Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 079

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jellyflower2014-01-28 23:07
Antal inlägg: 1108

Man ska bara aldrig fråga en yogainstruktör för då får man sig troligen till livs en mängd ytterst tröttsamma cargocultvetenskapliga utläggningar om slaggprodukter och chakran och immunförsvaret.

125478 - Ej medlem längre2014-01-28 23:13
Antal inlägg: 8332

Var och en blir salig på sin tro...

apbur2014-01-28 23:26
Antal inlägg: 9699

jellyflower, varför skulle ökad syresättning stimulera hypofysen? Det är väl helt andra system som stimulerar hypofysen.

jellyflower2014-01-29 16:09

Apbur, var tvungen att gå o lägga mig igår så jag svarar idag istället =) Förbättrad syresättning gm ökat blodtillföde stimulerar alla syrekrävande strukturer och processer i kroppen, medan försämrad syresättning åstadkommer försämrad funktion. Men det vet du ju så jag fattar inte riktigt varför du frågar.

apbur2014-01-29 17:46

jellyflower, jag frågar för att jag vill förstå hur du tänker och för att jag inte visste om du menade nåt specifikt. Jag resonerar som så att det inte alls "stimulerar" hypofysens eventuella insöndring av hormoner genom huvudstående och ökat syreutbyte. Om syresättningen är för låg i hjärnan, vilket inte är nåt tillstånd man går omkring med obemärkt och i synnerhet inte upptäcker genom klimakteriebesvär, så är det ju nåt patologiskt.

Du kanske tänker att en "lätt" syrebrist föreligger och massa allehanda besvär till följd av det? Dock tror jag inte det påverkar det endokrina systemet primärt och kan avhjälpas med att vända på skallen. Det finns ju flera tänkbara "ställen" det kan trilskas på när det gäller det enokrina systemet, syrebrist är nog inte något man ska ge någon större vikt.

apbur2014-01-29 17:49

Sen vill jag bara säga att jag tycker att kvinnor med klimakteriebesvär ska överväga någon form av behandling och inte bara godta förklaringen att det ju är nåt naturligt och drabbar alla kvinnor mer eller mindre.

jellyflower2014-01-30 10:01

apbur, jag funderade bara kring hur yogaförespråkare kanske resonerar när de hävdar att axelstående ger de effekter som räknas upp här i tråden. Jag tror personligen att yoga är bra för musklerna och att det är avkopplande genom att man måste fokusera medan man utför övningarna (mindfulness) men jag är väl rätt klentrogen när det gäller de andra, nära nog övernaturliga effekterna som yoga påstås ge. Men det är ofta intressant att försöka reda ut upprinnelsen till olika påståenden och slutsatser.

Jag tycker också att man ska överväga skolmedicinsk behandling om man har klimakteriebesvär. Men jag tror inte yoga och annan motion skadar i af, motion och träning har mängder av goda effekter. Som är vetenskapligt belagda.

Nu har jag kommit en bra bit från ämnet, jag hoppas TS får bukt med sitt bekymmer. Hur har det gått, TS?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?