Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 187

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2014-01-18 14:30
Antal inlägg: 9699

Precis, varför ska det biologiska könet, som snarare är något som rör sig mellan två ytterligheter än något som är uppdelat man/kvinna, få stå före könsidentiteten? Uppdelningen man/kvinna har vi människor hittat på och ingenting naturen anpassar sig till. Det vittnar om sån oerhörd kunskapsbrist när man börjar tjabbla om att det enbart finns två kön och sen dessutom använder det som ett argument för nåt oklart.

Sote2014-01-18 14:52
Antal inlägg: 3557

Vännäs-du har helt fel och borde verkligen ta och läsa på lite mer innan du skriver mer om detta. jag känner en tjej som föddes med manliga yttre könsorgan men dubbla könskromosomer och i puberteten aldrig utvecklades som kille och alltid kände sig som en tjej. Hon opererades när hon fyllde arton då det inte rådde någon tvekan om vilket kön hon skulle vara på utsidan också. Det satt inte i huvudet utan hade med könskromosomerna och hormonerna att göra i hennes fall.
Det föds barn som har både manliga och kvinnliga yttre könsorgan, barn med tex penis men även äggstockar m.m.

apbur2014-01-18 15:29

Belindas program tycker jag rent generellt problematiserar oerhört lite. Hon ställer korkade frågor och drar korkade slutsatser, något som representerar en majoritets inställning för folk orkar inte tänka linan ut. Klart hon då också får stöd av en majoritet. Det betyder inte att det hon säger är klokt, bara att en majoritet gillar de enkla svaren.

nyckelpigan_2014-01-18 15:58
Antal inlägg: 543

Vem har sagt att man måste problematisera? Om nu Belinda ställer korkade frågor så är det din personliga åsikt.

Själv är jag glad att serien finns och skapar debatt.

Tycker också att feminism inte bara ska handla om kvinna och förknippas med det. Även som många skriver här - tolerans!

Frågan för mig är också om männen verkligen vill ha det så här. Det finns många män som tex Percy Parnevik!!!! Ja, alltså han gör mycket för kvinnor i U-länder!

Tycker debatten varit tyst och osynlig alldeles för länge.

apbur2014-01-18 16:02

"Vem har sagt att man måste problematisera?"

Jag. Jag tycker att det är förknippat med alldeles för stora risker att leverera enkla, lättsmälta svar.

Varför tycker du själv att det är bra att det skapar debatt om inte för att det problematiserar?

nyckelpigan_2014-01-18 16:03

När det gäller penningvärdering av jobb. Skäms nästan när jag hämtar barnen på dagis. Jag tjänar brutto nästan två gånger så mycket som dagispersonalen.

I mina ögon gör det ett oerhört mycket viktigare jobb än mig!!! Jag kan inte heller direkt påverka genom att ge dom mer i lön. Vet inte om jag har rätt men har även deras årliga löneförhandlingar i procent så blir det än mer skevare....

Likadant med skolan. Tycker att dessa grupper har oförskämt dålig lön, arbetsvillkor och möjlighet att göra karriär/byta yrke! De borde enligt mig ha de bästa och högsta lönerna i samhället!

-Sweetie- - Ej medlem längre2014-01-18 17:00
Antal inlägg: 30

Jag jobbar sedan 34 år inom ett extremt mansdominerat yrke. I alla år har jag försökt vara ett slags exempel. Min slutsats är att vi inte kommer någonvart alls, om vi bara fortsätter detta ställningskrig mellan kvinnor och män. Alla män är inte lika. Alla kvinnor är inte lika. Vi är alla olika individer oberoende av kön, ras, hudfärg mm. Därför borde vi styra över debatten till att varje individ ska bedömas efter förmåga och egenskaper.
Den dag kvinnor och män slutar att se varandra som två homogena grupper, och slutar att slå varandra i huvudet och säga 'du är dum' - först då kommer vi vidare, men den dagen lär jag aldrig hinna uppleva. Det han inte hänt något nytt på denna front sedan 1968.

apbur2014-01-18 17:08

"Alla män är inte lika. Alla kvinnor är inte lika. Vi är alla olika individer oberoende av kön, ras, hudfärg mm. Därför borde vi styra över debatten till att varje individ ska bedömas efter förmåga och egenskaper.
Den dag kvinnor och män slutar att se varandra som två homogena grupper, och slutar att slå varandra i huvudet och säga 'du är dum' - först då kommer vi vidare, men den dagen lär jag aldrig hinna uppleva."

