomondo 11:37
Det kan vara exakt tvärtom också, att Göran A har en mycket bestämd uppfattning i frågan.
Men att Göran A anser att han behöver komma med en väldigt lång och förklarande utläggning med massvis med källhänvisningar.
För att inte riskera slitas i stycken av nätmobben eftersom han troligen har en uppfattning som är avvikande från gemene mans

Måns_E2013-01-30 12:22
Antal inlägg: 12028

Den ständiga frågan när börjar livet.

Skall självbefläckelse vara tillåten?

Jag förstår inte varför kyrkklockor skall anses finare och viktigare än böneutropare. Om det stör så stör det, om det inte gör det så är det väl knappast problem med något av det.

corlini2013-01-30 12:37

ncb, min jämförelse med amöban var rent biologisk. att som samhälle eller lagstiftare ta ställning kring den enskilde individens val av livspåverkande beslut som fri abort skall inte ske av oss påverkat av egna religiösa övertygelser eller känslor. man måste vara lite konkret och saklig med och fakta är att ett 20 veckors foster inte är en utvecklad människa med tankar, funderingar, känslor och egen vilja. det vet inte ens om sin egna existens varför det knappast skall få vara perspektivet som avgör frågan om aborträtt. inget ofött foster oavsett om det är avlat genom våld, med allvarliga defekter, sjukdom, eller oavsiktligt vid tidig ålder skall få makten att avgöra, forma, ta makten över hela familjers och enskilda kvinnors all framtid.

detta är den enskilda kvinnans makt och val, det är vad mänsklig rättighet handlar om.

gnagelram - Ej medlem längre2013-01-30 12:42
Antal inlägg: 1646

Corlini: din beskrivning stämmer å andra sidan rätt bra på ett nyfött barn också. Det vore bekvämt om foster vore amöbor och mördarsniglar fram till födseln (eller annan godtycklig tidsgräns), men det är helt enkelt så att vi värderar kvinnans rätt till sin kropp högre än fostrets rätt till liv. Vilket jag tycker är helt rätt.

corlini2013-01-30 12:57

amöban och bäbisen.... jo förvisso. men jag tycker den tids - åldersgräns vi har på aborten idag är vettig eftersom den är satt ur säkerhetsperspektiv till kvinnan och samtidigt tar hänsyn till en mentala emotionella delen där den lilla amöbaliknande genomskinliga tingesten övergår till att utveckla mänskligare drag. vilket kan ge jobbiga metala problem efteråt eller påverka valet att tex bli blödig ist för att se på sikt

men men, vi talade religionsfrihet.

Loco, ditt måhända egoistiska sätt att se böneutroparen rör ju besök i andra kulturer, dessa kulturer oftast utformade med tajta band till religiös tro och det är en helt annan sak egentligen än att debattera böneutropare på Mora stadstorg :) jag håller med dig och jag anser det vara ett övertramp vi inte har att göra med om vi lägger oss i hur och om böneutropare skall få arbeta fritt i Islamabad. MEN vi har vetorätt här på hemmaplan och i det samhälle vi byggt upp tycker jag inte det hör hemma. vår frihet baserar sig på individens val, fri tro, den enskildes rättigheter osv men det innebär även att vi äger rätten att inte bli utsatta, påhoppade, predikade för, störda osv av andras egna övertygelser. dvs nazister, jehovas, nudister, islamister, katolska präster eller snubbar mumlandes monologer i torn äger inte rätten att störa eller göra intrång i mitt liv enbart pga sin egna övertygelse att de har rätt och jag fel.

frihet är en av de saker i livet som har olika perspektiv. respekten är att se dem alla.

jag är inte super bra på det, men det innebär inte att jag inte är medveten om faktumet :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?