Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 472

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2013-07-17 12:09
Antal inlägg: 3557

Jag gick på internatskola,lantbrukssk ola i gymnasiet så man åt alla måltider på skolan. Hemlagad mat på egenodlade råvaror vilket iof kunde betyda att det blev lite extra protein( kålmaskar tex) eftersom vi undvek att bespruta odlingarna. På skolan fanns även en hushållsskola så det ingick i deras utbildning att laga maten bla. Minns att det var väldigt god och bra mat.

Zefyrinus2013-07-17 13:37
Antal inlägg: 63

På lågstadiet smakade jag bara en liten bit. På mellanstadiet blev det oftast bara vatten, ibland även bröd. På högstadiet och gymnasiet åt jag i princip aldrig i skolan, utan hemma.

Sote2013-07-17 13:51

Zefyrinus- Måste bara passa på och fråga. Varför? Om du inte ens smakade hur kunde du veta att det inte var gott? Eller var du generellt oerhört petig med maten av någon anledning? Är du sån än idag och har du tyckt att det har varit till nackdel för dig? Vad hade kunnat varit annorlunda för att du skulle vågat smaka?.

Jag undrar eftersom jag i mitt yrke ibland (men väldigt sällan) har att göra med barn som är som du. Dessa barn har ofta föräldrar som är väldigt curlande och i princip låter barnen bestämma precis vad som ska serveras hemma. Dom tycker också ofta att vi i skolan borde vara mer tillmötesgående och ge barnen precis det dom gillar. Dom kan liksom inte förstå att det i sig är en orimlighet då det alltid finns barn som inte gillar allt. Men det har funnits föräldrar som har velat skicka med barnen egen mat, eget pålägg, juice att dricka osv. detta är naturligtvis inte möjligt att tillmötesgå pga det stora antalet barn. Vi kan ju inte hantera flera hundra barns egna små byttor och flaskor och eftersom vi är ansvariga för att det som serveras dels är näringsmässigt bra och dels säker mat ur hygiensynpunkt så skulle det aldrig fungera med barns egna medhavda mat.

en dum en2013-07-17 15:41
Antal inlägg: 12982

Hade en period på högstadiet när man åt bara mackor till lunch i ett fåfängt *försök att gå ner i vikt* . När det gick över så åt jag lunchen och det hade jag gjort innan med. Född-62. Däremot hade jag jättesvårt att få i mej frukosten innan jag skulle iväg på skolan.

sus502013-07-17 16:25
Antal inlägg: 1554

Född -50 åt alltid lunch med ett undantag. Kunde bara inte få ner fiskbullar.

M Eggimann2013-07-17 16:54
Antal inlägg: 139

Gick Hotell & Restaurang på gymnasiet så gjorde skolmat som en del av undervisningen.
Så maten behandlas så blir man bara äcklad.
Slutade äta skolmat rätt tidigt i skoltiden

klobba2 - Ej medlem längre2013-07-17 17:49
Antal inlägg: 2332

4/5

Sote2013-07-17 18:29

M eggiman-Vad menar du med att man blir äcklad av hur maten blir behandlad? Låter väldigt märkligt i mina öron. Vi är oerhört nogranna i vår hantering av maten. Däremot kan man många gånger bli ledsen över hur dåliga råvaror vi får från leverantörerna. Köttet är verkligen inte tipp top och samma gäller grönsakerna, men det är då mitt jobb att påpeka detta och klaga hos leverantören så dom skärper sig.
Men det finns säkert skolor som har lång väg kvar att gå men detta är i första hand en pengafråga och en ledningsfråga. Om man hos kommunerna inte har kunskap kring detta med bra skolmat och inte ser till att personalen får rätt utbildning/fortbildning och inte lägger tillräckligt med pengar på maten så blir den därefter. Men många kommuner har skärpt till sig rätt bra. Min egen är väl halvvägs. Det ligger inte bara på skolmatspersonalen utan till stor del på rektorerna och dom över. Vi har massor av ideer och kunskap om hur vi skulle vilja förändra men det finns inga resurser till det.

litenstor2013-07-17 19:19
Antal inlägg: 235

åt inte skolmaten åtminstone de två sista åren på gymnasiet om man inte räknar med knäckemackor. Först åt jag två knäckemackor på korta dagar och tre på långa, sedan ökade jag till 3 på korta dagar och 4 på långa. bara lite smör inget att dricka. En väldigt dum diet.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?