Låter som du efterfrågar feminismen här.

Bitte - Administratör2014-01-18 17:16
Antal inlägg: 24199

Det är väl inte ett ställningskrig att man ska ha samma lön för samma arbete det måste väl vara en självklarhet men tyvärr är det ju inte så i dag alltså måste framför allt vi kvinnor fortsätta jobba för det

Bitte

magnusito2014-01-18 17:34
Antal inlägg: 4982

Jag håller med apbur!
Variationen inom grupperna män och kvinnor är stora. Större än den absoluta gräns mellan könen som hyllas av så många.

apbur2014-01-18 17:38

magnusito, missade du mina citationstecken?

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-18 17:43
Antal inlägg: 875

Vad tror ni löneskillnaden mellan könen för samma arbete är? (jag tror mig ha ganska god kunskap i just detta ämne men det vore intressant att höra vad folk spontant gissar på)

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-18 18:10
Antal inlägg: 37631

jag tror inte löneskilnaden finns,tror manliga sjuksköterskor tjänar lika mycket som kvinliga,tror ingen som anställer sjuksköterskor tänker Åhhå här kommer en med penis han får mer lön en Maria på samma avd

Gunilla _2014-01-18 18:13
Antal inlägg: 4425

Det har du nog lite rätt i ttiittii - men det är så länge det handlar om "kvinnliga" yrken.

nyckelpigan_2014-01-18 18:20

Kan inte hålla med ttiitti. Om man ser till mitt yrke så helt klart har männen mer lön! Och bättre karriärsstege! Cirka 10% av tjejer är chefer - resten män.

Givet tänker man nog inte så medvetet som ttiittii menar men de facto är det så!

le-lou2014-01-18 21:43
Antal inlägg: 17500

Är ni för kvotering?

Jag tyckte Belindas program sög rätt hårt för övrigt. Badhusscenen var bara för mycket. Jag gillar inte folk som svänger så, hon blir väldigt icke trovärdig när hon inte ens står för vad hon är, eller snarare hon vet ju inget. Titta på Hjernevask istället, finns bla på youtube. Mycket snyggare program om ungefär samma tema (och lite till).
Schyman är dock rätt skön på sitt sätt. Hon känns som en gedigen kvinna att sitta ner över en kopp kaffe och prata allvar med.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-01-19 09:17
Antal inlägg: 867

Är emot kvotering. Män och kvinnor är individer och bör betraktas som människor och inte ett kön.

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2014-01-19 09:36
Antal inlägg: 350

Jag är ingen varm anhängare av kvotering, men jag är feminist. En stor anledning till det är just att jag blir betraktas som kön snarare än som människa och att mannen fortfarande betraktas som norm.

magnusito2014-01-19 10:24

Det måste jag ha gjort. Nu blir jag förvirrad och initialt besviken.

magnusito2014-01-19 10:29

Såg ett program på Kunskapskanalen för en tid sedan. Där menades det att rent faktiskt är skillnaderna större mellan olika individer inom resp könskategori än mellan kvinnor resp män.
Man kan se det som en skala där kvinnlighet och manlighet är som två poler och individer placerar sig på en skala däremellan. Det ger en mer rättvis bild av manligt och kvinnligt än att dra en skarp gräns mellan män och kvinnor som kategorier där likhet skulle dominera.

Ungefär samma sak som med sexuell läggning alltså. Lika fel där att dra en skarp gräns, människor är mer på en skala där också men med sin identitet främst i ena eller andra kategorin, eller tredje (det kan ju finnas flera)

Kontentan. Man beskriver människor bättre både betr sexuell läggning och kön/genus genom att utgå från att variationen är stor mellan individer och att detta är intressantare och svarar bättre mot verkligheten än att klumpa ihop fork i män och kvinnor där man "naturligt" ska vara på ett visst sätt, likaså när det kommer till hetero-, bi-och homosexualitet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?