Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-29 20:31 | |
![]() | tänk efter först jo tjena,Jag växte delvis upp bland Romer i Nacka när jag var liten,ditt skitsnack håller ingenstans Corlini.jag känner massor med Romer och alla är det snällaste och hederligaste som finns | |
| SämstpåBeta | 2013-09-29 20:54 | |
![]() | Ttiittii, du förstår att du just pålade ett allmäntillstånd till en viss specifik etnisk grupp, ett s.k omvänd rasism, som i summa sumarum blir ett stigmatiserande. T.ex de är ju visst ärliga, de där romerna; varför skulle de inte vara det? Stigmatiseringen du gör är att du härrör till ett begrepp man inte använder på en annan grupp. I och med detta har även du belyst din fördom! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-09-29 20:59 | |
![]() | Lär dig skriva för fan. Jag tyar inte. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-09-29 21:00 | |
![]() | Till sämstpåBeta då. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-29 21:01 | |
![]() | +1 | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-29 21:05 | |
![]() | +2 | |
| ingson | 2013-09-29 21:07 | |
![]() | Bra sämstpåbeta 20:54 | |
| ingson | 2013-09-29 21:11 | |
![]() | Så då menar du Sote att det nu främst inte är en exkludering från samhället utan främst en ovilja att inkluderas? | |
| Sote | 2013-09-29 22:27 | |
![]() | Jag menar att har man som grupp stått utanför samhället så länge som Romerna har gjort så tar det några generationer innan man ens kan komma i närheten av en integrering. Och assimilation är inte det man är ute efter alls. Romerna håller otroligt hårt på sina traditioner och det finns ingen anledning för dom att assimileras i den svenska samhället och ge upp sina egna traditioner. Däremot är det många Romer, speciellt yngre som idag går färdigt både grundskolan och gymnasiet och skaffar sig ett bra jobb. Men det är inte lätt eftersom det för en del innebär att gå emot sina egna traditioner och vara annorlunda även inom den egna gruppen. Det är ju faktiskt så att just deras utanförskap har gjort att dom faktiskt efter mer än tusen år på vandring fortfarande är en relativt homogen grupp. Det ger man inte upp sådär i brådrasker bara för att det helt plötsligt passar samhället man råkar befinna sig i. | |
| ingson | 2013-09-29 22:44 | |
![]() | Varför skulle det inte finnas anledning för en rom att assimileras i samhället och ge upp sina tusenåriga traditioner? Som du beskriver läget luktar det självvald sektvarning. Och slutna sekter finns det väl anledning att hålla under uppsikt? Ja,jag är djävulens advokat nu. För vad är annars avsikten med det aktuella registre? | |
| vulcan | 2013-09-29 22:46 | |
![]() | Registret som det förts är med all säkerhet olagligt i bemärkelsen att det inte faller inom de regler som sätts upp i Lagen om polisens allmänna spaningsregister (2010:362). Man ska dock komma ihåg två saker: - Det är tillåtet för polisen att registrera även icke-misstänkta personer i detta register om de har någon form av relation till en person som "kan misstänkas" för brott (lägsta misstankegraden, innebär att personen EJ behöver delges misstanke om brott). Det finns dock ett förbehåll: Registreringen måste vara "av särskild betydelse för polisens spaningsverksamhet" vilket på juridiksvenska ska förstås som att man inte bara får lägga in folk för att man tänker att de ev. kan bli intressanta nån gång i framtiden. - Det är tillåtet att registrera uppgifter om både religiös övertygelse, politiska åsikter och etnicitet i registret, men man får inte registrera ENBART på denna grund. Uppgifterna får inte heller vara sökbegrepp (dvs du ska inte kunna söka på ex.vis etnicitet=romer och få en lista ur registret med alla träffar. Alltså kan man inte bara på den grunden att registrering har skett säga att den är olaglig, vilket det ibland rått lite förvirring om i debatten som varit i veckan. | |
| vulcan | 2013-09-29 22:58 | |
