Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-11-14 06:27 | |
![]() | Detä är inte jag som tycker , det är så systemet är uppbyggt. Men facket sköter det bra enligt min erfarenhet. Alla tycker olika om saker i samhället men det är ju inte mycket att göra om man inte tar tag i det och jobbar tex politiskt för att förändra saker. Gillar du inte att försäkringskassan sköter sjukskrivna och vab så är det ju inte mycket attgöra. Du kan vara sjuk eller vårda barn men vill du få pengar för det så går det via försäkringskassan. Bara som exempel. Vem ska ansvara för lärlingstiden istället? Någon måste ju ha det övergripande ansvaret på samma sätt som skolverket sköter kontrollen av skolorna. När eleverna går ut gymnasiet så är ju skolans ansvar slut, så dom kan ju inte fortsätta i någraår till. Det är ju inte rimligt. Sen har vi ju dom som startar som lärlingar utan skola bakom sig. Dom har många steg på lärlingstrappan innan dom är klara. Ska gymnasiet ansvara även för vuxna som vill sadla om och börja som lärlingar? Eller ska det startas en alldeles egen myndighet som tar hand om alla yrkesutbildningar? Om ni nu är så kritiska så har ni väl finfina ideer om hur det ska gå till istället? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-14 07:43 | |
![]() | Jag har nu läst på litegrann eftersom corlini inte velat svara på (eller inte sett) min fråga om det är statens om reglerat detta eller om det är skolorna själva som väljer. Lärlingssystemet är tydligen subventionerat, och beräknas uppgå till en årlig kostnad av dryg 350 miljoner kronor för skattebetalarna. Däribland finns ett uppstartsstöd som går direkt till arbetsgivarna på 30000 kr. Arbetsgivarna har uppenbara incitament att minimera utbildningsinnehållet och använda lärlingar som grå arbetskraft. Självklart måste någon övervaka detta, och jag tycker det är helt naturligt att en del faller på arbetsmarknadens parter. Länk till förslag på finansieringssystem: www.regeringen.se/sb...7/ a/222060 | |
| ingson | 2013-11-14 08:02 | |
![]() | Men det är inte det corlini vänder sig emot,jaapmeister. Att facket på sas delegation övervakar kan vara vettigt men det ska väl inte betyda att kollektivavtal måste vara nödvändigt? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-14 10:32 | |
![]() | Nej går det att lösa utan kollektivavtal är det väl utmärkt. Vad är sas? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-14 11:16 | |
![]() | så att säga | |
| corlini | 2013-11-14 18:13 | |
![]() | ingson, jo jag måste faktiskt betala för detta fackavtal och skitkrångligt är det. om jag hyr ut personal för att utföra en tjänst under ett projekt. låt oss säga att ridskolan i kommunen har ett vinterprojekt där ett visst antal personer skall lära sig vissa saker med ett bestämt slutdatum. DÅ har vi enorma fackliga problem, då vill de ha ett sk hängavtal där jag ska redovisa vilka personer som jobbat i detta projekt och hur många timmar för hur mycket pengar och då SKA facket ha tex 1,31 % av förtjänsten annars får jag inte mitt avtal på det projektet för den personalen och då får ingen lärling följa med om lärlingen vill kunna tillgodogöra sig sina lärlingstimmar! DET är absurt. nästa dilemma, jag säljer en tjänst = blir hänvisat ett fack. tjänsten jag säljer är relaterad till utbildning = blir hänvisad ett annat fack. tjänsten jag säljer rör djur och lantbruk = blir hänvisad ett tredje fack. tjänsten jag säljer blir klassad som personaluthyrning = blir hänvisad till almega = EJ godkänt för lärlingen eftersom detta enbart gäller rörelsen och dess ordinarie personal. resultat = facket suger verkligen. lättast vore väl att lärlingen har kontakt med facket och facket eftersom de tar en avgift av lärlingen (som arbetsgivaren kan betala) kontrollerar via lärlingen att lärlingsplatsen och arbetet är ok? hur jävla svårt kan det vara? | |
| smörbit | 2013-11-14 21:31 | |
![]() | Har praktik plats efter en lång sjukskrivning. Tycker att det är okej. Är på en kyrkogård . tycker att politiken är rätt så lik Tyskland på 40- talet | |
| Stormgalen | 2013-11-14 21:41 | |
![]() | Konstig liknelse smörbit. Vad har din arbetsrehabillitering för samband med rådande krigstillestånd i Tyskland? Enligt mig är du bortskämd och borde vara tacksam istället att du får chansen på nytt och inte blivit en förtidspensionär som du blivit under rödgrön-flagg. Men du kanske önskade det? | |
| smörbit | 2013-11-14 21:59 | |
![]() | Jag har väl en sne värdsbild i mitt huvud. Jag klarar mig utan myndigheter om det skulle vara så........ | |
| shulten | 2013-11-14 23:29 | |
![]() | Bra smörbit, gillar sånna som fixar sitt liv utan att göra sig beroende av institutioner, och inbillningen att bara man har rätt politiker var på plats så blir allt så bra! | |
| Sote | 2013-11-15 06:29 | |
