Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 066 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mz_lzrd | 2013-10-27 17:39 | |
![]() | Brava, man behöver inte hålla med någon annan i forumet. Jag håller aldrig med någon här utom när jag faktiskt gör det på allvar. Jag betraktar alla här som "singelspelare", inkl mig själv. Jag är inte så förtjust i att betrakta människor utifrån huruvida de fyller en funktion. Eftersom det förutsätter att det finns människor som inte fyller någon funktion. Vadå funktion, vems och varför? När ska en människa börja förränta sig, liksom. | |
| mz_lzrd | 2013-10-27 17:43 | |
![]() | blånhund, de säger väl aldrig i serien att Saga har en diagnos? Det får man lista ut själv och det gör man för att diagnoser som Aspergers finns i det allmänna medvetandet idag - och det är ju bra. Om Saga vore en fet ful kärring hade vi inte gillat henne alls, oavsett hur hon betedde sig. Det är jag rätt övertygad om. | |
| Minta | 2013-10-27 17:47 | |
![]() | Varför är det svårt att tänka sig att människor fyller en funktion i evolutionen? Varför måste det betyda att några inte fyller en funktion? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-10-27 18:01 | |
![]() | Gunilla, ja man kan vara det, men som kvinnlig huvudroll i en tvserie är det omöjligt,verkar det som. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-10-27 18:03 | |
![]() | Män i tvserier får vara hur buffliga som helst,men kvinnor som är det måste tydligen ha aspergers el dyl,tänk Homeland t.ex. | |
| Gunilla _ | 2013-10-27 18:05 | |
![]() | blåhund; jag ogillar även män som beter sig illa - oavsett om diagnos är känd eller inte. Är det ovanligt menar du - att bara kvinnor är tillåtna att vara det om de är snygga och har en diagnos? Jag hänger inte riktigt med i resonemanget... | |
| Minta | 2013-10-27 18:05 | |
![]() | Jag tycker inte att hon är jättebufflig, det är ju i mitt tycke tydligt att hon inte kan bättre. Hon ger inte ett elakt intryck. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-10-27 18:07 | |
![]() | Ja, när såg du senast en lönnfet bufflig kvinna som polis? | |
| Minta | 2013-10-27 18:07 | |
![]() | Det finns ju människor som är buffliga och elaka, alltså medvetet beter sig illa för att de känner för det. De är nog lika osympatiska antingen de är fula eller vackra. | |
| Minta | 2013-10-27 18:08 | |
![]() | Gunilla i Hollywoodfruar, har hon en diagnos? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-10-27 18:09 | |
![]() | Jag skulle vilja se en tvserie om en lönnfet,social inkompetent kvinnlig polis,som inte är snygg,som inte har någon diagnos som förklarar hennes beteende.I | |
| mz_lzrd | 2013-10-27 18:17 | |
![]() | Minta, människor fyller inte direkt en funktion i evolutionen, men gener kan göra det för människan, så att säga. Det finns dock andra orsaker än "funktion" eller "nytta"till att vissa, inte alls bra, gener förs vidare. Tag Huntingtons sjukdom t ex, som är genetisk och har 50% ärftlighet. En så förfärlig sjukdom med så stark ärftlighet förs vidare för att sjukdomen oftast debuterar först väldigt långt efter att den drabbade hunnit skaffa barn. Det är också så att så fort man hittar en "bot" för en genetiskt betingad sjukdom så ökar incidensen av den. Numera överlever diabetiker och kan reproducera sig, förr var det mycket färre eftersom sjukdomen ofta debuterar under barndom eller tidiga tonår. Och innan vetenskapen hittade insulinet så dog man obönhörligen av diabetes typ 1. Oj, detta blev långt =/ Hoppas jag åtminståne var begriplig =) | |
| mz_lzrd | 2013-10-27 18:19 | |
![]() | Gunilla i Hollywoodfruar är nog typ borderline. Eller histrionisk. Kanske en kombo, säkert med narcissistiska inslag - men det gäller givetvis alla som medverkar i såna program. Nåt är det ju iaf. Men hon är gammal och ful så vi gillar inte henne ändå =) | |
| Gunilla _ | 2013-10-27 18:26 | |
![]() | Hehe, jag skulle ogilla Gunilla om hon så såg ut som Jessica Alba eller Mila Kunis. Iofs blir ju tjejer emellanåt ogillade just för att de är snygga - då är de ju automatiskt lite knäppa också..? | |
| Minta | 2013-10-27 18:41 | |
![]() | Men jag ser inte aspergers som en sjukdom, det är en variant av personlighet, som inte tillhör den normala eftersom de är en minoritet. Det är klart det finns människor man skulle önska inte fanns och inte kan se nyttan med, t.ex. psykopatiska seriemördare. men det kan hända att de egenskaperna också haft en funktion en gång under evolutionen. Det är kanske mer som en slags kultur, ett annat sätt att fungera ungefär som döva kan utveckla en slags dövkultur. | |
| Minta | 2013-10-27 18:42 | |
![]() | personer med aspergers alltså. Sedan finns det ju en mängd sjukdomar som vi gärna önskat bort, men de fyller antagligen också en funktion. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-27 18:43 | |
![]() | med lite kunskap om hur man "håller sig på sin egen planhalva" kan man vara rak utan att såra eller skapa konflikt. det är folk jag möter generellt inte så bra på. | |
| brava | 2013-10-27 19:44 | |
![]() | Att det ofta blir problem i mötet mellan en person som har AS och en som inte har det är väl alla överens om. Lösningen blir väl, eller borde väl, vara att båda "sorterna" försöker förstå hur den andre tänker och fungerar. Tyvärr så är min erfarenhet att det är sällan som det finns en sådan vilja. Tvärtom är det vanligt att folk tycker att de har rätt att hela tiden tillrättavisa mig. Att jag måste anpassa mig, att jag är pinsam etc. Och hela livet så har jag försökt - men jag KAN ju inte. Jag märker att detta är känsligt för mig och jag säger det absolut inte för att någon ska känna sig skyldig (en vanlig tolkning att jag vill skuldbelägga) jag säger det för att jag vill bli förstådd, för att jag vill vara en del av gemenskapen. | |
| mz_lzrd | 2013-10-27 20:04 | |
![]() | Minta, jag var uppenbarligen inte begriplig nog. Finns det någon tänkbar evolutionär funktion som Huntingtons sjukdom fyller som förklarar varför genen har "överlevt"? Eller har den "överlevt" för att den som insjuknar i sjukdomen gör det först efter att hen har förökat sig och alltså redan har spritt genen vidare? Om jag minns rätt så är du troende, vilket kan få en att se tillvaron som att allting har en mening, alla har en funktion att fylla, vår Herre sätter oss på denna jord för det ena eller andra syftet. Men att någon tror att det är så, betyder inte att det verkligen är så. | |
| Minta | 2013-10-27 20:39 | |
![]() | Nej, jag är inte troende och har aldrig gett uttryck för något sådant. Men under människans utveckling har olika "egenskaper" överlevt eller inte överlevt, olika människotyper behövs/har behövts. Vilka egenskaper som behövdes för 10 000 år sedan skiljer sig kanske från de som behövs nu. Man kan också se det så att olika typer av människor och egenskaper behövs och fyller en funktion. Människor med ADHD var kanske mycket användbara i en grupp med jägare, de kanske var ovanligt modiga och okonventionella t.ex. Det innebär inte att saker och ting har en mening i religiös betydelse. | |