Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordminna - Ej medlem längre2013-12-26 00:02
Antal inlägg: 1076

Spiknyktert.

Carpe_Noctum2013-12-26 00:05
Antal inlägg: 318

Mmm varför duktig och nykter? De som tycker de är duktiga som nyktra saknar empati och är egoister. Jag accepterar nyktra så väl som berusade lika mkt.

rebell992013-12-26 02:26
Antal inlägg: 400

Alkohol är den drog som hellt klart orsakar mest skada.

nyckelpigan_2013-12-26 02:48
Antal inlägg: 543

Mollee2 - hoppas nu att jag uttrycker mig rätt, om inte så var snäll och ha överseende då jag inte kan uttrycka mig så väl som så många andra i detta forum.

Sett dina inlägg förr och förstår att du fått olika "diagnoser", varit utsatt från olika håll.

När jag ser dina ord och läser dina meningar är du så klok, stark och mycket!

Jag hoppas du ser hos dig själv vad jag upplever. Det är för mig en fröjd att läsa och se dina tankemönster.

Ville bara säga det..... :-)

peter2013-12-26 03:21
Antal inlägg: 1710

Tack för all fin uppmärksamhet och God Fortsättning på er och andra :-)
Jaaa..hur mycket kunde det bli...Jag är uppväxt i en s k "manlig" supkultur under 70-80 talet på landet...mellanöl, hemkört och starksprit sen tonåren...Parken och hemmafester....Tiderna och platsen var en annan...men ett strikt helgfestande var det fråga om..fredag och lördag...på söndag var man bakfull....Sen när jag kom till Stockholm spred dagarna ut sig under veckornas pubbesök och nattklubbar...alltid jagande efter bekräftelse...alltid olika sängar eller inga sängar alls...alltid...Inga andra planer än nästa gångs erövring...och fester...tomgång fylld med sprit...MEN DÅ hade jag KUL...orkade i min ungdom...ung kropp som var frisk..."jag hade kontroll...var INTE beroende"...tyckte jag...men i backspegeln har nog alkoholen styrt kanske 27-28 år av mitt liv...Så hur mycket.. frågade du? Svårt..men grundbulten...kanske motsvarande 4-6 flaskor vin i veckan under 32 år...ibland mer ibland mindre....mot slutet...sista året innan St Göran då jag smygdrack (hade ett perfekt arbete för att supa fritt...Mmmm jag var skicklig på att dölja...tyckte jag..) blev det mycket mer..
2-3 paket cigarretter om dagen i 20 år....lika mycket snus under samma tid....en period med hasch och mariuana...och nån gång här i stan var det man kallar Speed ....men tände aldrig bra på det.....tur nog :) Efter fem år som nykter inser jag när jag tittar bakåt hur jäkla starkt och lömskt gift alkoholen är...den är underbart god i vin och mat och verkar göra gott för många..inte minst i social sammanhang...sällskapsdry ck överallt...finns i alla sammanhang och är nästan omöjlig att bli av med...djupt inrotad i människors livsstilar från slott till koja.....det gäller bara att hantera...och vara medveten..
Jag kunde inte det.
Jag fick det bästa beskedet:..bli nykterist och fortsätt leva...
Var med ditt barn och din fru..stanna i livet eller fortsätt drick ner dig och dö...Inget var svårt efter det beskedet...De flesta i min bekantskapskrets byggde på sprit och fester..så dessa försvann...men jag har alltid trivts bäst med ensamhet vad gäller livet utanför familjen och kärleken hur konstigt det än kan låta..och utan besvikelse och ilska för gamla spritrelationers söndring..det är OK..jag förstår vad som sammankopplade oss och avtrubbade oss...Men Inget är ångrat...Ånger tror jag bryter ner........så nu befinner jag mig i del 2 av livet...en ålder och situation då jag helt och fullt får privilegiet att ägna mig åt familjen och hemmet... Tack del 2! Kram!!

rebell992013-12-26 04:21

Alkoholen påverkar kroppen och hjärnan på olika sätt.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning har sammanställt de vanligaste skadorna som kan uppstå på grund av alkohol.

