Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-04-24 22:27 | |
![]() | Haha, vilken jävla korkad kommentar. Storföretag söker sig till fattiga utvecklingsländer för slavarbete och det finns det många av, oavsett styre. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-24 23:16 | |
![]() | Jag har dålig koll på just H&M, men med andra multinationella företag som har klädesproduktion i låglöneländer så har det sagts att de ofta betalar högre lön än de inhemska företagen. På så sätt bör de väl bidra positivt till den enskilda arbetstagaren och landet. Det kan ju däremot ses som dubbelmoral att man anser att det ska gälla olika arbetsvillkor i produktionslandet jämfört med t ex huvudkontorets land. | |
| Minta | 2013-04-25 00:16 | |
![]() | Grundlönen är 3 kr i timman; 500 kr i månaden och de arbetar många timmar om dygnet. Människorättskämpar arbetar för att de ska ha åtminstone en levnadslön, alltså en lön som går att leva på, det gör inte den låga lönen ens i Kambodja t.ex. För mig är det motbjudande att företag som t.ex. HM som gör mycket stora vinster - familjen som är de största aktieägarna tog ut 6 miljarder i vinst senast - inte anser det vara ett problem, oavsett om inhemska företag möjligen är ännu värre. Varför ha så lågt ställda krav på etiskhet? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-25 08:25 | |
![]() | Därför att konsumenten konsumerar ändå. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-04-25 08:28 | |
![]() | hm har bara ett mål att se till att aktieägarna får det dom ska ha,och för att nå det målet så går dom på som ångvältar,och bryr sig inte att folk har mat för dagen | |
| bengtwallin | 2013-04-25 09:49 | |
![]() | Märkligt att just HM får klä skott för oetisk beteende i tillverkningsländerna. HM är det företag i branschen som arbetat intensivast med uppförandekoder och miljöaspekter. Det är så typiskt för dagens debattklimat när det gäller företagande: Framgångsrik måste vara lika med oetisk. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-04-25 10:02 | |
![]() | så är det inte men hm och nestle leder listan här hemma,så det är inte alls konstigt.och framgångsrik är inte alls = oetiskt.och hm har bevisligen misslyckats då folk inte har pengar till mat,nu undrar jag om hm ens har försökt | |
| bengtwallin | 2013-04-25 10:28 | |
![]() | ttittil har tydligen järnkoll på hur HM agerar i tillverklingsländerna. Vilka är det som svälter? De som arbetar i fabriker som syr åt HM? | |
| Minta | 2013-04-25 10:36 | |
![]() | Framgångsrik måste inte vara lika med oetisk. Men det är för mig egendomligt att ett så framgångsrikt företag som HM (de är inte ensamma, men de är framgångsrika i en klass för sig när det gäller kläder) agerar så oetiskt när det gäller detta. Dvs. att de ställer större krav på underleverantörer som betalar dessa arbetar så uruselt att det inte går att leva på och där arbetsvillkoren generellt är så dåliga (långa arbetsdagar i en tuff miljö). Framgångsrik för mig innebär att man också agerar etiskt.Inte bara tjänar pengar. | |
| Minta | 2013-04-25 10:36 | |
![]() | inte ställer högre krav ska det stå. | |
| bengtwallin | 2013-04-25 11:00 | |
![]() | Vad bygger majoriteten av trådskribenterna sin kunskap på? Rekommenderar ett besök på HM:s hemsida. Där kan man bland annat läsa ett nyligen gjort uttalande av VD Karl-Johan Persson: Ensuring that all workers in supplier factories earn enough to live on in a decent number of hours is another key challenge. It’s a complex issue and solutions need to consider the competitiveness and development of entire countries. Our whole industry has more to do to find and implement exactly such solutions. And the tragic, recent factory fires show again that safety can’t be taken serious enough. I also think that we have more to do to overcome common misconceptions such as that only expensive products can be sustainable. In fact, the retail price of a garment doesn’t show how hard a brand has worked to improve conditions. Obviously, it is our job to engage more closely with our stakeholders and customers on this matter. | |
| Minta | 2013-04-25 11:18 | |
