Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 457 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-20 13:22 | |
![]() | Om nu svenskar inte är så patriotiska som andra så är väl det mest för att vi inte har legat i krig på typ hur länge som helst. I de länder man behöver en stor armé låter man barnen sjunga nationalsången och svära till flaggan varje morgon. Nu finns det säkert undantag men i det stora hela tror jag det är ungefär så det fungerar. | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 13:24 | |
![]() | Jag ÄR stolt över att vara svensk! Vi har trots allt kommit långt i både välfärd och jämställdhet, vi är (förhållandevis) öppna och främlingsvänliga (vad sjutton kan det heta med ett bättre ord...). Om inte det duger som svenskhet så vet inte jag. Däremot att se folkdans eller surströmming som svenskt, det vet jag inte om det är så mycket att skryta med :p | |
| fridaapa | 2013-07-20 13:37 | |
![]() | Måns: Varför har du så svårt att identifiera dig som svensk? När du kommer till andra länder så anser ju de att du är det. Andra nationaliteter är stolta över sitt ursprung, varför skall vi inte vara det? Angående invandrare så kan de väl få behålla sin identitet fastän de är svenska medborgare. Det är ju det som är mångfald, skall alla göras till svenskar (som tydligen inte finns) så blir det ju ingen mångfald. Med tiden så blir de ju försvenskade ändå pga att de lever här. Men det är inte rätt att ta bort vår svenskhet och låtsas att den inte finns. | |
| Måns_E | 2013-07-20 14:42 | |
![]() | Man kan väl vara stolt över sitt nationella ursprung om man nu vill det, dock så vet jag inte om alla i andra nationer nödvändigtvis är det. Det där låter mest som en myt om du frågar mig. Folk är väl lite olika nationalistiska och/eller patriotiska överlag, i vissa länder så är det mer påfallande i andra inte. Ofta så verkar det dock gå hand i hand med att kritisera den rådande politiken, vilket ju verkar lite konstigt om nu alla är så nationalistiska/patriotis ka. I Norge så tycker man att nationaldagen är viktig att fira då det är en självständighetsdag som faktiskt inte ligger så jättelångt tillbaka i tiden, i Sverige har vi ingen sådan koppling till nationaldagen även om jag naturligtvis tycker att man skall få fira den om man nu vill det. Vi har inte heller varit inblandade i något krig på länge, vilket gör att vår nation har varit ganska förskonad från konflikter, sådant brukar också medverka till att patriotismen inte är så stark bland landets invånare. | |
| Måns_E | 2013-07-20 14:45 | |
![]() | Det största problemet med nationalism och patriotism tycker jag dock inte är att man är stolt över sitt land, det kan man väl få vara om man nu vill det, utan att det istället oftast brukar handla om att exkludera andra som man av en eller annan anledning anser inte höra till landet (oavsett medborgarskap eller åsikter). | |
| mistmaster | 2013-07-20 14:58 | |
![]() | en frågeställning som skapats för att försöka påvisa att allt som SD säger är fel, så tycker jag det känns iaf. är väl snarare så att det är upp till var och en att bestämma vad som gör en till svensk. finns knappast några rätt eller fel svar på den frågan. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-20 15:01 | |
![]() | Jag tycker att Måns_E är den mest typiska svensken, hittills i tråden. :) | |
| Fesebengt2 | 2013-07-20 16:28 | |
![]() | jag är svensk sedan 1627 åtminstone som jag kan spåra genom släktforskning. Men du kan få en Quattro stagione på vilken pizzeria som helst i Sverige idag och har kunnat få detta sedan slutet på 60 talet till början på 70-talet. Det är ca fyrtio år. Är det en svensk husmanskost nu? Jonas Alströmer införde potatisen till Sverige på vad det nu var 16-17 hundra talet och den anses väl som husmanskost. Hur lång tid tar det innan något anses som svenskt? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-20 17:34 | |
![]() | Det går väldigt snabbt. Tacofredag är svenskt! | |
| Salka1 | 2013-07-20 17:52 | |
![]() | Enligt engelsmännen tar det tre generationer att skapa en gentleman (och dubbelt så lång tid att få till en juste gräsmatta, fast den delen är lite OT) | |
| Syster-Häxan | 2013-07-20 17:55 | |
![]() | Typiskt svenskt är det att man måst sätta ord på vad som är svenskt liksom för att övertyga sig själv, om att man är svensk | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 18:12 | |
![]() | Syster-Häxan; "Typiskt svenskt är det att man måst sätta ord på vad som är svenskt liksom för att övertyga sig själv, om att man är svensk" - jag behöver då inte övertyga mig - jag är rätt säker på min sak. Fö är jag inflyttad på ön där jag bor. Jag är Alnöit anser jag. Men se, det tycker inte de som är "riktiga" Alnöieter. Tidigast som tredjegeneration är man Alnöit, inte en sekund före, enligt dem. Och lite så är det nog med svenskheten i stort. Den som känner sig svensk ÄR svensk. Infödd som utlandsfödd. Oavsett vad folk tycker. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 19:39 | |
