Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 960 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maradona1986 | 2013-12-07 23:00 | |
![]() | "Inte värt besväret" att bekämpa apartheid??? Corlini, menar du verkligen allvar??? Sedan är givetvis Sydafrika ett land med fortsatt enorma problem med allt från HIV till våld, men att hävda att det inte var värt besväret att slåss mot statsunderstödd rasism är mycket märkligt. | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-07 23:02 | |
![]() | Sällan eller aldrig har det varit mer "värt besväret". | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-07 23:10 | |
![]() | "In my country we go to prison first and then become president". :-) | |
| Sote | 2013-12-08 09:22 | |
![]() | På tidigt åttiotal var jag med på ett litet litet hörn i kampen mot apartheid och för befrielsen av Mandela. Jag stog utanför affärerna där jag bodde med namnlistor för att få handlarna att bojkotta sydafrikanska varor. Vi fick ta emot mycket skit från människor som tyckte det var helt vansinnigt att vi skulle ha färre märken på konservburkar att välja på här uppe i Sverige bara för att en gubbe satt i fängelse. Troligen hade han ju förtjänat det ändå...... Lite senare var jag med och startade upp bojkotten av sydafrikanska varor inom hela Stockholm stads kommunala verksamheter. Jag jobbade på ett litet dagis i en av miljonförorterna och satte igång att ringa kommunledning, leverantörer osv för att förmå dom att bojkotta sydafrikanska varor. Först var dom mest irriterade på mig men när dom insåg att detta var helt i tiden och att många andra kommundelar höll på med samma så fick jag med dom. Det var bara ett litet pyttesteg på vägen mot rättvisan men det kändes helt rätt och även om jag då fick stångas med många idioter i försvaret av mitt ställningstagande så är jag idag väldigt stolt över det. | |
| Raw Burt - Ej medlem längre | 2013-12-08 09:24 | |
![]() | Det största med Mandela var att han under hela sitt liv behöll sitt ödmjuka jag (det enda han inte kompromissade med var hans övertygelse om att det vedervärdiga apartheidsystemet skulle utrotas). 27 år på Robben Island hade knäckt de flesta, men Mandela kom ut med en övertygelse som var starkare än någonsin. Det mest anmärkningsvärda var att han inte var hämndlysten, utan lyckades införa demokrati med fredliga medel. Han blev sedan inte korrumperad av makten. Tvärtom valde han att sitta på presidentposten i endast en mandatperiod (1994-1999). Tänk om Mugabe i Zimbabwe hade haft samma inställning... Sydafrika har fortfarande problem och jag befarar att de kan förvärras nu när Mandela har lämnat jordelivet. Men vi får hoppas att hans ande och visioner fortsätter att sväva över hans älskade moderland. Tack för allt, du ingav så mycket hopp. Vila i frid. www.youtube.com/watc...qP mgeuLyLU | |
| tssss | 2013-12-08 21:41 | |
![]() | Alla är lika mycket värda! Han har inspirerat många. En stor man som förstod människans gemensamma grund! Länge leve Mandela! | |