Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-09 13:54 | |
![]() | ni har inte skrivit om någon fördel ni skriver att fiber är bra men vad det är som är bra skriver ni inte,och varför ni inte skriver om vad som är bra,beror det på att ni inte vet?jag googlar men hittar inget,vi har 8 datorer som är uppkopplade här ungefär nästan jämt och det funkar alltid perfekt utom när det regnar,det skulle kanske vara värt att betala 20 kakor för att det skulle funka felfritt vid regn,föresten vet jag inte om jag har mobilt bredband eller vad jag har för bredband kanske har jag fiberkabel ska höra med någon som vet | |
| Bim1964 | 2013-08-09 14:09 | |
![]() | Är du på riktigt ttiittii? eller gör du dig till? Läs den kopierade länken där står svaret på varför fiber är bättre. | |
| wildman | 2013-08-09 14:17 | |
![]() | Fördel och fördel. Det går att gå till jobbet. Det funkar. Men det går fortare och smidigare att ta bilen. Samma sak med bredband. Man kan absolut klara sig på adsl eller något sämre, men det går fortare och smidigare med fiber. Svårare än så är det inte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-09 14:36 | |
![]() | kanske jag har fiber då,för det är inte problem med hastigheten | |
| Sote | 2013-08-09 16:34 | |
![]() | Ttiittii om det inte har varit ett företag och grävt längst med gatan och sedan in på din tomt och gjort hål i väggen så har du inte fiber. Ibland förundras jag över att du verkligen inte vet nånting men ändå har ett så stort behov av att uttala dig i frågor du vet absolut noll om. Visserligen uttrycker du en önskan om att få svar men när du får det så tycks du oförmögen att förstå vad folk skriver. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-10 00:47 | |
![]() | jag är så ointreserad av kablar och nedgrevningar så det finns inte,det kom ett svar till slut,och här skulle ingen ens fråga mig om dom grävde ner en kabel,det kan ha skett ¨då jag varit bortrest,det har grävts några gånger bergvärme el telefon typ | |
| Sote | 2013-08-11 00:21 | |
![]() | Ttiittii- jag kan garantera att om Du inte har skrivit på ett kontrakt och betalat en massa så har du inte fiber. Det är inte så att det är något somliksom görs under en helg när du råkar vara bortrest. Det tar ett tag. | |
| Sote | 2013-08-11 11:56 | |
![]() | Sen undrar jag också varför du ens går in i tråden om du är så totalt ointresserad av detta och uppenbarligen inte vet någonting öht om hur saker o ting fungerar. Du får svar men förstår ändå inte eller så bryr du dig inte utan är bara ute efter att få tjöta en stund. Du måste verkligen börja prioritera lite. | |
| EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-12 11:35 | |
![]() | Sote: angående din tidigare fråga rörande mitt inlägg. I mitt tycke är resonemanget logiskt: priset som erbjuds idag är baserat på tre saker. 1) kostnaden för att gräva ned fibern i områet, 2) för att gräva från tomtgräns till ditt hus, 3) företagets vinst. Om säg två år är kostnaden för 1 redan tagna, men företaget vill fortfarande generera nya inkomster. Och eftersom investeringarna redan är gjorde i området är det lättare för företaget då att erbjuda lägre priser för att få med ytterligare några kunder. Säljarens påstående att det kommer bli dyrare att ansluta i framtiden är om vi ska vara snälla, en spekulation präglad av egenintresset att sälja in lösningen till dig nu. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-12 11:44 | |
![]() | Jag vill invända att det knappast blir billigare att i efterhand ta dit grävmaskin och personal enkomt för att gräva och dra kabel åt en enda kund. Det finns alltid en startkostnad. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-12 11:58 | |
![]() | men Sote,varför jag går in i tråden!?det borde du ha fattat vid detta laget,Du är min favo bråkstake,om du viste vad jag saknat dig då du varit borta | |
| EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-12 12:30 | |
![]() | NicerTrouser: Ja det är en teoretisk möjlighet att den ökade kostnaden för tomtgrävningen väger upp ett eventuellt lägre pris. Dock; att hyra en man med minigrävare har jag gjort för 500/timme samt eftersom att hela arbetet görs på egen tomt kan man göra ett ROT-avdrag. | |
| Sote | 2013-08-12 13:24 | |
![]() | Det är så att om man gör det senare så måste man begära nya tillstånd som nu är kollektivt begärda vilket jag ensam får stå för. Grävandet på egen tomt görs för hand inte maskin för att göra så litet ingrepp som möjligt på tomten. Och vad gäller rotavdraget så får jag självklart utnyttja det även idag men hur det ser ut om några år vet man ju inte. Dessutom så är det inte sälert att jag då kan få det installerad när jag vill för det kommer hänga på huruvida dom har möjlighet att görajobbet vid det tillfället. | |
| EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-12 13:31 | |
![]() | Hmm: 1: du behöver inget tillstånd för att gräva ned en kabel på egen tomt 2: rot-avdrag är osäker om du köper ett paket + inget rotavdrag för kostnaderna utanför tomten 3: risken att företaget skulle tacka nej till nya kunder verkar väldigt hypotetisk minst sagt. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-08-12 13:32 | |
![]() | Låter som du ska slå till? | |
| Sote | 2013-08-12 13:52 | |
![]() | 1 . Tillstånd krävs visst. 2. Rotavdraget gäller. 3. Klart dom inte tackar nej men man lär inte få jobbet gjort ibrådrasket då dom troligtvis redan är på ett annat ställe och jobbar. Detta skedde tex i åkersberga där folk har väntat ett tag för att få tilläggsansluta. Men det är klartatt om tio år kanske knte ens företaget finns kvar. NY ja det verkarså;-) | |
| Sote | 2013-08-12 13:53 | |
![]() | Inte NY ....NT såklart. Går lite fort ibland. | |
| EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-12 14:18 | |
![]() | Tillstånd behövs för att gräva på annans mark. Därför behöver företagen tillstånd från exempelvis kommunen för gräva. Om du är markägare, är det du som beviljar det tillståndet. Du kan inte göra rot-avdrag för kostnader som ej är arbetskostnader och som ej är inom tomtgränsen. Hur stor del av kostnaden för fiber som är avdragsgill arbetskostnad varierar, mellan avdrag på 1000 kronor (Telia) och fantasisumman hos Svensk Infrastruktur som hävdar att man kan dra av 12000 (högst oklart om skatteverket köper den senare summan). Ergo SI menar att arbetskostnaden är 24000 kronor för att gräva ett 30 centimeter djupt dike!. En intressant dom från marknadsdomstolen: www.notisum.se/rnp/d...01 1024.htm | |