Spelrum
| Giraffen | 54 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 38 |
| Inloggade | 95 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| giggalo | 2013-06-14 18:07 | |
![]() | Googla på juvertumör hos katt ttiittii!... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-14 18:13 | |
![]() | nä | |
| giggalo | 2013-06-14 18:26 | |
![]() | :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-14 18:30 | |
![]() | jag skriver igen att jag bestämt mig för p-piller till katten och det räcker för mig om denna katt också blir 20 år | |
| vettlös11 | 2013-06-14 19:30 | |
![]() | Du har också bestämt dig för att kattens hälsa förblir opåverkad oavsett vad du tvingar i den? Liksom även ickerökare kan dö i cancer kan ju din katt drabbas av juvertumör eller något annat som tar livet av den. Det är ju inte ditt fel om det går på tok, eller hur..? | |
| vassatassar | 2013-06-17 19:53 | |
![]() | Är det en innekatt skulle jag vänta tills löpningen började såvida jag inte hade en fertil hanne hemma. Så lite piller som möjligt är bra. De ska bara användas av katter som ska ha kullar och måste slippa få ungar däremellan. Ska katten aldrig ha ungar så är det kastrering som gäller. En hankatt kan bli lojare av kastrering (på en av mina märktes ingen skillnad men på en så blev han mycket snällare mot min andra katt, han blev en jävul när han kom i puberteten, så det kan vara väldigt olika), men har aldrig direkt märkt skillnad på honor. Det som händer är ju att man tar bort löpen i princip. Har man väldigt många katter kan rangordningen ändras om man kastrerar en hona. Men tråkig..? Nej. | |
| VildaVittra | 2013-06-27 04:06 | |
![]() | P-piller ska ges innan löpet startar, annars löper kattan ändå. Vassatassar: Det där är din åsikt om hur p-piller ska användas, en bättre formulering är "Jag tycker att" innan resten av meningen. För vi andra kanske tycker annorlunda och så länge inte lagen fastställer att kastrering ska ske, så kan man inte påstå det du gjorde. :) | |
| VildaVittra | 2013-06-27 04:08 | |
![]() | P-piller ska ges innan löpet startar, annars löper kattan ändå. Vassatassar: Det där är din åsikt om hur p-piller ska användas, en bättre formulering är "Jag tycker att" innan resten av meningen. För vi andra kanske tycker annorlunda och så länge inte lagen fastställer att kastrering ska ske, så kan man inte påstå det du gjorde. :) Kastrering av djur har nämligen även de negativa bieffekter som ex förlorad benmassa, så det är inte så enkelt som folk tycks tro. | |
| Sote | 2013-06-27 07:19 | |
![]() | Vilda vittra-Nej egentligen handlar det inte alls om personliga åsikter utan om vad som är bäst för katten ur hälsosynpunkt. Detta kan en vetrinär bäst svara på så att öht ställa en sådan fråga på ett internetforumn visar på att man inte egentligen bryr sig så mycket om vad som är bäst för katten utan vad som passar en själv bäst. Ska man inte ta en kull på katten så är det självklaret bäst att kastrera den eftersom p piller alltid medför en ökad risk för vissa sjukdomar och dessutom en risk att man missar och det blir ungar ändå. Dom vetrinärer och kattkunniga jag träffat vidhåller att dom negativa effekterna av kastrering är mycket mindre än vid användandet av hormoner. Men har man fått katten och en bunt piller gratis från någon så är det ju en enkel lösning att inte kontakta vetrinär utan gå på vad en bunt okända människor på ett forum tror är bra. Hoppas att inte människor gör samma sak när det gäller ens barn och självdiagnosticerar och medicinerar utifrån vad folk råder en till på nätet. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 12:57 | |
![]() | Jag lät kastrera båda mina kissar när åldern inföll (en kille och en tjej). Eftersom jag inte planerade att skaffa fler ulltottar var det det naturliga valet. P-piller låter dessutom onödigt jobbigt. Att vira in Sigrid i handuk (katt-burrito!) när hon ska avmaskas eller ges annan meducin är jobbigt nog. | |
| anniekerstin | 2013-06-27 13:15 | |
![]() | Jag är väldigt glad att jag inte har någon katt efter att ha skummat igenom den här diskussionen. :) | |
| blue_moon | 2013-06-27 13:53 | |
![]() | Det är inte helt fel att inhämta synpunkter från andra forumister. Här finns många professionella, bland annat veterinärer. | |
| blue_moon | 2013-06-27 13:56 | |
