Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
amper sand - Ej medlem längre2014-02-19 20:31
Antal inlägg: 2879

Du läser mitt första inlägg helt fel; jag skriver att man inte ska förnedra/skälla ut/dra i öronen; man ska bara sätta gränser och markera (sakligt) vad som inte är ok.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-19 20:34

"Fast jag måste hålla med ttiittii lite; det är förbannat svårt att vara lärare eller dagispersonal (har vikat som båda) om man inte får lov att säga ifrån när barn gör fel. Inte ta i örat, inte skälla ut, inte förnedra. Bara säga ifrån och klargöra att visst beteende inte är ok; att mobba andra, t ex.
"Får" man inte som personal göra det utan att riskera en avhyvling i sin tur av berörd förälder; då föreligger ett problem. