Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 992

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gammelgam - Ej medlem längre2014-01-26 18:13
Antal inlägg: 102

(Det är alltså inte ett tredjegradspolynom alls)

hungerstrejk2014-01-30 19:44
Antal inlägg: 524

Tack igen!

Håller på nu med förenkla/förkorta uttryck. Inte svårt alls, ända tills det kommer ett sånt här tal där man måste "bryta ut -1 i nämnaren för att ändra ordningen på termerna".

4a^2-4a+1 faktoriserar jag till (2a-1)(2a-1) Detta ska jag dela med
1-4a^2 och det här faktoriserar jag till (1+2a)(1-2a).

Hur ska jag göra för att dividera (2a-1)(2a-1) med (1+2a)(1-2a)?

kajix2014-01-30 19:58
Antal inlägg: 7767

om du muliplicerar -1 med (1-2a) får du (2a-1) vilket underlättar divisionen. frågan är med vilken rätt man kan multiplicera en täljare med -1. det får man naturligtvis inte såvida man inte samtidigt... ja vadå?

Rhotheta2014-01-30 21:07
Antal inlägg: 4992

Vad händer med en parentes med två termer om man vänder på den?
Pröva alla individuellt genom att sätta a=3. (Då är 2a=6)

Två positiva termer.
(1+2a)=(2a+1) Det hände ingenting 7=7

Två negativa termer
(-1-2a)=(-2a-1) Det hände ingenting [ = -(1+2a) = -(2a+1) är samma sak]
-7 =-7

En positiv och en negativ term

(1-2a) = - (2a-1) (-5) = -(5)

Nu blev parentesen negativ sig själv vid varje byte. Att göra ett tal negativt sig självt är samma som att multiplicera med (-1). Och eftersom att dela med (-1) är samma som att multiplicera med inversen till (-1) är även det att göra ett tal negativt sig självt.
4*(-1) = -4
4/(-1) = -4
4*(1/-1) = 4*(-1/1) = 4*(-1) = -4

Om man negerar både täljare och nämnare i ett bråk ändras inte bråket.
6/2=3
(-1)*6/(-1)*2 = (-6)/(-2) = 3 Samma!

Samma sak händer med en produkt.
3*2=6
(-1)*3 * (-1)*2 = (-3)*(-2) = 6 Samma!

I ditt fall är
(2a-1)(2a-1) = (-1)*(2a-1) * (-1)*(2a-1) = (1-2a)*(1-2a) Hurra!

Du multiplicerade med (-1)*(-1), alltså 1, alltså ingen förändring av täjaren, för att kunna skriva täljaren med parentesernas termer omkastade utan att ändra täljarens värde. Nu kan den ena förkortas mot nämnaren.

Läs igenom varje steg flera gånger tills du förstår flera gånger tills du förstår hur det fungerar. Man brukar inte fatta finessen direkt, men sitt och jobba med det och testa med att låta t.ex. a vara tre, så att du ser att det funkar. Fråga om det ser ut att vara felskrivet av mig. Man kan alltid vända en gång för mycket av misstag.
Men testa!!!

Det ser ut som om du gör framsteg! Lycka till och ge inte upp! Ju mer man håller på desto enklare och begripligare blir det. Annars har man gått för fort fram och behöver backa och repetera!

monk - Administratör2014-02-01 19:17
Antal inlägg: 2379

Rhot: utförlig förklaring :-)

hungerstrejk2014-02-14 14:15

Går bra för mig nu, har börjat med grafsaker. Nu behöver jag hjälp att ställa in min grafritare så att den kan rita x^2-4x+4. Nån som kan?
Xmin=
Xmax=
Xscl=
Ymin=
Ymax=
Yscl=
Xres=

theKurgan2014-02-15 15:13
Antal inlägg: 147

Det där är ju lite olika mellan olika fabrikat. Men inställningarna du frågar efter är bara vilken del av koordinatsystemet du vill se i fönstret. Oftast ställs de automatiskt till något lämpligt så att kurvan blir synlig om du bara låter bli dem, förutsatt att du inte ändrat någon inställning tidigare.
När du väl har någon del av kurvan att gå på så är det oftast enklare att använda någon zoomfunktion, antingen enkel inzoomning mot pekaren, eller en box som du ritar kring området som du vill ska förstoras upp och fylla fönstret.
Om du absolut vill köra manuellt med min/max inställningarna så får du ta reda på ungeför var kurvan befinner sig. Enkla kontrollpunkter är vanligtvis var kurvan skär x- och y-axeln. X-axeln skärs där y=0, och vica versa.
Alltså, skärning med x-axeln (y=0); x^2-4x+4=0 <=> x=2
Skärning med y-axeln (x=0): y=0^2-4*0+4 <=> y=4

