Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:22 | |
![]() | hundbiten-ja och det smakar utmärkt | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:24 | |
![]() | vad lätt det hade varit om alla var vegetarianer | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:24 | |
![]() | Bujum: Off topic, men eftersom det är något av en myt som ofta framhålls så tänkte jag kommentera det. Svenskt djurskydd och halalslakt är inte oförenligt. Många muslimer godkänner bedövning före avblodning. Det enda som inte är tillåtet i Sverige är avblodning utan bedövning och de flesta judar anser att det då inte är riktig koscherslakt. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:28 | |
![]() | bujum- ritualslakt trodde jag regiserades av religionens företrädare. Vad jag förstått är den svenska slaktmetoden med bedövning alt sövning och sedan avblodning godkänt som åtminstone halal eftersom nån mulla godkänt detta. Någon här som är mer insatt?? jag är tacksam för mer kunskap i detta | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:29 | |
![]() | tack arbetslinjen | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:48 | |
![]() | Jag ser nu att enligt moseboken ska muslimer inte äta kameler. Detta följs tydligen inte av alla, då jag har sett halalslakt av kamel och jag tror att t ex tuaregerna äter av sina djur. En del människor i Afrika (förmodligen inte muslimer då) tappar även sina kameler och kor på blod med jämna mellanrum. Det blir någon sorts blodpuddning som skänker livsviktigt järn och protein, då de väldigt sällan har råd att äta upp djuren. Ville bara förtydliga, även om det bar iväg långt från lasagne. Fast gu vet, det kanske är kamel också i Findus mat. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:55 | |
![]() | Men muslimerna följer ju inte dietreglerna från moseböckerna. Enligt Koranen är det bara svinet som är orent. | |
| mz_lzrd | 2013-02-12 15:18 | |
![]() | Judar får inte äta klippdass. uploads.ifokus.se/up...da ss03.jpg | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2013-02-12 15:19 | |
![]() | Så här skriver Findus själva om sin lasagne på sin hemsida: www.findus.se/produk...s/ lasagne/ Undrar om de ångrar formuleringen? " För oss är det viktigt med omsorg om varje detalj, från smakerna och balansen mellan olika råvaror till näringsinnehållet. Vår lasagne är noggrant utvald för att den uppfyller våra höga krav på både smak, kvalitet och näring" | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2013-02-12 15:22 | |
![]() | Vilket fantastiskt tips man kunde hitta där. Findus tipsar: Är barnen kinkiga innan matdags? Ge dem frysta ärtor, de är både roliga att leka med och goda att äta! | |
| mz_lzrd | 2013-02-12 15:24 | |
![]() | Vänta ni bara tills Rumänien förbjuder klippdassen. Då lär lasagnen nå nya höjder av smakrikedom och balans. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 15:42 | |
![]() | En liten passus på Findus hemsida: "Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats." Hehe...man kanske skulle ha bytt ut kokt, malet nötkött med djurart aktuellt för dagen då (gammal sjuk häst). Det här tycker jag var en fin sida om islams förhållande till orena djur. swedish.submission.i.../D jur.html Jag läste någon annanstans att Allah förlåter om man äter orena djur ifall man håller på att svälta ihjäl eller om det skedde ovetandes. | |
| Mindymoo | 2013-02-12 16:20 | |
![]() | Gissar på ett uppsving för facebookgruppen "Hästar är frukt som inte finns" :) | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-02-12 16:22 | |
![]() | kommer säkert nya avslöjanden snart om hästfruktkött i fruktsalladen. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-12 16:25 | |
![]() | d24w6bsrhbeh9d.cloud...5_ 700b.jpg | |
| Minta | 2013-02-12 17:09 | |
![]() | Man återanvänder med all sannolikhet köttet till djurfoder. | |
| jellyflower | 2013-02-12 17:15 | |
![]() | Jaha, så vi kan få äta upp lasagnen ändå, Minta. Låter trivsamt. | |
| Minta | 2013-02-12 17:22 | |
![]() | Visst låter det. Ännu ett skäl till att köpa ekologiskt. | |
| Emtee | 2013-02-12 17:32 | |
![]() | En liten passus - kan vara bra att veta att om man köper importerat kött (även från EU) så är risken stor att det kommer från koscherslaktade djur (alltså obedövade före slakt). Det beror på att det finns en överproduktion på koscher/halaslaktat kött. I praktiken går det till så att man sätter exvis nötkreaturet i en "vändmaskin" som vänder det upp och ner och sedan skärs halspulsådern av och djuret får förblöda. Det tar lång tid och djuret är medvetet (och ångestfyllt får man förmoda) under tiden. Inom just koscherslakt är bedövning innan slakt inte godkänt medan halalslakten godtar detta så länge vissa ritualer görs innan. tidningen.djurskydde...a- butiker/ | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 17:40 | |
![]() | Usch, det borde verkligen stå på förpackningen. Tror inte att många vill ha koscherkött :( Särskilt inte av djur som kanske har haft en usel tillvaro före slakt också. | |