Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pink ribbon - Ej medlem längre2013-10-01 10:46
Antal inlägg: 2906

Nattis :)
Min pappa har rest runt i Kina. Han intygar att maten och framförallt djurhanteringen är vidrig! Ölet var dock helt ok, som på de flesta håll i världen.

Jag är lite sårad å Norges vägnar. Älskar faktiskt deras bröd, glass, choklad, jarlsbergsost, geitost och miljoner fiskrätter. Karbonader och fenalår är delikatesser om man är köttätare.
Hvalbiff har jag aldrig smakat.

Challe_B - Ej medlem längre2013-10-01 11:17
Antal inlägg: 5853

Helt ok var en generös bedömning av kinesernas öl, tycker jag nog.

Challe_B - Ej medlem längre2013-10-01 11:18

Det är väldigt ljus och smaklös öl, och sällan över 4%

Challe_B - Ej medlem längre2013-10-01 11:22

(Jag älskar Kina ändå, och grattis till dom idag på nationaldagen)

MiaFredrika2013-10-01 13:48
Antal inlägg: 387

Jag kan definitivt säga att Amerika är mitt favoritland när det gäller maten. Har varit där ett flertal gånger och på olika ställen och har aldrig fått dålig eller äcklig mat. Jag bara älskar deras BBQ ställen. Visst, maten är inte så hälsosam men va fasen...smaken är helt underbar. Sen älskar jag Indiskt mat, Mexikansk mat och Thai mat. Så, min topplista blir

1. Amerika
2. Indien
3. Thailand
4. Mexiko

Tilläggas ska att jag aldrig varit i varken Indien, Thailand eller Mexiko. Men jag lagar gärna deras mat och eftersom jag bor i England finns det ett oändlig utbud av Indiska och Thailändska restauranger. Och faktiskt, Kina maten som dom serverar på Kines restauranger här i England är fantastisk jämfört med hur det är i Sverige.

Vad gäller dålig mat...nu måste jag fundera. Visst, England är ju inte något paradis för gastronomer generellt, men det har blivit oändligt mycket bättre senaste 10 - 15 åren. Nu serverar pubarna mat som faktiskt smakar helt okej, om man undviker de så kallade Sunday Roasts...sönderkokade grönsaker, vattnig sås och torrt kött är ju inte något att hurra för. Och varför dom envisas med att servera pommes frites till Lasagne kommer jag aldrig förstå. Tror inte dom inser att har man pasta i maten så behövs det inte potatis.
Jag skulle nog säga att England är Amerikas raka motsats.

Xin Chao2013-10-01 15:57
Antal inlägg: 234

Kan man verkligen säga "maten i Kina" eller "Ölen i Kina?" är det inte så pass stora regionala skillnader att det ena köket inte är det andra likt?

Challe_B - Ej medlem längre2013-10-01 16:49

Det blir ju lite generaliseringar. Maten är det nog rätt stor skillnad, men ölen är samma blask överallt.

Jobbar2013-10-01 17:53
Antal inlägg: 503

Italien, Frankrike, Belgien - där har jag aldrig fått någon osmaklig mat. Bubblare: Spanien
(sedan gillar jag all asiatisk mat, men har aldrig ätit den på plats)
I England, Wales och Skottland kan man få mat som inte är något vidare, men också riktigt fin mat. Haggis, mums!

Mollee2 - Ej medlem längre2013-10-01 20:13
Antal inlägg: 6950

Pinkribbon:

Har bara varit i Norge en gång. Maten är kanske bättre än jag har fått för mig :-)

Sote2013-10-02 06:30
Antal inlägg: 3557

Att det svenska köket är något fantasilöst har väl sin förklaring i vårt klimat som rent historiskt gjort att våra råvaror varit något begränsade och väldigt säsongsbetonade. Även vad gäller kryddningen så är den ju rent treitionellt mest baserad på salt , peppar och örter. Rotfrukter och vilt är väl mest genuint svensk mat. Rotmos och fläsklägg, stekt fläsk med löksås, älgkött i olika former och ren, fisk, då framförallt sill, strömming och tex Gädda på sommaren.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-10-02 08:50
Antal inlägg: 2906

I mitt hem lever vi ju på genuin svensk mat till 90%, så jag måste ju säga att den är helt ok. Mer ok än kinesiskt öl, förmodligen.