Sen är det bara att sätta xmin, xmax, ymin, ymax så att du ramar in det området lite lagom, och det beror ju på vad du vill ha grafen till. Men där kommer du i alla fall att hitta den, sen kan du justera fönstret efter behov.

Summa summarum skulle jag faktiskt säga: läs igenom grafavsnittet i räknarens instruktionsbok. Det låter kanske lite drygt att säga så, men det finns massvis av trick och kommandon, och det är omöjligt att hjälpa dig mer specifikt då det kan skilja en del mellan olika räknare. Du behöver inte lära dig hela kapitlet (det är antagligen ganska omfattande) men skumma igenom det och markera det du känner du skulle ha nytta av, och ha boken tillgänglig den första tiden tills du känner du kan de funktioner du behöver. Det kommer vara värt det.

theKurgan2014-02-15 15:23

Vet inte om jag kanske lyckades missförstå frågan, insåg att du kanske undrade hur du ska skriva in själva funktionen du ska rita. För i så fall gör man inte det med hjälp av de inställningarna du frågar efter utan i ett annat fönster som brukar se ut något i stil med
Y1=
Y2=
Y3=
Y4=
etc...

Där skriver du in kurvans ekvation som ett av Y-värdena, och vill du rita fler kurvor samtidigt så fyller du bara på neråt.

Hoppas du kan dra något användbart ur allt det här, ledsen om jag rörde till det. :-)

hungerstrejk2014-03-11 19:00

Nu har jag försökt i en timme :( Derivata!

Tänk dig att värdet V(t) på en aktie i kronor kan bestämmas med V(t)=0,3t^2 + 15t +48 där t=antal månader efter att aktien introducerades på börsen.

a) Efter hur lång tid har värdet fördubblats?
b) Hur lång tid efter start är värdeökningen 30 kr/månad?

theKurgan2014-03-12 21:12

Jag antar att du kan få fram att derivatan av V(t) blir V'(t) = 2*0,3t + 15. Säg till om det är den biten du har problem med. Vet inte hur ni får lära er att skriva derivata, det finns några olika varianter, men V'(t) är i alla fall derivatan av V(t).

a) Efter hur lång tid har värdet fördubblats?
Värdet vid introduktionen är värdet efter noll månader, alltså t=0.
V(0) = 0,3*0^2 + 15*0 + 48 = 48.
Frågan är alltså för vilket t som V(t) = 2*48.
0,3t^2 + 15t + 48 = 96
<=>
t = -25 +- 28,01785..... (förmodar ni har lärt er formeln för lösning av andragradesekvation)
<=>
t = 3,01785... eller t = -53,01785... (denna negativa lösning kan vi ignorera då vi uppenbarligen inte är intresserade av ett hypotetiskt värde på aktien flera år innan börsintroduktion)

Svaret är alltså efter cirka 3 månader. Observera att denna deluppgift alltså inte är en derivatauppgift.

b) Hur lång tid efter start är värdeökningen 30 kr/månad?

Här är alltså frågan vid vilken tidpunkt värdeändringen är just 30kr/månad. Derivatan är ett mått på hur snabbt en funktion ändrar värde vid en viss punkt på kurvan (eller om man så vill, vilken lutning tangenten har i sagda punkt), och frågan är alltså densamma som "för vilket t är derivatan V'(t) = 30?"

V'(t) = 2*0,3t + 15 = 30
<=>
t = 25

Svaret är alltså den 25:e månaden. Och precis då.
(Efter 24 månader är ökningen 29,4 kr/månad, och efter 26 månader är ökningen 30,6 kr/månad, kontrollera gärna genom insättning i V'(t) )

Hoppas det var svar på frågan. Annars får du säga till.