 Kul för stunden - men kan ge men för livet.
Foto: getty images  Hjärnskador är relativt vanliga hos människor som druckit stora mängder alkohol. Minnesluckor i samband med drickande kan vara ett tidigt symptom på hjärnskada.

Skadas lillhjärnan får man problem med balansen och svårt att samordna muskelrörelser.

 Alkohol ger ofta magkatarrer, ibland även magsår.

 Levern kan bli svullen och öm redan efter några dagars drickande. Det är mycket vanligt att cellerna skadas och att leverns funktion blir nedsatt.

 Risken för benbrott ökar, både på grund av att en berusad person faller oftare och för att benstommen blir skörare.

 Regelbundet drickande skadar hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd.

 Bukspottskörteln kan bli inflamerad, man får svårt att tillgodogöra sig födan och risken för diabetes ökar.

 Alkohol orsakar muskelsjukdomen myopati. Hela muskler kan förstöras.

Källa: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning

Sote2013-12-26 08:49
Antal inlägg: 3557

Rebell 99- du har helt rätt men vi talar om olika sätt att dricka på. Ovanstående är följderna av ett missbruk eller att man dricker på en väldigt regelbunden basis. Att dricka en öl och nubbe vid högtider eller ta ett glas vin till maten en lördagkväll orsakar inte mer skada än någonting annat.
Peters historia är stark och visar på en person som trots allt hade omdömet kvar att kunna vara stark. Få klarar detta utan hjälp. Men jag talar om vanligt måttligt drickande som inte leder till sådana skador. Däremot kan man aldrig gå från attvarit i Peters sits till ett måttligt drickande. Då kan man aldrig dricka mer helt enkelt.

le-lou2013-12-26 09:18
Antal inlägg: 17500

Sote - att hjärncellerna dör må ha varit en myt men visst har alkohol negativa effekter på hjärnan. Orkar inte rabbla allt men du kan läsa lite här tex
www.medicallink.se/n...ew sID=1513

Finns ett särskilt stycke om just detta med hjärnceller som dör/inte dör.
Och för övrigt så skadas kroppen redan av små mängder alkohol, det är faktiskt fakta. Idag vet man tex att små mängder alkohol har visat sig ha en roll i utvecklingen av flera cancersjukdomar tex, och det finns egentligen ingen forskning som har påvisat nån "safe" gräns för alkoholintag såvitt jag vet. Det ÄR en drog och ska också behandlas som en anser jag. Vin är inte saft. Här kan man som exempel läsa om varför det ibland ges sken av att alkohol tom kan vara nyttig:
www.ebrid.org/defaul...ge id=37142

omeganoll2013-12-26 09:47
Antal inlägg: 512

Har man som jag en och annan kusin med alkoholproblem, riktigt bra människor f.ö., så är det lätt att inse att man själv är i riskzonen. Nollgräns vad gäller mej själv!

Barn borde få slippa se sina förebilder bli oigenkännliga. Barn har rättighet att få känna sej trygga med de enda personer dom har möjlighet att knyta an till och ha förtroende för, eller hur?