![]() | Arbetarna i deras fabriker har inte en levnadslön och arbetar upp till 70 timmar i veckan. Reallönerna har sjunkit med 16 % på 10 år och kommer att sjunka med 30 % de kommande åren. På stämman som var nyligen ville de inte med ett ord tala om arbetarnas villkor. | |
| limpan__2 | 2013-04-25 11:22 | |
![]() | Vilken är källan bakom siffrorna? | |
| Minta | 2013-04-25 11:29 | |
![]() | Jag har dem från Kalla fakta, men jag vet inte var de har dem från. | |
| corlini | 2013-04-25 11:57 | |
![]() | och dessa siffror gäller bara de som bevisligen producerar åt HM eller gäller siffrorna textilarbetare i landets exporttextilindustri? jag vill inte mörka eller förringa misären men jag vill hålla perspektiv bortom smutskastnings nivå. HM precis som IKEA, BOFORS och andra framgångsrika svenska företag har en tendens att bli mål för paj och smutskastning trots att vi alla, både stat och ända ner till individnivå både nyttjar dem och drar fördel av deras framgång. jag tycker man ska skilja textilarbetarens utsatta vardagssituation från enskild produktköpare, såsom i detta fallet HM. ingen som funderat över varifrån Lindex, Kappahl, GinaT och alla lågpriskedjor som Ullared får sina billigare tröjor och mjukisbyxor från? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-25 12:06 | |
![]() | Lindex är vad jag vet "värre" än hm. Och ingen någon ängel alls, tror jag. | |
| Minta | 2013-04-25 12:08 | |
![]() | Jo, HM är inte ensamma. HM aktualiserades nu på grund av deras stämma och stora vinst, samtidigt som de inte vill tala om arbetarnas villkor. Varför ska man skilja HM:s vinst från arbetarnas villkor? | |
| corlini | 2013-04-25 13:14 | |
![]() | Minta, för att arbetaren inte arbetar för HM utan för en textilindustri som exporterar till otalet återförsäljare i otalet länder. jag tycker visst att HM är såpass stora att de kan ställa krav på sina leverantörer men att få till en "svanenmärkt" produkt från ett U-land med en uppsjö mellanhänder är inte det enklaste. den sortens handel är smutsig och sker oavsett köparens önskan. det kan utan problem plockas fram ett ansikte utåt och ett arrangerat besök på en särskild fabrik som gör omvärlden nöjd. men att de som driver dessa textilindustrier skall garantera samtliga köpare att samtliga arbetare får en bra lön och samtidigt bevisa detta ligger nog tyvärr långt borta. att tex HM gjorde ett bra år förra året är inte relevant eller grund att smutskasta ett framgångsrikt företag bara för att man inte gillar hur deras textilleverantörer behandlar sina leverantörers anställda. det är ju inte så att HM chefen åker ner och köper en tröja av den enskilde arbetaren. en inköpsavdelning kontaktar otalet leverantörer och ser vad de kan få fram till vilket pris och de i sin tur köper upp från den som ger bäst pris. ungefär som med hästköttet i lasagnen för någon månad sedan, en smutsig bransch helt enkelt. men inte alltid slutåterförsäljarens möjlighet att styra över till 100% | |
| limpan__2 | 2013-04-25 13:50 | |
![]() | Att reallönen för textilarbetare i sydostasien faller följer samma enkla logik som varför den föll för textilarbetare i Sverige. Ländernas ekonomier utvecklas och lågkvalificerade jobb är då fel sektor att vara kvar i. Tidigare låglöneländer blir utkonkurrerade av länder med än lägre löner (efter som dessa har än lägre levnadsomkostnader). Att fattigdomen är enorm i dessa länder är mer ett politisk orsakat problem än någon man kan skylla på multinationella företag. Även Vietnam och Bangladesh måste genomgå strukturomvandlingar om de vill få en drägligare levnadsstandard, ett fortsatt beroende på textilindustrin kommer inte hjälpa dem. Att de lyckats hejda befolkningsexplosionen kommer bidra även om det borde gjort för länge sedan. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-04-25 15:30 | |
![]() | håller med Bengtwallin, det är ju sjukt många fler företag än HM som borde bojkottas om man verkligen står för sin åsikt. surfplattor och smarttelefoner är väl (de flesta) knappast tillverkade under bättre förhållanden. Till och med en hel del mat och för att inte tala om ungarnas leksakslåda. Made in china, taiwan, honduras... varför det tror ni? Datorerna ni sitter och gör dessa inlägg med är det även med dom ganska stor risk att komponenter är ditsatta av en sexårings flinka fingrar. | |