![]() | Den mest typiska svensken på denna tråd måste ju ändå vara Måns E! På ett icke speciellt grundat sätt, försöker han bevisa att han inte har en svensk identitet! Vad är du då,världsmedborgare? Löjligt, du är svensk och du märker det när du är på andra breddgrader. Det är den tysta kunskapen som du har förvärvat dig genom att just bo inom dessa gränser som utmärker dig. Du kan per definition de subtila koder som det tar en flykting eller invandrare många år att införskaffa sig. Jag kan säga t.ex att du förmodligen har ett svenskt rörelsemönster, eller ett nordiskt sådant. Svensken viftar inte med armarna som de gör i Aten, Rom eller Madrid. Pratar inte lika högt, (och jag vet varför, den jävla bullriga trafiken), mån om den sociala sfären, greken super aldrig, han njuter av sin ouzo, blir onykter och tar bilen och åker hem. De förstår inte ens begreppet att supa. En grekiska frågade mig, varför dricka fort tills man blir full? Vad har jag för glädje av det, frågade hon. Jag svarade, jag vet inte, men det är ganska brukligt i Sverige! Du har svenska toalettvanor, det märker du när det endast finns ett hål på golvet som du ska skita i. Så är det i bl.a i Marocko. Den svenska kryddfloran är du bekant med, medan den indiska bränner röven av dig! Humor här i Aten är främmande och inte alls lik den man ser på Soldidan, greken skulle inte skratta åt någonting där. För Solsidan tar upp på ett subtilt sätt det svenska och problematiken med det, sedan att det är i en välbärgad miljö, representerar ju inte svensken men de subtila problematiken definierar svensken som är helt obegripligt för greken, vice versa gäller humorprogrammen här. Fattar inte vad de skrattar åt, fastän jag förstår vad det handlar om. Det finns så mycket som definierar att du är svensk som du kanske inte ens är medveten om. Men du avslöjar dig på mils avstånd på sydligare breddgrader. Jag lovar dig!! | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 19:49 | |
![]() | Man kan kännas sig som vad som helst. Men är man uppvuxen inom ett visst område så är man per definition just det, är man uppvuxen i Sverige så är man svensk, vare sig man vill det eller inte. Jag anser inte att det är något man väljer, då hade jag valt ett annat språk, andra föräldrar, andra lärare, andra vänner, andra släktingar, andra TV-program, andra politiker, andra affärer, andra böcker osv, dessa var valda redan i min miljö och som liten formade de min identitet! Jag alltså inte säga att jag väljer min identitet till fullo, den pådyvlas på mig av min omgivning och i mitt fall råkade den vara svensk och därmed blev jag svensk!! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 19:55 | |
![]() | Det du beskriver är ju bara accessoarer. Det hade varit mer intressant om du hade beskrivit något djupare som tex att vi tror på demokrati, religionsfrihet eller något annat viktigt som vi står för. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 20:01 | |
![]() | Accessoarer i betydelsen krims-krams. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 20:24 | |
![]() | Likväl formar de dig vare sig du vill eller inte, sedan om du ser dina föräldrar, vänner, lärare som accessoarer så låter det sorgligt men det kanske inte du tycker. Du satte huvudet på spiken förresten, det är ju precis allt runt om dig som formar dig från det du var liten, det svenska kommet aldrig inifrån utan det kommer av alla de accessoarer du har runtomkring dig, i ditt fall är dina accessoarer dina föräldrar bl.a.! | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 20:24 | |
![]() | Likväl formar de dig vare sig du vill eller inte, sedan om du ser dina föräldrar, vänner, lärare som accessoarer så låter det sorgligt men det kanske inte du tycker. Du satte huvudet på spiken förresten, det är ju precis allt runt om dig som formar dig från det du var liten, det svenska kommet aldrig inifrån utan det kommer av alla de accessoarer du har runtomkring dig, i ditt fall är dina accessoarer dina föräldrar bl.a.! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 20:29 | |
![]() | Jo, det är klart att man blir formad av sin miljö. Men i mötet mellan människor från andra länder är sådana skillnader mest pittoreska. Det är ju inget att briljera över precis. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 20:29 | |
![]() | Demokrati är inte svenskt, ej heller religionsfrihet. Det är vad det svenska samhället har valt och fått pådyvlas på sig. Under det och mycket annat har du via accessoarerna blivit pådyvlad det svenska från det du var liten till den du är idag! Accessoarerna gör dig svensk inget ansvar. Flyttar du utomlands får du tillgång och pådyvlas andra accessoarer, du kan då välja att anamma den eller stå fast vid dina gamla accessoarer. Du har det valet som vuxen, som liten blir du formad vare sig du vill eller inte! | |