Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 229

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Maradona19862014-02-06 21:06
Antal inlägg: 1801

Humblen. Ryssland har ingen fungerande demokrati eller pressfrihet. Jag följer Moscow Times, en engelskspråkig (finskägd) dagstidning som är förhållandevis fri, men den tillåts bara vara så p g a att den enbart riktar sig till utlänningar och en rysk elit som nog ändå får den information de vill. Men andra medier är inte fria. Det finns många exempel på hot och våld mot journalister och medier som tvingats stänga.

Men, detta är inte en stor fråga i Ryssland. Först och främst handlar det om Maslows behovshierarki. Folk bryr sig om mat, kläder, boende o s v. Om du inte har det fundamentala så kommer du inte bry dig om bristen på demokrati, mänskliga rättigheter eller pressfrihet.

När det gäller de homosexuellas rättigheter så stödjer jag givetvis deras kamp. Men min sambo, som i sak håller med mig, hävdar alltid något annat intressant. Alla minoriteter i Ryssland har det tufft. Det handlar om homosexuella men även invandrare, handikappade, änkor, pensionärer o s v. Och det finns grupper som är än mer diskriminerade, men de är mindre intressanta i västerländsk media. Det är få i väst som engagerar sig i behandlingen av Afghanistanveteraner, Uzbekiska gästarbetare eller handikappade i Ryssland. Så jag kan hålla med om att bilden blir väldigt skev om man ser det ur ett ryskt inrikespolitiskt perspektiv.

Maradona19862014-02-06 21:06

Humblen. Ryssland har ingen fungerande demokrati eller pressfrihet. Jag följer Moscow Times, en engelskspråkig (finskägd) dagstidning som är förhållandevis fri, men den tillåts bara vara så p g a att den enbart riktar sig till utlänningar och en rysk elit som nog ändå får den information de vill. Men andra medier är inte fria. Det finns många exempel på hot och våld mot journalister och medier som tvingats stänga.

Men, detta är inte en stor fråga i Ryssland. Först och främst handlar det om Maslows behovshierarki. Folk bryr sig om mat, kläder, boende o s v. Om du inte har det fundamentala så kommer du inte bry dig om bristen på demokrati, mänskliga rättigheter eller pressfrihet.

När det gäller de homosexuellas rättigheter så stödjer jag givetvis deras kamp. Men min sambo, som i sak håller med mig, hävdar alltid något annat intressant. Alla minoriteter i Ryssland har det tufft. Det handlar om homosexuella men även invandrare, handikappade, änkor, pensionärer o s v. Och det finns grupper som är än mer diskriminerade, men de är mindre intressanta i västerländsk media. Det är få i väst som engagerar sig i behandlingen av Afghanistanveteraner, Uzbekiska gästarbetare eller handikappade i Ryssland. Så jag kan hålla med om att bilden blir väldigt skev om man ser det ur ett ryskt inrikespolitiskt perspektiv.

BSKV - Ej medlem längre2014-02-06 21:16
Antal inlägg: 512

Maradona:

Jag håller med om allt förutom att visa avsky i och med OS (det var väl det du menade?) i Sotji, då jag menar att idrott och politik inte hör ihop.

Att komma och gnälla om huruvida ett OS-arrangörsland är diktautur, bryter mot mänskliga rättigheter, ägnar sig åt förföljelse (anti-gaylagarna är ett exempel) m.m först NU och först när det gäller Ryssland och rent ut sagt löjligt! Här kommer en finfin liten lista:

Berlin och Garmisch-Partenkirchen 1936 - OK, få kunde ana vad som komma skulle och i vilken omfattning. Men redan här var nazisterna tydliga med sin raspolitik och dagens anti-gaylagar i Ryssland framstår som en gosekram i jämförelse med vad judar, romer, handikappade och homosexuella fick stå ut med.

Moskva 1980 - Sovjetunionen var vid det här laget en grym kommunistdiktatur. Visserligen låg den värsta tiden, den under Stalin, bakom men mänskliga rättigheter existerade inte i "arbetarnas paradis" och även kommunister var bra på att förfölja miniroteter om det gagnade deras politik. Anti-gaylagar? Nej, inget sådant trams - totalt förbud mot homosexualitet rådde fram till Sovjets sönderfall.

Peking 2008 - Här protesterades det visserligen en del mot att en grym diktatur, som inte tvekar att terrorisera precis allt som inte gagnar myndigheterna, fick spelen vilket är ett hyckleri i sig eftersom Kina inte var den första diktauren som arrangerat OS. Men protesterna då liknar en viskning mot det som Sotji får idag.

Sen har vi alla sommar- och vinterspel som USA har fått äran att vara värd för - USA är visserligen en demokrati men skiter fullständigt i allt vad mänskliga rättigheter är och drar sig inte för att utöva diktatorisk maktutövande på utländsk mark om de "måste". Dessutom har landet inte en så snäll historia mot homosexuella, det var t.ex inte så länge sen (2010) som man inte fick tjänstgöra i militären om man inte var hetero.

Ska man dessutom klanka på arrangörsländer så bör väl också deltagande länder hamna under yxan. Jamaica t.ex, en av sommarspelens stornationer, förbjuder homosexualitet och det är inte ovanligt att musiker skriver och sjunger nedsättande samt uppmanar till förföljelse av homosexuella.

Lägg där till förra årets VM i friidrott som blev mest ihågkommet för Green-Isinbajeva-affären. Det kaoset där båda helt felaktigt manifisterade politiskt, den ena med målade naglar och den andre med mindre bevingade ord på en presskonferens, är det senaste av klockrena bevis för att idrott och politik INTE hör ihop!

Godmorgon alla, vi-vill-bojkotta-Sotji-fo lk - har Ni vaknat nu?

...btw, ni vet väl vilket land som håller i årets VM-turnering i ishockey, va? Väldigt tyst är det ändå kring det, är inte landet i fråga tillräckligt stort i betydelse för att det är värt att protestera?

magnusito2014-02-06 21:16
Antal inlägg: 4982

Ja det finns ju alltid något som är värre el dyl och då verkar vissa tänka att det inte är någon ide att reagera.
Hur vore det att bli riktigt jävla upprörd över något någon gång och bara stå för det helt enkelt.
Det blir pissljummet förnuftigt det där.

Maradona19862014-02-06 21:25

Magnusito, håller med om att det finns ett värde i att reagera. Men vill bara mena att jag kan förstå att frågan får begränsat utrymme i rysk debatt.

BSKV, jag är kluven i frågan. Å ena sidan ska inte idrotten användas som slagträ i politiska frågor. Om man däremot väljer att bojkotta ett land totalt (som Sydafrika på sin tid) ska givetvis idrotten också omfattas. Men idrott och politik ska inte blandas ihop i övrigt. Däremot tycker jag att det är alldeles utmärkt att använda sin yttrandefrihet om man tycker att någonting är skit. Och då är väl tidpunkten ganska lämplig.

Om vi tycker att Ryssland har skitlagar, vänta till 2022 när Qatar ska ordna fotbolls-VM. Ett av världens vidrigaste länder.

BSKV - Ej medlem längre2014-02-06 21:27
Antal inlägg: 512

Maradona:

Det var bara det första stycket i min förra inlägg 21:16 som var riktat till dig, men det förstod du kanske? ;-)

Humblen2014-02-06 21:27
Antal inlägg: 664

Maradonna: Ja jag har också tänkt på att de bör vara en väldig massa minoriteter som blir förtryckta. Det finns ju helt klart inslag av fascism och påminner lite om Francos regim (om än inte så diktatorisk), också ett förtryck av en massa grupper som är i minoritet, ett nära koppling till kyrkan och starka nationalistiska tendenser.

Hoppas att det blir förändringar men det är kanske fördelen med Ryssland i det här fallet att de har ju en vana av att byta ansikte genom tiderna. Kanske till något bättre kan man hoppas.

leseid2014-02-07 13:32
Antal inlägg: 63

Glöm för all del inte bort att bojkotta största sponsorn också dvs Coca cola

amper sand - Ej medlem längre2014-02-07 13:41
Antal inlägg: 2879

Glöm inte heller bort all lokalbefolkning som "ombeds" flytta på sig för att OS ska få plats; man behöver inte fastna med blicken i Peking 2008, London 2012 var inte snyggt det heller.
Som föreslogs av någon klok: rotera hädanefter spelen på redan befintliga arenor.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-07 14:50
Antal inlägg: 37631

Hur kunde dom välja ut att ha os i ett Bög fientligt land ?ska aldrig mer köpa coca cola aldrig mer

meramera2014-02-07 15:22
Antal inlägg: 252

Varför ska det gnällas om detta nu? Nu jävlar ska spelen genomföras oavsett vad ni tycker. Hoppas Sverige gör bra ifrån sig o tar några medaljer
Jag kommer att kolla allt jag kan

Ska man bojkotta något så skulle det ha dragit igång för länge sedan, inte en vecka innan spelen startar, vilken sabla idioti att ens ta upp det
Det är ju inte ens möjligt med så kort varsel, hur tänker ni egentligen?

Meramera

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-07 15:32

Det ska gnällas om detta jämt alltid i hela framtiden,det är demokrati rätt att ha sin sexuella läggnig .Att myndigheter och polis fullständigt ska skita i folks sexuella läggning,många människor sitter i fängelse och blir dödade där pga av kärlek,Vore jag landslag i Sverige skulle jag stanna hemma.Allt är möjligt.Jag tänker som så :Att vi inte kan stå på idiotins sida vi borde alla kräva just NU att ALLA som sitter i fängelse ska släppas NU,för om inte så sker kan dom stoppa upp sitt os någonstans där det luktar

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-02-07 16:31
Antal inlägg: 867

Dom tycker väl att det är onormalt att vara homosexuell och vill visa det på detta vis.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-07 16:39
Antal inlägg: 2879

Really? Stoppa pressarna.

magnusito2014-02-07 16:48

Vännäs, det där låter väldigt konstigt med ditt inlägg.

Jag tror det rä mer symbolik i frågan. De ska markera att de tar avstånd från västliga synsätt. Det ska foga samman samhället de lever i mot omvärlden.

Det är ju djupt tragiskt att det blivit just homosexuella som ska behöva bli slagfält för detta. Det finns ju mycket annat de kunde driva istället.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-02-07 17:39
Antal inlägg: 867

Ryssarna är hårda mot alla minoriteter och oliktänkande. Bara det att media här i väst skriver mest om dom homosexuellas situation.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-07 18:02

ja dom är överjävliga

-Ina- - Ej medlem längre2014-02-07 18:17
Antal inlägg: 73

Ryssland är en stormakt och de har historiskt sett alltid visat det på ett eller annat sätt.
Det är viktigt för hela den ryska samhällsstrukturen att sätta gränser.

USA har fört krig i 70 år och på det viset visat sin makt. (Inte på samma plats).

Ryssarna tänker annorlunda men visar ändå att de bestämmer.

Om det är rätt eller fel kan diskuteras i tusen år, men västvälden kan ändå inte påverka Ryssland så lägg er energi på att ta hand om herrelösa hundar ist. Voff:)

magnusito2014-02-07 18:59

Nej nej, de ska kärleksbombas tills de ger upp!

Maradona19862014-02-07 19:04

Ser just nu på invigningen. Det ska verkligen till en totalitär stat för att få till sådana svulstigt koreograferade tillställningar. Kina och Ryssland är outstanding på just detta. Snyggt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?