Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-27 15:28 | |
![]() | Rätta mig om jag har fel, men det ska inte finnas läkemedelsrester (eller över en viss nivå) i något kött. Vi bör sträva efter läkemedelsfritt kött. Om det däremot visar sig att ett djur har rester som överskrider den av experter satta gräns (som visserligen är satt med god marginal), det vill säga är otjänligt enligt lagen i dag, bör detta djur kunna säljas som föda? | |
| Minta | 2013-02-27 15:34 | |
![]() | Nej, hästar som fått det här medlet får inte användas som livsmedel. Inte ens om djuret bara fått det en enda gång. Grisar mm. får antibiotika vilket ju inte heller är bra av olika anledningar, men det är inte samma sak som detta förbjudna medel som hästar får. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-27 15:56 | |
![]() | Jo, men lagar kan man ändra. Är intresserad av tråddeltagarnas åsikter, kanske främst de som talar om att det är ett slöseri. Jag åtminstone tolkar en liten önskan om att produkterna borde kunna säljas. | |
| Minta | 2013-02-27 16:00 | |
![]() | Jaha, för att det inte ska vara slöseri så kan vi ändra lagen för farliga ämnen i livsmedel. Ja, då är det ju inte slöseri. Kanske med människors hälsa då. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-27 16:11 | |
![]() | Jag tycker inte att mat med otillåtna/farliga halter av reglerade ämnen ska få säljas. Höll på att skriva att man inte ska riskera att bli sjuk eller få biverkningar av mat, men det blir ju lite väl luddigt och kan appliceras även på vissa tillåtna ingredienser. Jag tycker dock att det är slöseri att slänga mat som innehåller ”fel” sorts kött, om det inte förekommer otillåtna/farliga halter av reglerade ämnen. | |
| apbur | 2013-02-27 16:22 | |
![]() | Trött på tjatet. Vem har bestämt att det är en skandal? | |
| Minta | 2013-02-27 16:25 | |
![]() | Men eftersom man inte kan testa alla dessa produkter så vet man inte om de innehåller otillåtna ämnen. Lagstiftningen idag ser ut så att inget kött från häst som behandlats med läkemedel xx får användas som livsmedel. Därför är det väl säkrast att inte göra det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-27 16:27 | |
![]() | Men om hästen inte behandlats? | |
| apbur | 2013-02-27 16:29 | |
![]() | I ett hållbart samhälle får man nog lätta lite på lagen. | |
| inchina | 2013-02-27 16:52 | |
![]() | Har en påse frysta köttbullar köpta från Ikea i Shanghai...frågan är vad de innehåller...kan vara värre än häst? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-27 16:56 | |
![]() | nulltj: Då är vi nog på samma linje. Klart det är ett fruktansvärt slöseri – även om hästarna inte är livsmedelsgodkända så har ju massor av andra råvaror och energi till tillagning, transporter och kylhållning slösats bort. Problemet i det här fallet är ju dock att man inte vet huruvida det är livsmedelsgodkända hästar – bäst att vara på den säkra (lagliga) sidan då. Sedan tror jag inte att det skulle funka rent pr-mässigt att sälja hästprodukterna om de var riskfria. Tror inte företagen skulle göra det självmant. Kanske om det var typ gris eller kalv i stället för ko, men det finns ju uppenbarligen ett visst tabu mot hästkött som är värt att ta på allvar. | |
| magnusito | 2013-02-27 16:57 | |
![]() | Man behöver faktiskt inte äta kött! Det går att äta precis lika gott och varierat ändå. Alla dessa kadaver är ju onödiga och all djurhållning bidrar mycket negativt till klimatet. Det går åtminstone att dra ner väsentligt! | |
| apbur | 2013-02-27 17:08 | |
![]() | Äta häst måste vara bättre ur miljösynpunkt än exempelvis nöt. I ett land som Sverige är det en uppoffring att gå över helt till vegetariskt. För den som gillar kött är det också en uppoffring så tycker det är ett fjantigt argument att säga att det går att äta lika gott som vegetarian. Det är väl ändå individuellt vad man föredrar? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-27 17:21 | |
![]() | Om dom som gör testerna på köttet testar om det finns människa i färdigmaten,så inte blev jag förvånad om så vore | |
| magnusito | 2013-02-27 17:24 | |
![]() | Jag gillar uppoffringar! | |
| apbur | 2013-02-27 17:26 | |
![]() | Poängtera inte då att det inte är en uppoffring. | |
| Mouche - Administratör | 2013-02-27 17:33 | |
![]() | Sluta upp med att gå till ytterligheter varenda gång det startas en diskussion. Jag tror inte att någon här förespråkar människokött i maten och inte heller lär det finnas en enda matfabrikant som blandar i kött från människor i sina produkter. Detta är för övrigt ingen tråd om "äta eller inte äta kött", vara vegetarian eller inte, så det finns heller ingen som helst anledning att hacka vilt på alla oss som uppskattar en god köttbit till middag. Konstigt egentligen att det alltid tycks vara vegetarianer som går till attack för att de har alla de upptänkliga moraliska invändningar mot att vi andra äter det som med stor säkerhet ätits av människor sedan urminnes tider? Nåja, det få någon starta en annan tråd om, om det ska diskuteras. Den här tråden bör nu gå tillbaka till ämnet. Mouche | |
| Salka1 | 2013-02-27 17:43 | |
![]() | Hästar hit och hästar dit, men är det inga hästar hemma? | |
| magnusito | 2013-02-27 17:54 | |
![]() | Mouche, du skrev att det skulle bli intressant att se vart tråden tog vägen. Det där med människokött var inte jag som tog upp, jag reagerade på ett tidigare inlägg. Att ta upp om att äta vegetariskt är helt adekvat! | |
| apbur | 2013-02-27 17:56 | |
![]() | Inte konstigt att vegetarianer har massa moraliska invändningar mot köttätande då det finns massa moraliska invändningar mot köttätande. | |