![]() | shulten-vad är det som är så fel med nuvarande system då enligt dig och vad tycker du ska göras istället. Jag har bara sett positiva saker med nuvarande system men så har ju båda mina söner precis varit och är inne i det och det fungerar utmärkt. Min älste son gjorde precis sitt bransch prov efter drygt två åt som rörmontörslärling och är nu färdig. Fast jobb och alla möjligheter i världen framför sig. Den yngste har även han fast anställning som lärling. Allt har flutit på perfekt och facket har skött det hela tillsammans med företagen utmärkt. | |
| shulten | 2013-11-16 15:48 | |
![]() | Sote, Jag var 14år när jag började sommarjobba i en järnvarubutik. Vad jag minns så var det inget snack om änns gymnasiekompitens för ett arbete i en butik. Tidigt i livet fick man lära sig företagets behov som anställd. Att identifiera företag och andra människors behov och att på bästa sätt tillfredsställa dessa gav en pengar och kunskap. Pengar är ett medel som jag och andra människor behöver som ett medel för att få tillgång till varor och tjänster. Alla människor samt företag har olika behov. Att på olika sätt begränsa gällande fackliga avtal, utbildning etc gör marknaden för människan och företagen mindre dynamiskt. Det finns massor av jobb där ute. Avläs behoven!!! Människans arbete inte är ett MÅL utan ett MEDEL! För att säga att människan någon gång drabbas av arbetsbrist måste man bevisa att mänskligheten skulle sluta stöta på hinder. Då skulle arbetet inte bara vara omöjligt , det skulle vara överflödigt. | |
| Sote | 2013-11-16 16:45 | |
![]() | Shulten-Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om längre. Alla kan väl skita i att gå på gymnasiet och börja jobba från grunden om dom nu lyckas få tag på ett jobb men det är ju inte det tråden handlar om. Det du skriver om är ju en annan fråga. Menar du att ungdomar inte ska bry sig om att gå gymnasiet eller högskola för det finns ju ändå jobb att få på annat sätt. jag skulle då inte vilja ha hem en hantverkare som inte hade någon form av utbildning eller gå till en läkare som liksom bara börjat jobba på en vårdcentral när hon var fjorton och liksom bara fortsatt på den vägen. Nu pratar vi om lärlingssystemet och fackets roll i det hela. Man kan börja jobba direkt i en firma som lärling utan gymnasiet i botten men då är lärlingstiden många fler år och det är betydligt svårare att få ett sånt jobb. Firmorna vill ju ha en som har fått någon sorts utbildning/praktik inom yrket innan dom börjar betala lön för utfört arbete. Frågan i tråden är ju huruvida det är nödvändigt att det är facket som ska hålla i det eller om det går att göra på annat sätt. | |
| shulten | 2013-11-16 16:57 | |
![]() | Vart skrev jag om att skita i gymnasiet, eller annan utbildning? Och om du läser det jag har skrivit så går det alldeles utmärkt, att få kunskap, och lön utan att facket blandar sig i. | |
| Sote | 2013-11-16 17:28 | |
![]() | Shulten -du tog dig själv som exempel och skrev följande: Vad jag minns så var det inget snack om änns gymnasiekompitens för ett arbete i en butik. Tidigt i livet fick man lära sig företagets behov som anställd. Det tolkar jag som att du menar att man inte alls behöver utbildning för att få ett jobb. Det håller jag med om men inte när det gäller vilka yrken som helst. Visst kan man börja i en firma som elektriker utan någon skola och starta från grunden men tror du på allvar att en firma är villig att ta den chansen när det finns massor av folk som faktiskt har utbildning som kan få jobbet för en något högre lön. Det finns tex ett krav på branchprov för att få bli certifierad rörmontör och det krävs rätt lång tid i arbete innan man klarar det. Jag personligen har hellre en sån rörmontör hemma än en som inte är certifierad. Om vi återgår till grundfrågan så undrar jag återigen om du har något bra konkret förslag till vem som ska ha det övergripande ansvaret för att alla som är tex rörmontörlärlingar får den utbildning som dom har rätt till och även rätt lön? | |
| shulten | 2013-11-16 18:07 | |
![]() | Ansvaret ska ligga hos skolan om de nu ska ha en lärlingsutbildning, samt givetvis hos företaget. Ett avtal mellan dessa två är väll knappast mycket svårare än andra typer av avtal. Finns det ett avtal så ska båda parter följa avtalet. Om inte en enskild skola kan se till att avtalet följs gentemot lärlingen så ska denna skola inte ha en "godkänd" lärlingsutbildning. Om skolan eller eleven vill ha hjälp av facket, så kan de väll få det men låt eleven/företaget avgöra detta. Verkar det svårt? | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2013-11-16 18:24 | |
![]() | Det verkar nog svårt att förstå sig på dig Shulten, du ger mg samma välbehag som en SS parad thehornofplenty.file...ad e_cl.jpg Och ditt humör verkar variera från knytnäven i bordet till ångestfylld dagen efter... | |
| shulten | 2013-11-16 18:27 | |
![]() | Verkar... Du låter osäker. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-16 18:40 | |
![]() | shulten. 14 år och ha koll på när man ska blanda in facket?? | |
| shulten | 2013-11-16 18:46 | |
![]() | Bra far som fixade jobbet, och ett bra företag. Vad skulle jag ha facket till menar du? | |