Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 599 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nincompoop | 2013-04-20 21:19 | |
![]() | Ja. T.ex. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-04-20 21:21 | |
![]() | Det är endast Nationalister/Rasister som ifrågasätter o startar den här typen av trådar.. välkommen ut i världen spelar'n. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-20 22:24 | |
![]() | Jag har aldrig stött på ett sammanhang där det varit viktigt att avgöra om någon är svensk eller inte. Det är som Famo är inne på bara ett sätt för xenofober att försöka avsäga vissa människor deras rättigheter. | |
| bolin123 | 2013-04-20 22:26 | |
![]() | sverige är bara en skattesats. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-20 22:28 | |
![]() | Instämmer. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-20 22:28 | |
![]() | med arbetslinjen. | |
| apbur | 2013-04-20 22:31 | |
![]() | För mig personligen har det mycket med språket att göra. Bryter man har jag svårt att betrakta vederbörande som svensk. | |
| kajix | 2013-04-20 22:53 | |
![]() | hur blev 1700-talsförfadern svensk? | |
| Minta | 2013-04-20 23:55 | |
![]() | När hans/hennes barn och barnbarn talade svenska utan brytning. | |
| Sote | 2013-04-21 00:03 | |
![]() | så om jag talar spanska utan brytning är jag Latina då? om man har ett perfekt språk sol kriterium då finns det ju många som inte har uppehållstillstånd som bör ses som riktiga svenskar medan utlandssvenskar som återvänder hit med nån löjlig brytning a la Victoria silverstedt inte kan ses som svensk. | |
| Maradona1986 | 2013-04-21 00:13 | |
![]() | Seriöst? Definierar ni "svenskhet" utifrån eventuell språklig brytning? För det första tycker jag som sagt att "svenskhet" är irrelevant. Och dessutom tycker jag att det intressant att se hur de bruna krafterna i samhället påverkat varumärket "Sverige". De driver uppenbarligen en kampanj som syftar till att "Sverige" ska stå för ett antal värden som många av oss inte köper. Intolerans, tradition, etnicitet och trångsynthet. Är det detta som Sverige står för? I så fall finns det inget kvar att kämpa för. | |
| Minta | 2013-04-21 00:13 | |
![]() | Jag tycker inte att brytning är ett problem. Det säger ingenting om personens språkkunskaper, bara att uttalet inte faller under någon dialektal gloss. | |
| Minta | 2013-04-21 00:15 | |
![]() | Tycker ni att en person med torftig språkbehandling är mer svensk än en person som talar med brytning men har ett rikt språk? | |
| apbur | 2013-04-21 00:50 | |
![]() | Jag lägger inte några speciella värderingar i att vara svensk och för mig personligen har det mycket med språket att göra. Ni talar som om det vore något mänsklig rättighet att vara svensk. Ni lägger in så mycket annat i att vara svensk. Varför skulle det vara så mycket sämre att vara en svensk medborgare med spanskt ursprung? Har vi inget ordförråd eller måste vi prompt kategorisera människor? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-21 01:16 | |
![]() | Men om du pratar med en person som bryter, står du och tänker att hen inte är svensk då? Eller när blir det aktuellt att resonera kring någons svenskhet? | |
| fetabetapeta | 2013-04-21 02:22 | |
![]() | Det svenska Folkhemmets solidariska värderingar kännetecknar en riktig svensk?! | |
| Mindymoo | 2013-04-21 06:11 | |
![]() | Jag brukar undvika sådana här trolltrådar och jag antar att någon forumvärd stänger den snart. Vill bara ha sagt att jag känner gott om invandrare som behandlar svenska språket bättre än vad många svenskar gör, vad gäller syntax och grammatik o s v. Är de då mer svenska än en svenskfödd lågutbildad näthatare från värsta avpixlatgänget? Mer svenska än någon med en bred skånsk dialekt? I mina ögon är den svensk som känner sig svensk. Om man nu måste prata nationalitet. | |
| corlini | 2013-04-21 07:45 | |
![]() | brytningen är inte avgörande, inställningen och attityden är avgörande. det handlar om vilja, motivation, intresse och känsla. jag har mött folk som bott här i 30år och enl sig själva inte är svenska, skulle aldrig vilja vara svensk och kommer aldrig att bli. jag har mött folk som kommer från överjävliga förhållanden i riktigt taskiga delar av världen och bara varit här kort tid som kämpar med språklära, frågar om seder och bruk och hoppar på hur många timjobb på vilka skitprojekt som helst för de vägrar bli socfall och drömmer om handpenningen till ett radhus. för mig handlar det om känsla, inställning, vilja, tacksamhet, glädje, intresse, förändring och motivation att oavsett ursprung och hudfärg nu bli "svensk" | |
| özzlung | 2013-04-21 08:09 | |
![]() | Det finns inget svenskt! Och det är inte heller intressant, det gör däremot annat. som hur du talar, givetvis, om du är en rättskaffens person, vett, hyffs,etc, om du sen "känner dig svensk eller icke är totalt ointressant. | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 08:23 | |
![]() | Om jag kommer från Kina är jag Kines, från Finland är jag Finländsk osv. Sedan så kan jag bo i Sverige , men jag kommer alltid att vara det som är mitt ursprung, varför ska man ta i frånta människor deras ursprung ? Om jag flyttar till Skåne så kommer jag att vara Norrbottning men bo i Skåne eller det är ju samma som med yrke jag är Bitte och jobbar som snöskottare , inte jag är snöskottare eller hur Bitte | |