Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zimmermaniac | 2013-11-02 17:05 | |
![]() | Nu vet alla som läst era inlägg, var ni står på ett ungefär. "Lika barn leka bäst" använde någon av er och någon annan protesterade indignerat. Jag har mycket gemensamt med min fru från den afrikanska kontinenten, trots ganska stor yttre skillnad. Våra föräldrar uppfostrade oss på ett likartat sätt, när det gäller tolerans mot andra, vilket underlättar för oss. Ju närmare vi lär känna "främlingen" desto större är chansen till förståelse. Ett positivt utbyte över gränserna borde främja fredstankarna, Tror och tycker jag. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 17:11 | |
![]() | Precis! Det här inget med hudfärg att göra alls! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-02 17:14 | |
![]() | Nu skulle man vilja säga att det förstår väl även den mest korkade. Men.... | |
| Zimmermaniac | 2013-11-02 17:17 | |
![]() | TRor du det? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 17:18 | |
![]() | Det som är sorgligt är ju även att man antar att personen med arabiskt ursprung ens måste vara praktiserande muslim. Och, varför skulle det faktumet att man har ol,ika religioner betyda att man inte har andra saker gemensam Jag har vänner som är både muslimer, buddhister, Jehovas vittnen, New-age:are, kristna... Och vi kommer bra överens! | |
| jin17 | 2013-11-02 17:30 | |
![]() | "Folk tror att de inte är smygrasister och rasister fast de faktiskt är det." Det är just denna inställning hos så många som retar mig. Folk vet inte själva vad dom, är men det finns andra som kan tala om det för dom. Ni som är så präktiga och duktiga. Snacka om att sitta på höga hästar | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 17:40 | |
![]() | Jag har själv varit en sådan som tycker folk är löjliga för att de jäklar folk smygrasister... Grejen är ju den att man gör skillnad på folk och folk utan att kanske förstå det själv? Som det här med invandringen. Det stör ju folk så för Sverige har ju inte råd med att ta in fler, då vi redan har det så knapert här. Jo, det finns klyftor i Sverige, men varför skylla det på invandrarna? Sverige är inte överbefolkat alls och landet är rikare än någonsin. Problemet ligger väl kanske högre upp? Men istället blir man arg på invandrarna som kommer hit och tar våra jobb och stjäl av våra resurser (för vi i väst stjäl ju inga resurser, från tex Afrika med det sjuka leverna vi har här) Kanske är det inte invandrarnas fel att de tvingas fly hit? Kanske beror det på giriga makthavare som tvingar dessa stackare att fly från sitt eget land. Och det där med kulturkrockar... Vi svenskar anammar ju utländsk kultur hela tiden. | |
| Sote | 2013-11-02 18:42 | |
![]() | Upprepar mig men vafan! Om man använder uttrycket" jag är inte rasist men....." då är man troligtvis en smygis i bästa fall. Och det erkänner nog inte många så gärna. Man vill ju inte gärna framstå som intolerant, rädd och okunnig fördet är ju ofta precis det man gör när man startar en mening med dom orden. Dom flesta smugisar vet nog inte ens om att dom är det. | |
| jin17 | 2013-11-02 18:59 | |
![]() | Sättet du generaliserar på ger dig ett drag av intolerans, en egenskap som du inte verkar ha nån aning om att du har. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:07 | |
![]() | Om du menar mig så skrev jag i början av tråden att även jag har fördomar, som jag säkert inte alltid tänker på. Alla har vi våra åsikter och teorier. Sen behöver inte det vara någon absolut sanning kanske? | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:10 | |
![]() | "Dom flesta smugisar vet nog inte ens om att dom är det." Är och är, det handlar väl snarare om att de av vissa uppfattas som det? Farligt att hålla på och tala över huvudet på folk och bestämma vad de är och inte är, det bidrar bara till ytterligare polarisering och fientlighet. | |
| Rultatultan | 2013-11-02 19:13 | |
![]() | Jag tror uttrycket "Jag är inte rasist, men..." har mycket att göra med (den typiskt svenska?) rädslan för att stöta sig med människor. Man vill poängtera att man - trots att man kanske inte håller med svensk invandringspolitik eller inte är så pigg på att det byggs en moské i kvarteret bredvid - inte på allvar tror att en människas hudfärg/storlek på näsan/hårsort/ögonform/sä tt-in-vad-du-vill automatiskt betyder att hon är på ett visst sätt och dessutom tillhör en homogen grupp tillsammans med de som har samma drag. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:17 | |