![]() | Jag menar - inhämta så många synpunkter som möjligt, från många olika håll. Därefter kan man väga för och emot och ta ställning till vad som är lämpligast. | |
| Sote | 2013-06-27 14:27 | |
![]() | Gst när det gäller rent medicinska saker så ställer jag mig mycket trevksam till att be om råd på ett allmänt internetforum. Även om personer påstår sig vara experter så vet man ju ingenting om det stämmer. Jag skulle alla gånger ringa till vetrinären eller läkare direkt om det gällde medecinering av något slag. | |
| blue_moon | 2013-06-27 14:35 | |
![]() | Även bland läkare och forskare råder det ofta delade meningar. Därför tycker jag det är bra att inhämta så mycken info som möjligt - från olika håll - innan jag tar ställning. I praktiken kan man naturligtvis inte göra det i varje situation. Men i det här fallet, angående p-piller eller kastrering, är det fullt möjligt och även önskvärt. Det finns många aspekter många olika erfarenheter som kan vara berikande. | |
| VildaVittra | 2013-06-27 15:16 | |
![]() | Sote- varför man kastrerar katter är för att risken för dräktighet är helt borta, inte för att den metoden är hälsomässigt bättre. P-piller kan ge cancer, med en operation med narkos är en stor risk bara den. Utöver det så drabbas katten av benskörhet. Det finns många fler risker med en kastration än det och jag tycker man som kattägare ska sätta sig in i vilka dessa är och själv avgöra vad som är bäst för den unika individen. Jag har en katta som ibland klättrar ut gnom skorstenen, det riskerar jag inte att hon gör som nyopererad och då hon håller sig hemma på tomten, så får hon p-piller. Min andra katta kan knata iväg några dagar, så hon är kastrerad, jag individanpassar alltså mina val. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-06-27 15:22 | |
![]() | Både vår egen honkatt (när jag växte upp) och en bekants katt fick cancer av p-piller. Har man bestämt att inte ha ungar efter katten är det bästa att kastrera den. Det är min åsikt. | |
| marmotte | 2013-07-01 10:07 | |
![]() | Sote, ringer du en veterinär och frågar om kastrering är bättre än p-piller får du alla gånger svaret att kastrering är bättre. Detta för att veterinären är part i målet. De tjänar mer pengar på att kastrera djur. VildaVittra, det låter djupt olämpligt att låta sin katt klättra ut genom skorstenen. Kan du inte stänga för? Innan någon hemsk olycka inträffar. Jag skulle inte få för mig att ta p-piller själv pga de olika hälsoriskerna. Det finns även rejäla negativa miljöeffekter med p-piller, de hormoner som lämnar kattens kropp hamnar i naturen och har inte ringa påverkan på den. Det är inte sant att honkatter blir särskilt bensköra av kastrering. Östrogen är förvisso en viktig faktor för bentätheten, men inte den enda, i så fall skulle alla postmenopausala kvinnor vara bensköra. D-vitaminbrist är en mycket bättre förklaringsmodell för benskörhet hos äldre. | |
| Sote | 2013-07-01 12:29 | |
![]() | marmotte-det finns säkert en o annan vetrinär som gör så men jag har aldrig stött på en sådan. jag har hållt på med både katt och hund i över trettio år bla med kattuppfödning och har naturligtvis haft kontakt med olika vetrinärer många många gånger och aldrig fått ett råd som har grundat sig på vad som ger bäst inkomst för vetrinären, snarare tvärt om. Är det en seriös vetrinär så ger dom det råd som är bäst för djuret ifråga. Håller med dig i resten av ditt inlägg. | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-07-01 13:08 | |
![]() | Har du en innekatt som inte går ute i de fria, så lär du nog inte gå misste om när katten börjar bli könsmogen med ett jävligt jobbigt jamande om nätterna,och därmed oxå redo för att pula in p-piller i, och mest då för att du överhuvudtaget själv ska få nån blund om nätterna. för den har ju ingen chans att bli dräktig om den inte är utekatt eller träffar nån ej kastrerad hane? Men har du en utekatt så kan de ju va lite marigare att exakt veta när just din katt börjar bli könsmogen och oxå chans till att bli dräktig när du inte själv ser vad som försigår ute i de fria.Så har du en utekatt, så är det nog säkrast att du frågar veterinär eller tar katten till veterinär som kanske kan se nåt tecken på katten om den börjar vara könsmogen och oxå kan börjas ge p-piller till.? | |