Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-05 13:53 | |
![]() | Haha. Flera olika svar. Men gnagel har naturligtvis rätt. SpråkutvecklingeN = deNsamma. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-05 13:55 | |
![]() | "Den" är klart mindre styltigt. Jag kunde bara inte ta in det alternativet eftersom det redan stod "densamme". :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-05 14:55 | |
![]() | Låter ju jätte bra! | |
| Megaherz | 2013-09-05 15:08 | |
![]() | För att svara på frågan om det bara är en modefluga : vem vet? Känns inte som något skadligt, kan väl prova. Känns inte heller speciellt nytt, finns många barnsånger osv som sjungs med "teckenspråk" till. Är säkert skoj för barn. | |
| Bitte - Administratör | 2013-09-05 15:55 | |
![]() | Är detta detta du menar ttiittii www.teckna.se/TAKK_f...sk rift.pdf Bitte | |
| Sote | 2013-09-05 16:18 | |
![]() | Det är första gången jag hör talas om detta. Jag jobbar ändå inom skola/förskola men i den här kommunen har jag inte hört något om teckenspråk för alla. Var har du hört att just detta skulle vara en trend på uppgående? I din egen lilla kommun? För där verkar ju du tycka att det mesta är helt galet..... | |
| vira5 - Ej medlem längre | 2013-09-05 16:24 | |
![]() | Jag jobbar som förskollärare och vi använder TSS (tecken som stöd) för att förstärka språket. Det är inte att jämställa med teckenspråk även om många tecken är lika. TSS ska aldrig användas utan tal men är till stor hjälp för de barn som ännu inte har ett talspråk av olika anledningar. | |
| Gunilla _ | 2013-09-05 17:04 | |
![]() | Har inte hört att det skulle vara något "i ropet", däremot använder ju många teckenstöd för barn med talförseningar och/eller kognitiva tillkortakommanden. Bara bra om fler kan! | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 17:11 | |
![]() | tycker att det "riktiga", fullt utvecklade teckenspråket borde vara en självklar del av grundskoleundervisningen. Tänk va coolt om alla i Sverige kunde tala teckenspråk!!! | |
| Lillstölla | 2013-09-05 17:12 | |
![]() | Vore väl inte så dumt om man lärde sig teckenspråk, skulle ju troligtvis öppna upp sammhället överlag för de som använder sig av det om de kan kommunicera med fler. Kul att kunna för en själv med, lika gärna som man läser engelska eller tyska så varför inte teckenspråk? | |
| Megaherz | 2013-09-05 17:16 | |
![]() | I sexan fick vi välja mellan tyska, spanska, franska eller teckenspråk. Teckenspråk var rätt omtyckt faktiskt. Tyvärr togs det bort några år senare eftersom det inte är ett "modernt språk" | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-05 17:20 | |
![]() | tror det skulle vara sjukt bra reklam för sverige med. vilken turistgrej liksom att besöka landet där alla kan tala utan ord. på konsert, på bio, i biblioteket, på avstånd, under vattnet, i krissituationer i miljöer med mycket oljud... genom fönster. massor med användningsområden. jag ska fan lära mig teckenspråk nu. | |
| Fesebengt2 | 2013-09-05 17:29 | |
![]() | På sjuttiotalet fanns det ett barnprogram som hette upp med händerna. www.oppetarkiv.se/so...3% A4nderna Man kunde köpa en kortlek med tecken på och för spela spel och lära sig med. Jag och mina kompisar spelade mycket och blev ganska så duktiga på att använda tecken. Slutet av 90-talet hade två döva personer i vår arbetsgrupp. Det visade sig att jag kom ihåg vissa tecken och hade god hjälp utav det ibland. | |
| hfranke | 2013-09-05 19:10 | |
![]() | Å! Upp med händerna hade jag glömt!!! Det var ju jättebra, minns att vi spelade med kortleken och lärde oss massa. Tecken som stöd är utmärkt både för den kognitiva delen och även för de barn som har ett sent utvecklat språk. Vore bra om det infördes på fler ställen, och gärna från tidiga förskoleåldern tycker jag. Alla vinner på det tror jag. | |
| Spira - Ej medlem längre | 2013-09-05 19:49 | |
![]() | Det vore verkligen jättebra om fler barn fick lära sig tecken som stöd. Mina barn är båda hörselskadade och har hörapparater. När de var små var det inte "inne" med tecken som stöd på samma sätt som det nu har blivit. Vi erbjöds egentligen aldrig det eftersom de hade ett bra språk ändå (jag läste böcker och hade dem jämt i knäet och tolkade vad folk sa...). Men vi hakade på grannkommunernas undervisning ibland och så har vi ju hittat på egna tecken eftersom behovet fanns. Men vi har inte alls lärt oss tillräckligt om man ser till vårt behov. Jag har också varit med på föräldraundervisning litegrann och blivit avundsjuk på de föräldrar som har hörselskadade småbarn nu för de uppmuntras att börja med tecken som stöd direkt. Och si, då visar det sig att de barnen får en språkutveckling som är helt fantastisk och går fortare och med större ordförråd än hörande barn som inte fått tecken som stöd. För barn som får både och blir det ingen konflikt utan bara extra stimulans eftersom man faktiskt kan använda tecknen parallellt med vanligt prat. Obs att tecken som stöd inte är ett fullödigt språk som teckenspråket som ju har en annorlunda grammatik. Att kunna lite tecken kan väl aldrig vara fel, men jag tror inte det kommer att bli någon landsomfattande fluga. Tyvärr. | |
| dinodog | 2013-09-05 20:38 | |
![]() | Men det är väl jättebra. Vi hade en familj vars bägge barn inte pratade mer ett par ord fram tills de var 4 och 6 år gamla. Var oerhört frustrerande för föräldrarna att de inte pratade. De förstod allt men de pratade inte. Hade vart toppenbra om de lärt sig någon form av teckenspråk. | |
| corlini | 2013-09-05 20:50 | |
![]() | har aldrgi hört talas om detta trots 2 egna barn i skolåldern, rent spontant känner jag att det är toppen. en sådan kunskap är inte särskilt belastande att ha men kan glädja folk man möter i framtiden enormt. vad är negativt i detta? | |
| Sharky68 | 2013-09-05 21:00 | |
![]() | Det är bra om fler lär sig teckenspråk. Det är inte betungande att lära sig. TSS är bra för hörselskadade som inte tecknar dövas teckenspråk. TSS underlättar kommunikationen då hörselskadade missar vissa ord i meningar i svåra miljöer bl.a trafikbuller, stökiga miljöer mm | |
| dinodog | 2013-09-05 21:08 | |
![]() | Nej jag har heller inte hört talas om det. Har flera vänner med barn på dagis förskola och skola. Inga av de har någon slags teckenspråk. Måste väl vara det ultimata språket. Tänk att kunna prata på avstånd med enbart tecken. Nyfiken som jag är undrar jag alltid vad döva säger till varandra. Får nog lära mig teckenspråk. Har för övrigt en bekant som är teckenspråkstolk. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-05 21:36 | |
![]() | Bara så ni vet, det finns dialekter även inom teckenspråk. ;) | |