Mojäng2014-03-12 21:48
Antal inlägg: 115

Hej Hungerstrejk,

Hoppas att du inte tar illa upp nu men med matte är det så att man "måste själv". Du kan aldrig lära dig och förstå matematiska problem om du hela tiden frågar andra hur du ska göra. För eller senare sitter du ju där och är ensam med ditt problem (läs skrivning eller tenta). Bara ett gott råd från mig som både läst matte på universitetsnivå och som undervisat i ämnet.

Minta2014-03-12 21:54
Antal inlägg: 20042

Hur räknar man ut priset för 35 kr per 2000 och det är 226260? Jag är värdelös på att räkna.

Gr3en - Ej medlem längre2014-03-12 22:04
Antal inlägg: 930

226260/2000= 113.13

113.13x35= 3959.55

äntligen matte som jag iallafall vågar försöka mig på en gissning. hoppas det blev rätt.

Minta2014-03-12 22:50
Antal inlägg: 20042

Det låter rimligt, tack så mycket!

theKurgan2014-03-13 02:09

Mojäng, hoppas du inte tar illa upp nu, men det låter otroligt märkligt med en mattelärare som tycker det är dåligt att fråga när man inte förstår. Jag är ganska säker på att hon räknar fler än de här typ 5 uppgifterna hon frågat om i denna tråden, det är alldeles uppenbart att hon inte frågar "hela tiden" hur hon ska göra. Hon följer ju till och med upp med följdfrågor när hon inte förstår varför lösningarna ser ut som de gör. Jag skulle snarare kalla henne för en exemplarisk matteelev.

Fortsätt som du gör Hungerstrejk. Se till så att du förstår, och räkna av bara attan så kommet det gå finfint. :-)

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 08:28
Antal inlägg: 85

Väl rutet, theKurgan!

Mojäng2014-03-14 08:43

Hej, theKurgan,

Nu har jag alltså inte jobbat kontinuerligt som mattelärare - jag har vikarierat under mina studier. Och det kanske var bra det, för som du säger så är jag kanske lite hård med det här och passar därför mycket troligt inte in på säg gymnasienivå.

Men jag har i grunden rätt. Matte är "trial-and-error" - man lär sig av sina egna misstag först och främst. Det ligger nära till hands att tro att om man får hjälp med ett matematiskt problem så "förstår" man och "har lärt sig" det som var uppgiften. Men massor av forskning visar att så är det inte med matematik. Det som utvecklar det är just de egna misstagen; det är det som för framåt.

(Till sist bar, eftersom jag har sett det ibland här i forumet: nej, jag länkar inte till någon speciell forskning här. Men för den som är intresserad går det bra att antingen googla (då hittar man en del) eller ta kontakt med akademiska lärosäten som kan slussa vidare).

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 09:13

Om man har försökt en timme på egen hand (som frågeställaren i det här fallet) och inte lyckats lösa problemet, då ber man så klart om hjälp. Det går oerhört mycket snabbare (och bättre) att lära sig matematik genom att få en bra förklaring än att alla ska sitta och uppfinna hjulet själva och ta sig framåt genom att misslyckas. Det resulterar alltsomoftast i knäckt självförtroende och att man tappar intresset.

Mojäng2014-03-14 09:15

"Det går oerhört mycket snabbare (och bättre) att lära sig matematik genom att få en bra förklaring än att alla ska sitta och uppfinna hjulet själva och ta sig framåt genom att misslyckas. "

Nej, tyvärr, där har du faktiskt fel. Det är precis tvärtom - och det var det jag försökte berätta i mitt förra inlägg. Men som jag också skrev så kan det kännas så. Det är av den här orsaken mattelärare ofta försöker ge bara en liten ledtråd när någon kört fast ordentligt. En ledtråd att börja dra i.

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 09:18

Påståendet att "Det som utvecklar det är just de egna misstagen; det är det som för framåt." ter sig helt bisarrt för mig. Du får gärna utveckla vad du menar. För mig är det självklart att det som gör framåt är framgångar - när man (själv) lyckas.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?