![]() | Rultatultan, det har du rätt i. Sådana gånger kan jag tycka att anklagelserna om att vara smygrasist inte alltid stämmer. Som vanligt är detta min privata åsikt, behöver alltså inte stämma vilket jag är medveten om | |
| jin17 | 2013-11-02 19:23 | |
![]() | Jag syftade på sote. Det du säger om att det inte finns nån absolut sanning är givetvis helt korrekt. Retar mig bara så otroligt mycket på dom som anklagar folk till höger och vänster för att vara rasister, eller smygrasister, utan nån verklig anledning. Ta reda på vad ordet rasist innebär och kör inte med en massa förenklingar och försök ta politiska poäng. "Jag är inte rasist" men jag hatar folk som påstår att jag är det. Oj nu använde jag den förbjudna meningen, då är jag rasist i alla fall, åtminstone according to sote. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:28 | |
![]() | Jag tror att folk är rädda för att bli kallade för rasister när när de först säger "jag är inte rasist men", så framhävs hela grejen ännu mer. Lite som rultatulta skrev... Nåväl, allt är inte svart eller vitt :-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:35 | |
![]() | Lånar mollee2:s text i ett inlägg för att belysa en sak: "Som det här med invandringen. Det stör ju folk så för Sverige har ju inte råd med att ta in fler, då vi redan har det så knapert här. Jo, det finns klyftor i Sverige, men varför skylla det på invandrarna? Sverige är inte överbefolkat alls och landet är rikare än någonsin. Problemet ligger väl kanske högre upp? Men istället blir man arg på invandrarna som kommer hit och tar våra jobb och stjäl av våra resurser (för vi i väst stjäl ju inga resurser, från tex Afrika med det sjuka leverna vi har här) Kanske är det inte invandrarnas fel att de tvingas fly hit? Kanske beror det på giriga makthavare som tvingar dessa stackare att fly från sitt eget land. " Jag tror att mycket av den främlingsfientlighet som finns i Sverige är skapad av politikerna på hög nivå inom kommun, landsting och riksdag som inte lyssnat på vad väljarna tycker. Svenskar överlag är givmilda och ger pengar till välgörenhet och tar gärna emot flyktingar. Men det sticker i ögonen på en del svenskar när de ser att infödda svenskar (av svensk eller utländsk härkomst kvittar) har svårt att försörja sig. Se bara på frustrationen bland ungdomar i Tensta t.ex eller bland ungdomar i glesbygd. Om man vill dra undan mattan för sverigedemokraterna måste de andra partierna se till att de värst utsatta i samhället, oavsett etnicitet, får en dräglig chans till en bra tillvaro. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:39 | |
![]() | Mönje, precis så tror jag också. Har själv varit i en sådan sits då jag undrat varför Sverige anser sig ha pengar till att ta in invandrare när de knappt kan försörja de som bör här. Sedan insåg jag problemet i att resonera så. Det är hela samhället som är rubbat... | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:41 | |
![]() | Jag tror också att många av de som är främlingsfientliga, är de som själva känner sig svikna av samhället... | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-11-02 19:41 | |
![]() | Dagens regering med allianspartierna verkar inte förstå det det här. Tur att man får rösta nästa år på ett annat politiskt alternativ. | |
| boffertomte | 2013-11-02 20:10 | |
![]() | Porla, det du skriver är ju bara ännu ett sätt att få kalla folk rasister trots att de inte på allvar alls hävdar eller tror att människor är sämre eller bättre pga "ras" (jag orkar inte ens ge mig in på det luddiga begreppet ras, jag tror inte det finns olika människoraser, det är en politisk konstruktion.) Vad gäller muslimer så har 911 ställt till det för dem rejält. Det är sorgligt. Men faktum kvarstår att man själv (som vuxen) kan välja vilka kulturella uttryck man kan/vill stå för och vilka seder man vill upprätthålla. Det kan nämligen svenskar, och det tar vi för självklart. Men stackars invandrare, de kan minsann inte det, de är i stort sett tvungna att leva i enlighet med medeltida traditioner, för de förstår inte bättre. Jag skulle kursiverat "de förstår inte bättre" om det gått men nu går inte det. Snacka om att se ned på folk. | |