Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 22:10
Antal inlägg: 875

Nej det är det inte. Med marknadsjämförelsen (inkl prostitution) håller även om det inte sitter en tiggarkung i rumänien och cashar in. Tiggeri är ett sätt att försörja sig som av någon anledning inte betraktas som likvärdigt med andra sätt att försörja sig. För mig är det inte uppenbart varför.

apbur2013-12-28 22:17
Antal inlägg: 9699

roja, ok, jag förstod nog inte vad du ville säga i ditt tidigare inlägg men visst, hade man betraktat tiggeri som likvärdigt andra sätt att försörja sig på så kanske mycket hade ändrats. Lite annan lagstiftning som gäller vid tiggeri vad jag förstått.

kajix2013-12-28 22:52
Antal inlägg: 7767

jag vet inte vad rothstein menar. men ett sätt att likna det med prostitution är att vi kriminaliserar köpet där.

Sharky682013-12-28 23:44
Antal inlägg: 1112

Jag skänker gärna en slant till behövande men inte till tiggare.
Som nån skrev att sociala skyddsnätet i Sverige är glesare, och lägg till att knappt att vanliga svenskar som hamnar snett och blir uteliggare.
Medan andra flyktingar kommer hit får bostad, bidrag osv så varför ska det då komma andra som "tigger" ?
Varför går de inte ut och plockar burkar som de kan panta och tjäna mer på?
Jag har själv bott i södra afrika och sett "riktiga" tiggare. De som man ser här i Sverige ser ovanligt friska och välklädda ut och har rena kläder på sig.
De jag såg i Afrika var inte sällan blinda eller handikappade.

Apbur, personliga angrepp får stå för dig men osympatisk är jag inte.

LadySol - Ej medlem längre2013-12-29 00:03
Antal inlägg: 33199

Eftersom jag bor i - eller i alla fall i din gamla stad? - måste jag inflika att det finns allt fler svenskar som är hemlösa även här. Förr kunde man räkna dem på en hand men nu skulle man behöva se ut som Kali för att få med alla. Och det är bara de som syns.

Det sociala nätet är mycket glesare än tidigare och det är lättare för 'vanliga' människor att fall igenom än tidigare. Alla kanske inte kan ses på stan, men det innebär inte att de inte finns. Inkvarterade hos familj, vänner, tillfälliga lösningar och kämpar för att ta sig igenom var dag.

apbur2013-12-29 00:10

Låtsastiggare som är välklädda och krya? Vi kan inte bo i samma stad, Sharky. Och dina inlägg är fortfarande osympatiska. Helt ointresserad om vad eller vem du är.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-29 00:20
Antal inlägg: 2879

Jag ger i princip aldrig pengar till tiggare, mest för att jag inte vet om slantarna kommer vb till gagn, eller göder någon helt annan. Var tidigare månadsgivare till röda korset, men sneade nån gång och har slutat.
Men det känns lite i hjärtat varje gång jag går förbi någon som sitter och huttrar på gatan; även om det är mer synd om någon annan någon annanstans så får jag lite dåligt samvete i min varma jacka. Borde sparka igång Soppkök Göteborg igen.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-29 00:23

Intressant att ni känner sympati när ni ser dem (eller?). Jag känner bara mild irritation, oftast ingenting. Mentalt lägger jag dem i samma fack som telefonförsäljare.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-29 00:24

Så jag kanske är en dålig och ond människa jag med.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-29 00:25

Jag känner att jag på alla sätt har det bättre än den som inte har något annat val (oavsett varför) än att sitta på gatan i kylan; och att det vore förmätet att se ner på någon som tagit det svåra beslutet.

Sharky682013-12-29 00:30

Den stad jag bor i finns låtsastiggare.
En jag sett gick och skakade med benen utanför Systembolaget. Sen har jag hört av andra som betraktat dem på nära håll och att de efter "jobbet" går iväg som vilken frisk människa som helst.
Vad jag läst i nyheterna är att det är ligor som ligger bakom dessa tiggare. De som tigger ger sina pengar till ligan.
Det är samma tillvägagångssätt med de falska "döva" som går och säger att de samlar in till nån påhittat organisation för döva.
Då jag har döva vänner på min Facebook vet jag att många är upprörda över dessa låtsasdöva tiggare. Dessa människor ger de döva dåligt rykte.

