Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Maradona19862013-07-22 22:58
Antal inlägg: 1801

Klart att du är orolig. Vore nästan konstigt annars. Men jag tror trots allt att en nittonåring måste få göra sådana saker, oavsett om föräldrarna är oroliga eller ej. Men statistiskt sett så är det trots allt ganska liten risk, även i en stad som NY.

Vid nitton hade jag varit en sväng i London med kompisar och en sommar i Paris på egen hand. Och dessutom en tågluff i Östeuropa med sköna stopp som Budapest, Bukarest, Sofia, Kiev, Odessa och Berlin. Klart att man utsatte sig för risker, men samtidigt måste man, inom rimliga gränser, acceptera det. Om din dotter är ansvarsfull så tror jag att du kan låta henne köra detta utan att vara alltför orolig.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-22 23:55
Antal inlägg: 37631

Hon är myndig och gör som hon vill

janne19662013-07-23 00:04
Antal inlägg: 145

Det var ju en mogen synpunkt......

nulltj - Ej medlem längre2013-07-23 00:09
Antal inlägg: 14052

Min syster, som är 25, flyttade till NY själv för att plugga förra sommaren. Hon har innan dess bott i Paris, Lyon och London i flera år, och flyttat dit på egen hand och lärt sig hitta och trivas. En streetsmart tjej med väldigt mycket skinn på näsan och van vid att handskas med nya och ovana situationer.
Och hon var väldigt glad att som 24-åring ha pappa med sig första veckan i NY innan hon kände att det var åtminstone hanterbart. Det är större, stökigare, spretigare, farligare, mer spännande, häftigare och läskigare än något hon gjort innan. Och det trots att hon från dag 1 haft skolan som fast punkt.
Känner ju inte din 19-åring alls, och verkar dumt att som okänd avråda. Men det är en mycket större stad än man från hemmaplan kan ana.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-23 00:15

varför ska en myndig unge övertalas att låta bli?att ha morsan i hasorna som 19 åring varför?en 19 åring ska stå på egna ben resa klanta sig lite och lära sig av misstagen hur ska hon kunna växa själv om morsan är med överallt målet är självständighet,svårt att växa som människa då,klipp navelsträngen

nulltj - Ej medlem längre2013-07-23 00:18

Det handlar mer om riskbedömning än regelrätt förbud?

nulltj - Ej medlem längre2013-07-23 00:22

Själv flyttade jag iofs till Zürich och började jobba på flyg när jag var nitton, så kanske lika bra att få testa...

Incidental - Ej medlem längre2013-07-23 00:25
Antal inlägg: 7958

Drog till London som 16 åring........... lever fortfarande......men hade gärna sett att någon varit med mig från början........

Sote2013-07-23 00:31
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- hur många av dina barn har varit ensamma i new york eller motsvarande storstad?

För mig är det obegripligt att man som förälder inte oroar sig för sina barn oavsett var dom är. Jag tycker franke är helträtt ute som oroar sig och vill att dottern ska vara i trygghet. Min son var i thailand två veckor förra vintern när han var nyss fyllda tjugo. Jag var orolig hela tiden. Han är världens skötsammaste men vad hjälper det när det finns så mycket skit överallt och så många galningar. Vet ju hur jag själv var och att jag överlevde mina tonår utan någon riktigt allvarlig incident är ett smärre mirakel. Hade det varit idag så hade det nog gått åt helvete för idag är det mycket värre än när jag var ung på sjuttio och åttiotalet.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-23 00:32

alla mina barn har varit det,iaf alla över 18 och det är 6 stycken

Sote2013-07-23 00:50

Ensamma, helt ensamma på egen hand? Fast visstja , dina barn är ju nykterister så dom rör väl sig kanske inte ute på krogen sent om natten. Då kanske det är lite tryggare förstås. En nittonårig tjej som vill festa lite är liksom liiite mer i riskzonen oavsett hur måttlig och ordentlig hon än är. Det är alla galningar runtomkring som man kan oroa sig för. Barbro och ministerpost hade vettiga inlägg tidigare i tråden.

VildaVittra2013-07-23 02:58
Antal inlägg: 386

Jag skulle definitivt låta mina barn göra något sånt, jag var avsevärt yngre när jag åkte till det forna Sovjet för att praktisera. Råkade till och med gå på fel buss och hamnade i ghettot där ingen kunde varken engelska eller tyska, det är vid sådana tillfällen man lär sig mycket om sig själv.

Det som du kan göra är att se till att hon har ett akutkonto kopplat till ett kort som hon inte har med sig ut från "bostaden", som du snabbt kan fylla på vid problem.

