Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| DB9 | 2013-10-06 21:29 | |
![]() | Förresten det finns några fackförbund som även har sådana försäkringar som ingår i medlemsavgiften. Seco tror jag. Men dom varar bara i ett år har jag för mig. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-10-06 21:31 | |
![]() | Men skulle inte det nya partiet se till att ALLA arbetslösa fick bättre villkor? En annan intressant fråga: Hur ser du på systemet att en arbetslös ska förlora sitt stöd om vederbörande blir erbjuden ett jobb på annan ort men inte vill flytta? (Något som jag själv tycker är en pragmatisk idé). | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-06 22:02 | |
![]() | D89: Jaha. Så du tycker det borde finnas ett parti som driver en enda fråga: den om 90 procentig ersättning i mer än ett år för alla. Tråden börjar bli rätt ointressant. | |
| vulcan | 2013-10-06 23:38 | |
![]() | db9: Jag redogjorde för hur jag uppfattar den allmänna synen på arbetslöshet, inte en personlig åsikt. Däremot tror jag inte att det är särskilt sannolikt att enfrågepartier av typen "mer av andras pengar till oss" någonsin kommer in i riksdagen. Därmed inte sagt att jag tycker dagens ersättningsnivå är alltigenom rimliga. Sverige kunde gått ha både längre uppsägningstider och inledningsvis högre ersättningsnivåer. Sen är ju arbetslösa inte en homogen grupp. | |
| DB9 | 2013-10-07 11:19 | |
![]() | jaapmeister! Tråden är säkert ointressant för alla som har arbete vilket jag antar att du har. Frågan skulle bl a handla om att få tidigare utlovade 80 % av sin lön och inte bara i ett år utan till man får ett nytt jobb. Att leva med 20 % mindre av sin lön är tufft och de flesta skulle nog göra allt för att få ett nytt jobb så fort som möjligt. | |
| Måns_E | 2013-10-07 11:23 | |
![]() | Varför skulle tråden vara ointressant för mig som har arbete om budskapet i tråden är att jag skall få det sämre ställt? | |
| DB9 | 2013-10-07 11:27 | |
![]() | Bucket Redux! Att förbättra allas villkor är nog inte rimligt för då skulle ju kanske de som har arbetsinkomstförsäkring tjäna mer än en som jobbar. Kravet att flytta för att kunna ta ett arbete är helt orimligt och även om regeln finns så tillämpas den faktist inte. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-07 11:29 | |
![]() | Med tanke på första inlägget är det lite oklart om tråden är terapeutisk eller om det faktiskt är politik du vill diskutera. Vad inte vad som menas med ''tidigare utlovat''. Taket i arbetslöshetsförsäkringen har ju funnits med sedan reformen 1991, och blev av någon anledning uttryckt i absoluta termer och inte i prisbasbelopp. Så löftet att man skulle få 80 procent av lönen för inkomster över 18700 har man ju egentligen inte svikit. Och flera fackförbund erbjudet mer heltäckande ersättningar. Alla statligt anställda omfamnas exempelvis av trygghetsstiftelsen. Att inte trappa ned arbetslöshetsersättningen över tid för att tillslut fasa ut den tror jag inte det finns stöd för i något parti, och det vore väl i så fall en poäng det här ''arbetslöshetspartiet'' skulle driva. Jag tror iofs väldigt få -- inklusive arbetslösa -- skulle sympatisera med en sådan regel. Har man inte fått nytt jobb på ett år så beror det på något annat än att man temporärt är utan inkomst -- vilket är vad arbetslöshetsförsäkringen syftar till. Då bör andra välfärdssystem kicka in. Vilken bransch befinner du dig i? | |
| kajix | 2013-10-07 11:33 | |
![]() | är längre uppsägningstider verkligen något för vårt nya parti? kortare uppsägningstider skulle sänka arbetslösheten. kanske. :-) | |
| DB9 | 2013-10-07 11:34 | |
![]() | jaapmeister! Frågar du mig? Mark, anläggning och landscaping. Jag är inte arbetslös nu men kommer snart att bli. | |
| DB9 | 2013-10-07 11:41 | |
![]() | 80% av nånting är väl alltid 80% och det är ju meningen att man ska få det av sin verkliga lön. Om det inte fungerar så, så har ju det nya partiet en bra fråga att driva. | |
| DB9 | 2013-10-07 11:50 | |
![]() | Att hota med att fasa ut folk är ju rena skräckmetoden och kan ju ge folk panikångest och självmordstankar. Den metoden skulle vi avskaffa. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-07 13:25 | |
![]() | DB9: Äh, du får säkert jobb inom sex veckor från uppsägningsdagen. Det är min spaning. Kom tillbaka då om du fortfarande vill starta ett parti. | |
| smörbit | 2013-10-07 14:13 | |
![]() | Har du inga pengar sparat D89.. De som jobbar tänker inte på de som är sjuka och arbetslös. De ser oss som belastningar i samhället. Så är sanningen | |
| DB9 | 2013-10-07 14:41 | |
![]() | J-meister! Hoppas du får rätt men jag hoppas ändå att människor ska få kunna leva tryggt och värdigt även om dom i perioder står utanför arbetsmarknaden. Smörbit! Jo jag har kunnat spara en del pengar därför att jag har haft en hög lön. Men många med huslån och många barn kanske inte har råd att spara. Man ska ju spara till pensionen också. Håller helt med dig i din bedömning av samhällssynen på sjuka och a-lösa. Tänker på de fall där bl a cancersjuka människor tvingats gå till arbetsförmedlingen. Fast det är ju nästa område som partiet får ta itu med. Sjukförsäkringen. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-10-07 14:46 | |
![]() | Tror att partiet skulle ha vissa chanser. Antar att upplägget skulle vara att teckna överenskommelser med den aktuella regeringen där man blint röstar för alla regeringens motioner i utbyte mot att man får igenom vissa av sina hjärtefrågor. Viktigt dock att vara tydliga med var man skiljer sig från existerande partier, (v) till exempel, som har flera liknande förslag. | |
| DB9 | 2013-10-07 14:56 | |
![]() | Du menar att partiet skulle sälja sig självt så fort möjlighet ges? Nej då tror jag väljarna skulle tappa respekten för sitt parti. Däremot hoppas jag att partiet skulle få många eller några mandat och då kunna diskutera fram gemensamma lösningar med t ex regeringen. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-10-07 15:08 | |
![]() | Jo, men om man inte har en politik för några andra frågor än dem vi diskuterar är det nog enda sättet att få igenom något alls. Annars har partiet en ganska diger hemläxa att göra innan man etablerar sig. Energipolitik, försvarspolitik, integrationspolitik, utrikespolitik, kulturpolitik etc. etc. | |
| DB9 | 2013-10-07 15:16 | |
![]() | Ja men lugn o fin nu! :-) Jag har ju precis "startat" partiet :-) Min nästa uppgift blir nu att skapa ett manifest och utifrån det fördjupa mej i olika samhällsfrågor. Det kan ju ta några kafferaster :-) | |
| DB9 | 2013-10-07 15:22 | |
![]() | Förresten energipolitiken avhandlades på första sidan. "Självklart skulle vi satsa på kärnkraft men även hårdsatsa på vindkraft, solkraft och vågkraft. Där behöver forskarna mer pengar och det skulle generera massor av arbetstillfällen. Vattenkraften skulle vi nog vara lite mer restriktiva med. Påverkar ju miljön mer. Även forskning på andra områden måste ju gynnas mer." Men det kommer mera! | |