Dags att öppna era ögon!

gammelgam - Ej medlem längre2013-12-29 00:32
Antal inlägg: 102

Sannolikt är du en dålig och ond människa. Jag känner själv mindre sympati nuförtiden än förr, trots att de är, åtminstone skenbart, mer illa ute nu. Avtrubbning.

apbur2013-12-29 00:33

amper sand, jag är väldigt kluven i frågan. Ger till mina lokala tiggare som faktiskt skapat en relation till många i området. När jag ger pengar så är det för att jag känner att det är så otroligt futtigt att inte ge. Och jag tycker verkligen grymt synd om dem när det är minusgrader eller regnar och jag själv hastar hem för att komma in i värmen medan de sitter där med sina köldskadade händer.

Hade jag med större säkerhet vetat att pengarna inte kommer dem till gagn hade jag låtit bli, jag vill ju naturligtvis inte någon nåt ont med mitt handlande och därför blir det också provocerande när professorn i artikeln vill "kriminalisera" de som ger. Blir så problematiskt när den goda viljan ska dissekeras rationaliseras kring.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-29 00:36

Förstår precis hur du känner. Jag kan känna mig snål och elak, borde kanske ge?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-12-29 00:38
Antal inlägg: 2906

Jag tycker synd om dem. Väldigt synd om många. T o m de rumänska dragspelarna i Umeå. Hela min familj är engagerad i någon sorts hjälpverksamhet. Praktiskt eller ekonomiskt efter förmåga. En syster driver kvinnojour.
Men jag ger ytterst sällan pengar direkt i handen på människor som uppenbart inte kommer att förbättra sin situation av det. Hellre annan hjälp.
Det är inte snällt att låta ett barn leva på godis med svår ohälsa som följd. Det är inte snällt att ge en gammal alkis pengar till öl.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-29 00:40
Antal inlägg: 228

Ger gärna till dem som står och spelar en trudelutt. Aldrig till dem som sitter och tigger.

LadySol - Ej medlem längre2013-12-29 00:40

Jag instämmer pink. Därför var jag glad (mitt i all bedrövelse) över att mannen jag gav en slant inte på något vis uppvisade några tendenser till att vara missbrukare av något slag. Hur sorgligt det än är verkade han helt enkelt vara en gammal man med för låg pension.

Sharky682013-12-29 00:40

amper sand, soppkök låter som bättre lösning än pengar.
Istället för pengar kan dom få mat.
Det där med pengar och tiggare.
Tar de kort?
Tänkte väl!

Apbur, verklighetens faktum är inte alltid sympatisk!
Jag kan inte visa sympati för den sortens tiggeri vi ser i moderna Sverige 2013. Det vi ser är nåt helt annat.
Det är beklagligt att många går på bluffen.

Uteliggare ömmar jag mer för. Det är sådant öde som vilken svensk som helst kan drabbas av i dagen hårda "osympatiska" samhälle.

Jag skänker gärna en slant till Stadsmissionen...men aldrig i handen på en tiggare!

gammelgam - Ej medlem längre2013-12-29 00:40
Antal inlägg: 102

Jag gick en liten omväg för att ge en (usel) och rätt välmående musikanttiggare alla mynt jag hade i jackan häromdan. En annan dag mer eller mindre snäste jag åt en kvinna som var uppe i ansiktet på mig och såg väldigt eländig ut. Jag agerar inte rationellt i den enskilda situationen, tyvärr.

LadySol - Ej medlem längre2013-12-29 00:45

Sharky68, det är inte alltid skillnad mellan uteliggare och tiggare. Bägge kan be om allmosor. Bägge behöver hjälp. Att du sedan tror att varenda människa som tagit det drastiska beslutet att sitta/stå på en kall gata och hoppas på en slant i sin utsträckta hand tillhör en organiserad liga är bara beklagligt. Jag bor som sagt i din stad och jag ser fler tiggare än de där som uppenbarligen tigger tillsammans.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?