Eld2013-07-23 03:16
Antal inlägg: 8

CouchSurfing har ett väldigt utarbetat referenssystem och verifieringssystem så där brukar det inte vara någon fara. Men ska din dotter surfa soffor kan det alltid uppstå krångel, folk öppnar ju upp sina hem och man bor gratis på nåns soffa..vilket innebär att man inte bokar någonting, utan det är upp till någon New yorkare som anser sig klicka med din dotter att välja om han eller hon vill ha henne där. Hon kan inte heller räkna med att komma och gå som hon vill alla gånger. Folk ska till jobbet eller annat så de är ingen värdfamilj som så. Surfar man dessutom soffor och behandlar värden som ett hotell lär denne bli förbannad. Har själv tagit emot en hel del backpackers via couchsurfing. Och det är kul, men bökigt att surfa soffor. Det är väl snarare staden i sig som bjuder på de största riskerna.

SämstpåBeta2013-07-23 03:40
Antal inlägg: 1760

Det är ju inte soffan som är problemet, utan en ung oerfaren liten tjej i megametropolen. Jag skulle inre släppa min dotter ensam till en ut av världens farligaste städer som inte är i krig. Paris gick ju inte så bra. Kan hon inte ta med sig en kompis! De kan vara varandras trygghet, då skulle jag vara mycket tryggare med min dotter, likväl skulle jag nog ringa varje kväll men jag är väl lite hönsig av mig! Jag är just nu i Aten och bara denna stad är halvläskig om nätterna. Och då är jag en vuxen man som har rest hela livet. Om hon prompt ska iväg, försök få henne till en annan stad. I Paris blev min styvdotter neddrogad på en bar (någon lade ett piller i hennes drink) som tur hade hon vänner som hjälpte henne till sjukhus, detta har förändrat henne föralltid. Det kan hända din dotter, likväl som det hände min, men skillnaden lär då vara att hon är ensam, det var turligen inte min!

ordminna - Ej medlem längre2013-07-23 08:00
Antal inlägg: 1076

Jag skulle inte vilja att min dotter reste ensam, man har alltid ett bättre skydd om man är minst två personer. Man kan aldrig på förhand veta vad som ska hända.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-23 10:44

sote,alkoholen är inte med hos oss så den ser jag inte som ett problem,men om mina barn drack alkohol så skulle jag känna mig ganska misslyckad som förälder och se det som mitt fel eftersom vi får skörda det vi står-ungarna här har varit själva inte i USA men i Aten,Rom,London,Och eftersom det är jag som uppfostrat dom till det dom är så behöver jag inte vara orolig

Sote2013-07-23 10:51

Ha ha ha ha - dagens galnaste inlägg! Det spelar väl ingen roll hur du uppfostrar dina barn och om dom dricker alkohol eller ej gör dom inte skyddade från all annan skit som händer rumtomkring. Visst åker man ensam till tex athen, sitter på sitt rum, åker turistbussar och ser ställen så kanske man är lite tryggare men olyckor och skit händer överallt. Grejen med att låta sin unga dotter åka ensam till New York, och då menar jag ensam utan kompisar eller nåt, är ju att det är själva miljön och omgivningarna som är riskabla. Händer det något så tar det en jäkla tid för dig som förälder att vara på plats för att hjälpa. Det har ingenting med din perfekta uppfostran att göra. Man minskar riskerna om man inte rör sig ensam ute om kvällen men det är allt.

SämstpåBeta2013-07-23 10:59
Antal inlägg: 1760

Naivt tänkt! En liknelse: spelar ju mindre roll hur väluppfostrad min hund är, om hunden jag möter på promenaden är utan koppel, aggressiv och går till attack! Då måste jag komma till undsättning och hjälpa min hund. Spelar ju alltså ingen roll hur väluppfostrade, förståndiga och kloka dina barn är om man har otur att möta någon dåre. Du vet, man kan lägga piller ner i en läsk oxå, finns inga garantier för något. Däremot kan man optimera sina chanser och minimera riskerna. Ett sådant är resesällskap!

nulltj - Ej medlem längre2013-07-23 11:02

Eller piller/pulver i vatten, det hände min rumskompis och mig i Zürich. Vi hade iaf varandra, men sjukt läskigt ändå. Flaskvatten därefter, och bara drinkar som blandades där vi såg dom.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-23 11:08
Antal inlägg: 6950

Det där med pulver i dricka har jag också varit med om, och det var i lilla Sundsvall! Vi blev bjuden på drink av en kille, jag drack bara lite, men min kompis svepte allt och blev verkligen dålig... själv klarade jag mig undan med kräkningar och huvudvärk.

Oavsett var man befinner sig, så ska man vara rädd om sig!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?