Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-05-29 16:18 | |
![]() | Porla Fast de som är rasister och ger uttryck för det brukar väl knappast besväras av att bli kallade rasister, deras protest brukar snarare handla om att de inte skall äga rätten att vara och ge uttryck för det ... yttrande och åsiktsfrihet.. | |
| micro113 | 2013-05-29 16:20 | |
![]() | gnagelram Det är inte samma villkor när man går in och dumpar löner och förstör rättigheter för andra - korrekt. Att ha sin familj i ett annat land där levnadskostnaden inte ligger på svenska nivåer och därför kunna dumpa villkoren är inte att konkurrera på lika villkor. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:31 | |
![]() | Dumpar löner är din terminologi för att sätta ett fult namn på vanlig konkurrens. "Förstöra rättigheter" är det nog mest de finsvenska fackförbunden som ägnar sig åt i det här fallet. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:31 | |
![]() | macro. Det är väl inte gruppen som erkänner sig att vara rasistiska vi pratar om, eller hur? Där finns ju ingen konflikt. Vi tar det igen. Om man uttrycker rasistiska åsikter, borde man inte vara glad att folk förstår vad man menar? | |
| micro113 | 2013-05-29 16:36 | |
![]() | gnagelram Du menar att du inte lyssnat på alliansen och förstått att det är syftet med att överhetta marknaden med arbetskraft? Just att dumpa löner och urholka rättigheterna... | |
| micro113 | 2013-05-29 16:37 | |
![]() | Porla Vad är rasistiska åsikter då? Om man vill kritisera en politisk strategi - är man då rasist? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:45 | |
![]() | Ja, vet du inte det, kanske du inte ska debattera i den här tråden. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:49 | |
![]() | Micro. Det hade du ju en åsikt om för 5 min sedan, så frågan verkar dum. "Det är skillnad på främlingsfientlighet och rasism, det är också skillnad på att vara kritisk mot en strategi/tillämpning och att vara främlingsfientlig och/eller rasist." | |
| micro113 | 2013-05-29 16:54 | |
![]() | Porla Nej, "jag vet inte" det .. eftersom tråden handlar just om att kritik stämplas som rasism. | |
| boffertomte | 2013-05-29 17:06 | |
![]() | Porla, vi tenderar att definiera rasism och främlingsfientlighet väldigt olika sinsemellan. För dig kan det kännas som dags att skrika RASIST när Micro påpekar att integrationen mellan svenskar och invandrare lämnar en del övrigt att önska. För andra kanske det mer känns som att micro inte diskuterar ras i den frågan, utanb politik. Du får gärna ta och definiera vad du anser är rasism. Att vara kritisk till vissa kulturyttringar är för mig inte rasism. Rasism handlar om ren genetik enligt min mening, utan utrymme för direkt miljöpåverkan eller ens epigenetiska effekter av miljöpåverkan. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-29 17:14 | |
![]() | Micro: Först, "det borde vara för alla" stämmer men om jag tex du yttrar åsikter som jag finner är rasistiska medans du bara tycker att de är lite främlingsfientliga (vilket iofs jag anser är väldigt samma) vem av oss har rätt då? Och följdaktligen. Det du kallar för lönedumpning sysslar förmodligen du, jag och alla andra med dagligen bara att du inte tänker på det. Varje gång du fiskar runt på tex prisjakt för att hitta det billigaste priset på det du söker så gör du samma sak. Om det inte fanns en marknad som betalade dessa låga priser så skulle de inte kunna konkurrera. Så enkelt är det.... | |
| micro113 | 2013-05-29 17:32 | |
![]() | Locomondo 1) Jag sysslar inte med lönedumpning. Jag köper företrädesvis svensk mat och köper annat så köper jag det jag vill och inte billigaste priset. 2) Nej, du kan inte jämföra arbetskraftsimorten med att man väljer mellan det som marknaden erbjuder. Motsvarigheten vore om den ena butiken gick in med dumpade priser och erbjöd dem i en annan butik för att tvinga dem att sänka priset på sina varor ... och så småningom konkursa. 3) Det finns givetvis rimliga tolkningar av vad som är faktisk rasism och vad som är kritik. Att vissa vill blunda för det och skriker rasism så fort någon tar upp kritik kring sakförhållanden handlar om att försöka tysta motståndare, inte att det finns en skälig grund att tolka det som rasism på. | |
| micro113 | 2013-05-29 17:36 | |
![]() | Främlingsfientlighet handlar inte om att ställa sig över någon annan grupp, utan att ha svårt att ta till sig och acceptera det främmande ... Det kan man vara även inom den egna gruppen. Rasism handlar om att döma människor utifrån etnicitet och inget annat. | |
| boffertomte | 2013-05-29 17:36 | |
![]() | Loco, prisjakt leder oss ofta till grejer från länder utanför EU. Det är ok. Det är inte lönedumpning. Men om du kommer hit som lastbilschaffis och jobbar för kilometertaxa, vil.ket är olagligt, och tar typ 60 kr kilometern eftersom din åkare bara låtsas betala sociala avgifter på din lön och du kommer att konsumera i ett EU-land med mycket lägre priser än i Sverige, och för att du använder stulen diesel som bränsle, och eventuella böter för fortkörning, undermålig lastbil eller fusk med kör och vilotider skickas per brev hem till kronofogdens motsvarighet till Lettland och aldrig kommer att drivas in, då är det konkurrens på väldigt olika villkor. Den lönedumpning som då sker är lönedumpning på riktigt. | |
| boffertomte | 2013-05-29 17:39 | |
![]() | Obs rättelse: Det är givetvis inte ok att suga ut bangladeshier i sweat-shops. Men det är inte lönedumpning. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 17:40 | |
![]() | micro, Jag har tillrättavisat dig 5000 gånger i det här forumet, t.ex här: www.betapet.se/forum...28 #1145732 Att du fortsätter framhärda i att vanlig konkurrens är dåligt bara för att du använder ett negativt klingande ord för att beskriva det ändrar inte på faktum: det finns inga krav att svenska företag måste teckna kollektivavtal. Att LO och du tycker att utländska arbetare skall särbehandlas bara för att de är just icke-svenskar är självklart en rasistisk hållning. | |
| boffertomte | 2013-05-29 17:41 | |
![]() | Det är väldigt kontraproduktivt att börja gasta om rasism så fort någon vill diskutera någonting som har med invandrare eller olika etniska/kulturella grupper att göra. Jag har glömt vad det retoriska tricket kallas men det är jävligt barnsligt och leder definitivt inte diskussionen framåt. | |
| micro113 | 2013-05-29 17:46 | |
![]() | jaapmeister Lönedumpning handlar inte om "vanlig konkurrens" Tillrättavisa är något man gör med barn. Dock din oförmåga att se skillnaden på just konkurrens och avsiktlig dumpning gör ju att jag inte ens om jag lekte barn skulle ta till mig av det du propagerar. LO och jag anser att man skall sluta med särbehandlingen och ställa samma villkor som för inhemska arbetare. Det finns inget som helst rasistiskt i det och även om du inte inser det så dumpar "importarbetarna" faktiskt villkoren även för dem som invandrat till Sverige. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 17:49 | |
![]() | Får en kille från Karlstad dumpa lönerna? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 17:50 | |
![]() | Håller f.ö. helt med boffertomte. Det ska bara användas när det är helt uteslutet att det handlar om något annat. | |