Spira - Ej medlem längre2013-12-26 10:36
Antal inlägg: 310

Mycket att reflektera över i denna tråd. En stor eloge till Peter och ett grattis att du fick chansen till del två i livet och tog den. Jag har tillbringat en stor del av första delen av mitt liv med killar som du. Inte helt lyckat nu i backspegeln. Men som sagt, man ska inte ångra, inte alltför mycket, så att man blir bitter. Ånger är nödvändigt till viss del. Man måste kunna ångra det dåliga man gjort mot andra människor, tillräckligt för att kunna förlåta sig själv och vara kapabel att gå vidare utan att känna sig som en dålig människa. Det är viktigt. Det har du klarat.
Min mamma fick samma besked vad gäller levern som du Peter. Hon gick hem från sjukhuset och tog en rejäl bläcka. Sedan var hon nykter i ett par dagar så att alla skulle fatta att hon tog ett medvetet beslut och sedan skrev hon ett avskedsbrev och tog tabletter. Nävvis. Jag kan förstå henne. Hon hade också ett tablettmissbruk och alternativet att hålla sig nykter var ouppnåeligt.
Men hon kämpade alltid och såg till att julen var en mysig högtid. Aldrig att hon var mer än lite lullig på julen, aldrig att hon spårade ur, så jag är fullt kapabel att njuta av att ordna en mysig jul åt min familj. Något inte alla alkoholistbarn kan, det finns många svåra minnen av urspårade jular i bagaget hos många. I år har min sons bästa vän firat jul med oss och det var kanske hans första vita och mysiga jul i livet, han är 20 år.
Alkoholen är ett jäkla gift, har förstört så många liv för så många människor.

Gunilla _2013-12-26 11:12
Antal inlägg: 4425

omeganoll; "Barn borde få slippa se sina förebilder bli oigenkännliga."
- det håller jag till fullo med om. Men vissa pekpinnar här i tråden känns absurda åt andra hållet...

le-lou2013-12-26 11:53
Antal inlägg: 17500

Upp till var och en som med allt annat. Problemet med alkohol till skillnad från alla andra droger är att den är så socialt accepterad, att man glömmer bort att den tar fler liv än nån annan drog.

äppelmåne - Ej medlem längre2013-12-26 12:45
Antal inlägg: 27

Att stoltsera med sin präktighet.
Vem vill vara präktig.

Fjällan_2013-12-26 12:48
Antal inlägg: 732

Varit nykter i 9 månader, saknar inte alls känslan av "fylla" eller bakfylla heller för den delen, däremot saknar jag en blodig köttbit och ett par öl till :)

omeganoll2013-12-26 13:10
Antal inlägg: 512

Gunilla_ ja i vår kultur/normalitet känns alternativen absurda.

rebell992013-12-26 20:05

Bara det att vissa här tydligen anser det absurt att vara nykter under julen tex är ju skrämmande.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-12-26 20:18
Antal inlägg: 6950

Nyckelpigan_
Tack! <3 Det var väldigt fint skrivet. :-)
Japp, jag har rätt många diagnoser, men det gör inte så mycket... man är ju den man är ändå! Tack åter igen för att du ser något bra i mig!

Sote2013-12-26 20:57

Rebell- är detverkligen så? Att endel anser det absurt att vara nykter på jul? Den uppfattningen har inte jag alls, tvärtom- dom som förespråkar nykterism verkar betydligt mer rabiata och verkar se det som att ,man tydligen bara kan vara nykterist eller supa sig dyngrak. Att man faktiskt kan ta en öl och en nubbe utan att bli varken full eller skadad verkar liksom inte ens finnas med på världskartan vilket jag tycker visar på en väldigt enkelspårig och faktiskt snedvriden syn. Jag vet på ett smärtsamt vis hur illa det kan gå och hur jävligt livet kan vara om man växer upp i ett alkoholisthem men har själv inga svårigheter att dricka sansat och endast ibland. Varför tror man att det bara finns två lägen? Varför dömer man människor utan att kunna nyansera bilden lite? Alla som dricker ett glas vin till en god middag är faktiskt inte fyllon och dåliga förebilder för sina barn.

Sote2013-12-26 20:59

Mollee- hur kan man inte se det bra i dig? Du är ju underbar ;-) med eller utan diagnoser.......

rebell992013-12-26 21:07

Sote Att föräldrar dricker alkohol inför sina barn är att vara en dålig förebild. att sedan de flesta alkoholförespråkare här skriver " ett glas vin eller en öl " är ju direkt löjligt. I verkligheten vet vi ju alla att det inte stannar vid det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?