Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 12:46
Antal inlägg: 14052

Jag håller helt med dig, apbur.
Känner precis samma sak.

Lika bra2013-05-22 12:52
Antal inlägg: 437

apbur och nulltj
Visst, era reaktion är fullt berättigade. Jag har själv känt likadant i de fall där jag har blivit utsatt för brott. Man känner sig kränkt och förbannad. Önskar gärningspersonerna all olycka. Men om vi försöker lyfta blicken en smula så kanske ni förstår att det inte hjälper någon - vare sig er, förövaren eller samhället - att ge mer skit till de som redan har det skit.

Om vi vill komma till bukt med problematiken får vi nog försöka vara större människor än så.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 12:53
Antal inlägg: 1646

Sen är det ju en annan fråga vad som hjälper rent pragmatiskt, på kort och lång sikt. Men en bra början är att inte ursäkta och uppmuntra skitbeteende.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 12:54

De har det inte skit. Inte med någon vettig måttstock.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 12:58

De har det inte skit, precis gnagel.
Och majoriteten som har det likadant, och sämre, beter sig inte heller som idioter. Alltså är det inte bara kontextens fel.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 12:59

Detta är precis samma flathet som gör att t ex mobbare i skolor kan fortsätta mobba. Den som gör något uppseendeväckande negativt mot sin omgivning antas alltid, av de "större" människorna, vara offer för någon omständighet, något yttre. "Annars hade de inte gjort så" är teorin. Man vägrar acceptera att någon kan vara en skitskalle i sig själv, eller i grupp. Letandet efter hur samhället kan göra mer för förövaren börjar. Det är en perverterad logik.

apbur2013-05-22 13:02
Antal inlägg: 9699

Exakt. Och använder man inte samma logik är man inte stor nog som människa. Bespara mig, tack.

Lika bra2013-05-22 13:08
Antal inlägg: 437

Självklart kan individer vara idioter, det gör jag tydligt i ett tidigare inlägg. Självklart ska dessa idioter straffas, oavsett om det är en mobbare, vandal eller skattesmitare.

Men, det finns en anledning till att detta sker i Husby och inte Östermalm. Och jag hoppas att vi kan enas om att den anledningen inte är etnicitet, kultur eller något annat dravel. Den anledningen är en fråga om klass och utanförskap. Om vi ska vara lite konstruktiva, istället för att vräka ur oss populistiskt nonsens som hårdare straff och individens ansvar, då kanske vi kan se att det finns bättre lösningar.

apbur2013-05-22 13:20
Antal inlägg: 9699

Det är inte alls konstigt att en lägre klass vill ha det som de som tillhör en högre klass. Vanligtvis strävar man efter detta genom att studera och sen få ett välbetalt jobb. Till viss del kan man nog skaffa sig status genom att ha rätt vänner och vara aktiv på facebook. Typ. Att man känner sig otroligt förfördelad och tar sig rätten att handla omoraliskt för att få högre status handlar om attityd och kultur om vi inte enbart använder begreppet kultur som något som hänger samman med etnicitet. Samhällsklasser kommer alltid att finnas och Sverige ligger i topp i världen när det gäller fördelning av resurser bland befolkningen. Klassdebatten är lite smått tröttsam.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-05-22 13:21
Antal inlägg: 1194

Locomondo 09:37: "Dock skulle jag vilja inkludera politikerna och de styrande i detta också."

Absolut! De har till och med ett ännu större ansvar eftersom de är folkvalda. Även Polisen har ett större ansvar än gemene man eftersom de har våldsmonopol. Och det finns utan tvekan förbättringspotential i dessa båda gruppers attityd till ansvarstagandet, för att uttrycka sig lite diplomatiskt.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 13:23

Att etikettera individens ansvar som populism hindrar inte att det är precis där det brister. Dessa människor ser sin egen upplevda "skitsituation" som en följd endast av yttre omständigheter som de inte rår över. Och de får stöd i den uppfattningen av alla "större människor". Ja, det är t o m så att deras "reaktion" ses som naturlig och god.

Kokonut2013-05-22 13:27
Antal inlägg: 508

Ge dessa ungdomar en mindre ö.
Dumpa allt från gatsten...bensidunkar...k nark m.m å öåt do ha sköj ett tag....
Så blir vi av med några problem iaf....

Kokonut2013-05-22 13:32
Antal inlägg: 508

Detta kommer sluta som i frankrike....
Vad säger försäkringsbolagen när bilarna förstörs?
Blir det en annan självrisk???

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 13:36

Jag kanske helt missar logiken; men om man tycker att man är förfördelad och har rätt att i sin utsatthet förstöra för andra, varför ger man sig på grannens ägodelar? Förstör för någon som ju borde vara lika förfördelad som en själv?

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-22 13:55
Antal inlägg: 3768

Är inte det ett tecken på desperation då?

Vi kan hata deras agerande hur mycket vi vill (och nej, jag försvarar det inte, bara försöker förklara det) men vad är det vi vill åstadkomma i slutändan?
Bara straffa eller verkligen försöka finna grunden till detta agerande?

Om det är det första, tjaaa. In med fler poliser och låt Aftonbladet sköta rapporteringen....

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 13:57

Eller idioti. Brist på moral. På medkänsla. På solidaritet.

dinodog2013-05-22 14:07
Antal inlägg: 4973

Man kan undra om ingen har lärt dom rätt och fel.
Vad liknar det att angripa räddningstjänsten?

Den dagen de verkligen skulle behöva hjälp av te.x. polis eller brandkåren och dom inte kommer fram just pga av angrepp från en mobb.
Skulle tro att de skulle bli förbannade om hjälpen inte kom fram.

Finns inga ursäkter för att tända eld på bilar eller kasta sten. Helt fel väg att gå och möts bara med förakt och frustration av de som drabbas.
Om min bil skulle bli uppeldad skulle jag bli jävligt förbannad. Jag har slitit och gjort uppoffringar för att kunna ha min bil. Jag har inte fått någonting gratis här i livet. Min uppväxt var ingen dans på rosor men inte fan gick jag ut och tände eld på bilar.
Jag fick lära mig rätt och fel tidigt under min uppväxt och mina barn kan skilja på rätt och fel dom med.

mz_lzrd2013-05-22 14:07
Antal inlägg: 2498

Loco, jag menar att de här ungarna faktiskt inte lever under så vidriga omständigheter att det motiverar våldsamma vandaldåd. Det finns ingen genomtänkt politisk protest i detta, att förstöra egendom för grannarna i samma bostadsområde. Det är rent jävelskap och de har råd med det för det blir aldrig de som betalar notan i något avseende. De och deras föräldrar har inte slitit ihop till det de äger eller de förmåner de ser som så självklara att de mist allt värde. Det kallar jag att vara bortskämd.

Grunden till detta agerande - tja, det är kul att förstöra. Det är helt ofarligt att göra det, man riskerar ingenting. Man kan bli en lokal hjälte för en dag eller natt. Man blir del i en gemenskap, man skapar en vi-mot-dem-känsla och bara en sån sak är berusning nog skulle jag tippa.

limpan__22013-05-22 14:09
Antal inlägg: 2847

Varför är det inte upplopp och brända bilar i alla andra kommuner med hög arbetslöshet och dåliga framtidsutsikter? Varför bränner inte ungdomarna i Åsele ner grannes bil i protest mot att landstinget drar ner på sjukvården och att jobben sedan länge försvunnit?

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-22 14:21

Jag kan tänka mig några olika skäl, vad tror du själv limpan?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?