![]() | Skulle jag gissa något om hur det här kunde hända så tror jag att det är en kombination av: - Faktiska händelser (det fanns en konflikt mellan olika romska grupper med vissa våldsinslag och det förekom åtminstone löst organiserad brottslighet som det fanns ett intresse hos polisen att utreda) - En typisk "ekorrmentalitet" som jag är övertygad finns hos vissa utredare angående att samla all tänkbar information på hög som eventuellt, kanske kan vara till någon slags nytta. Yrkessjukdom och/eller ett resultat av att personer med den läggningen väljer jobbet - Stereotypa föreställningar med rasistiska inslag om romer - En skandalöst dålig arbetsledning och kontroll i frågor som rör denna känsliga registrering och uppgifter. Man verkar ju t.o.m. ha hyst den bisarra åsikten att bara för att man hade sparat uppgifterna på en "fil" så gällde inte lagstiftningen. Att tro att det BARA handlade om elaka rasister som gjorde detta för att klämma åt "zigenare" så mycket man kunde är däremot rätt naivt att tro i min bok. Man ska dock vara medveten om att många poliser säkert har svårigheter att INTE generalisera utifrån de människor de möter i sin polisvardag. Precis som det nötta skämtet om gamla kommissarier som delar inte mänskligheten i kategorierna "häktade" och "ännu ej häktade" så tror jag att många har svårt att se perspektivet att även om de möter många människor från en viss grupp så måste inte dessa vara representativa för gruppen som helhet. Förmodligen stöter polisen i exempelvis Malmö på romer ganska ofta. Det har jag också gjort i min nu sen länge förflutna på socialkontor och kronofogdemyndighet. Men vi ser ju av naturliga skäl de som inte fungerar i samhället, inte de alla andra. Att komma ihåg detta är en av de viktigaste saker man måste arbeta med i den här typen av yrken tror jag. Annars finns risken att man en dag kommer ut "på andra sidan" som en bitter och desillusionerad rasist som bara tror människor om ont och dåligt. | |
| meramera | 2013-09-29 23:04 | |
![]() | Näe, romer(zigenare) vill inte bli en del av vårt samhälle. De vill heller inte jobba om det inte är med sång o musik. Faktiskt sant, det stod att läsa en gång i lokaltidningen Handen på hjärtat, hur bekväm skulle du känna dig om du får veta att en familj av den sorten ska flytta in i lägenheten bredvid? Jag tänker alltid på byn Vojakkalla när det gäller folkslaget vi talar om. | |
| Sote | 2013-09-29 23:08 | |
![]() | Assimilering innebär att helt gå in i det samhälle man lever och ge upp sina egna traditioner. Det har ingen rätt att kräva att folk ska göra . Integrering är fullt tillräckligt och det jobbas för fullt med det. Det tar dock tid och det berordelvis på folks fördomar men även på ett eget motstånd inom gruppen. Naturligtvis handlar det inte om något sektliknande utan det ligger tusen år av förföljelse, starka traditioner och en strikt sammanhållning för att överleva. Här i sverige har det tagit ett par generationer att komma dit vi är i dag vad gäller tex jämställdhet, men tänk dig då att du har århundraden av strikta traditioner bakom digoch en väldigt kontroll inom gruppen. Då är det inte bara att lämna och börja ett nytt liv. En enstaka individ kanske kan klara det men detta handlar om ett helt folk. Man måte hitta vägar att få integrationen att fungera för hela gruppen. Det startar som alltid med utbildning och arbete. Det är på god väg så det här registret var inte till någon direkt hjälp. | |
| Måns_E | 2013-09-29 23:09 | |
![]() | Ja om det en gång har stått i lokaltidningen så måste det ju vara sant! | |
| Sote | 2013-09-29 23:11 | |
![]() | Jag skulle tycka det var lika ok som någon annan granne. Har haft flera tidigar geannar som bar romer och det har aldrig varit några problem. Att dom inte vill jobba med annat än musikoch sång är ju helt fel det också. Bara för att du läste det i lokalblaskan blir det ju inte sant för alla. Jag vet många romer som arbetar med allt möjligt från hemtjänst till politik. | |
| ingson | 2013-09-29 23:13 | |
![]() | Bra skrivit vulcan! Men jag skulle vilja höra någon Skånepolis nu våga uttrycka sig lika klart. | |
| ingson | 2013-09-29 23:17 | |
![]() | Fast romer är inte. 'ett helt folk' Sote. Och vilka traditioner anser romer vara så värdefulla att till varje pris bevara? | |
| meramera | 2013-09-29 23:26 | |
![]() | Vi har alla olika erfarenheter av nämda folkslag. Mina erfarenheter är enbart negativa Inslaget om att zigenare vill jobba med sång o musik sades av just en sådan i ett reportage i lokalblaskan Hur ska man tolka det då? Vill ni prompt kan jag även namnge henne. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-29 23:33 | |
![]() | Läs Taikons böcker om flickan Katitzi (?) som var zigenare (rom) så kanske en del av er förstår bättre vad Sote försöker förklara. Klart att det finns hederliga romer. Dra inte alla över en kam. | |