Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 844 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2013-02-27 22:21 | |
![]() | "Apbur, nej, så om det är vissa dopingklassade preparat som inte är hälsofarliga så tycker jag att man kan diskutera att släppa dem fria." Det handlar i princip i alla fall om mängd. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:21 | |
![]() | håller inte med dig att dom som tar ritalin blir mer skärpta,där imot får dom svårt att besluta sig och svårt att komma i gång | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:22 | |
![]() | Håller med och håller med, det är så det fungerar? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:23 | |
![]() | nä inte på dom som har adhd | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:24 | |
![]() | Vilken medicinsk kompetens har du ttiittii? | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:24 | |
![]() | Fast då blir det väldigt svårt att reglera. Och jag tycker inte att det är ok att godkänna "lagom" doping även om det för den enskilda individen är ok. För mig skulle detta ha två negativa effekter; det tar bort ett element av rättvisa om vissa personer skulle ha rätt att ta prestationshöjande medel medan andra inte får det och dessutom att vi sänder väldigt dåliga signaler till de miljoner ungdoms- och breddidrottare som inte står under läkarkontroll på samma sätt som eliten. | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:25 | |
![]() | Min kommentar var till apburs senaste :) | |
| apbur | 2013-02-27 22:25 | |
![]() | Det handlar i princip i samtliga fall om mängd. Ett litet förtydligande, såg att det kunde läsas fel. Felet man gör nu är att förbjuda preparat istället för att fokusera på tillåten mängd och gränsvärden, vilket skulle betyda att idrotten blir mer rättvis. Inser att jag är sen med mitt inlägg men ni får pussla :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:26 | |
![]() | Maradona därför vore det bra med 3 tävlingar VM och doping VM | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:27 | |
![]() | Apbur, jag förstår din synpunkt om mängd och gränsvärden vs preparat. Och jag har en helt motsatt åsikt. Vi kommer nog inte längre ikväll :)) | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:27 | |
![]() | ttiittii: nej | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-27 22:28 | |
![]() | Ritalin påverkar halterna av dopamin och noradrenalin; effekten blir en skärpning av koncentrationen, höjd uppmärksamhet och en minskning av impulsiva tendenser. | |
| apbur | 2013-02-27 22:29 | |
![]() | Jag kan se fördelarna med att inte tillåta preparaten bland vanliga idrottare som inte har samma möjlighet till experthjälp och att skaffa sig kunskap men jag tror samtidigt att ett intresse för prestation och hälsa är ett incitament för att skaffa sig kunskap om den vore tillgänglig. | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:31 | |
![]() | Då sänder du signaler till ungdomar att anabola steroider är ok. ttiittii: om jag ska vara ärlig, från vad jag sett av dina inlägg i tidigare trådar hade jag inte förväntat mig att du skulle argumentera för ett förslag som så uppenbart skulle driva än fler ungdomar in i "fördärvet". Jag har en lång bakgrund inom idrotten. Först ungdomsidrotten, sedan som både spelare och domare snäppet under eliten (handboll i mitt fall) och idag i korpen. Doping diskuterades överhuvudtaget inte någonsin, men jag är helt övertygad om att jag hade käkat anabola som tonåring om samhället hade sagt att det var ok. | |
| apbur | 2013-02-27 22:34 | |
![]() | Nej, att anabola steroider kan vara prestationshöjande och hur det ska brukas. Åldersgräns vore rimligt. | |
| apbur | 2013-02-27 22:38 | |
![]() | Nu blir det här lite OT men jag tror att man kommer förändra synen på prestationshöjande preparat avsevärt i framtiden. Man kommer "dopa" människan som en del i att bevara hälsan. Vi lever allt längre och längre och ska man orka prestera och vara yrkesverksam längre tid måste man bromsa upp kroppens naturliga åldrande. Istället för att förlänga ålderdomen kommer fokus ligga på att förlänga människans vitala ålder. | |
| apbur | 2013-02-27 22:39 | |
![]() | Kom nu ihåg ungdomar vem som sade detta först ;) | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 22:39 | |
![]() | Apbur, håller helt med om ditt OT-inlägg. Fast då handlar det om preparat designade för helt andra syften än dem som diskuterats här | |
| apbur | 2013-02-27 22:42 | |
![]() | Nej, tillväxthormoner är överlägset för män. Det är inga konstigheter. Att höja prestationsförmågan generellt grundar sig i samma principer som inom idrotten. | |
| Maradona1986 | 2013-02-27 23:01 | |
![]() | Antar att mängder, nivåer o s v blir väldigt annorlunda om syftet är att förlänga människans vitala ålder jämfört med om det handlar om att maxprestera under en kort tid, mer eller mindre utan att ta hänsyn till de långsiktiga effekterna. Och syftet i din idé är ju hälsofrämjande, vilket knappast är fallet i dopingdiskussionen | |