Molle: Vad åt du i Norge? :)
Köp en is (glass) eller freias chokladkaka nästa gång :) Fiskrätterna håller hög kvalitet och är billigt. Köttet är gott men dyrare. Har aldrig spist veggomat i Norge, men jag skulle tro att de kan prestera även där.

atcg2013-10-02 10:54
Antal inlägg: 18

Världens bästa mat och matkultur finns i Italien. Jämn kvalitet, tillagad med kärlek och fantastiskt gott. Jag har besökt restauranger eller blivit bjuden på mat i Italien säkert 100 gånger och aldrig blivit besviken. Norr eller söder, land eller stad spelar ingen roll. Till skillnad mot Frankrike där man måste ha lite tur för att hitta det riktigt goda franska köket. Jag har flera gånger blivit riktigt besviken på både maten och på snorkig, ointresserad och rent av otrevlig restaurangpersonal. Dessutom dyrt som skrutt!

Annars har jag blivit positivt överraskad i både Portugal (sardinernas hemland) och som så många andra nämner här - i Belgien. Högt på listan kommer även Japan.

Många här har Indisk mat högt på listan. Jag har aldrig varit i Indien men den Indiska maten som serveras här i Sverige är ju väldigt enahanda kryddad. Det är koriander och Garam Marsala - är kryddningen mer varierad på hemmaplan?

Bottenplatser? Av de 30-talet länder jag varit i har Norge, Finland och Tunisien varit riktiga bottennapp. Där har det varit svårt att hitta riktigt god mat till hyfsade priser och i trevlig miljö. I Östeuropa utom Ungern likaså.

Nyponsoppa måste väl vara väldigt svenskt?

EvaKson - Ej medlem längre2013-10-06 09:37
Antal inlägg: 49

Norge har fantastiska råvaror (fisk, får, skaldjur, bär) men den genomsnittliga nivån på matlagningen är sannolikt i botten i världen. Det sagt kan man om man har en stor säck pengar, eller ett fiskespö äta fantastiskt.

Argentina är en bubblare på topplistan; den italienska dominansen i befolkningen ger ett lysande kök (som är mindre regionalt uppdelat än i Italien) och lägg till (om man äter ute) bättre service, lägre priser och fantastiskt kött och världens kanske bästa glass. Som Europa, fast bättre och billigare.

Tyskland och många länder i Östeuropa ligger långt ned på min lista, Ungern undantaget. Vietnam ligger långt upp, i synnerhet när influenserna från Frankrike möter de inhemska.

I den riktiga bottenlistan (om vi talar om att äta ute) ligger Sverige (utanför storstäderna) med enstaka undantag extremt långt ned, bottenkäk, trådiga köttbitar med pulversås på ingrodda plankor, halvdåliga pizzor, klichéartad thai/kines/pizzaställen och "kockar" som inte ens kan göra en majonäs på egen hand.

Zefyrinus2013-10-06 17:27
Antal inlägg: 63

Svårt det här, men nånting sänt här:

BÄST
1. Vietnamesiskt - så fräscha och friska smaker de få gånger jag ätit på vietnamesisk restaurang
2. Thailändskt
3. Kinesiskt
Bubblare: Indiskt

SÄMST
1. Turkiskt - när jag var där så fanns det bara ofräsch snabbmat ute, och hotellmaten var väldigt enahanda. Och det finns bara ett slags bröd i hela landet, som är helt utan smak.
2. Japanskt - jag gillar inte fisk, skaldjur, sjögräs eller teriyaki.
3. Svenskt - gillar inte husmanskost heller.

Zefyrinus2013-10-06 17:27
Antal inlägg: 63

*sånt, inte sänt.

vassatassar2013-10-07 15:02
Antal inlägg: 204

Jag tycker det är jättesvårt att svara på. Dels kan jag inte variationerna inom landet, dels är det ofta ngt jag tycker mindre om (är inte kräsen men tycker ibland det varit bättre utan vissa smaker).

T ex gillar jag viss indisk mat, gärna med kikärtor och sådant. De kan verkligen få till det utan många krångliga ingredienser. Dock skulle jag vilja dra ner på kumminet.

Gillar de koreanska inläggningarna, men tycker att själva maten kan vara lite väl stark.

Vietnammat som jag ätit har varit smakrik och väldigt god och med mycket grönsaker. Men att även kött och kyckling får komma med. Det gillar jag.

Libanesisk mat är supergod om de inte tar mycket citron. Allt är såå gott, men många tar mycket citron och blä, nej ta bort den.

Japan är lätt och god mat och mycket vitt ris, fisk och annat från havet. Men jag skulle tröttna om jag åt det jämnt.

Godaste maten? Färsk mat. En firre man dragit upp, potatis från landet och svamp från skogen. Inget slår det. :D

kalsongman2013-10-09 18:28
Antal inlägg: 16

Det godaste jag vet är Kalops, Biff a la Lindström och Stekt strömming.

Dålig matupplevelse har jag haft i:
England, Thailand och i Frankrike.

Bästa matupplevelser:
Italien, Norge och Frankrike

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?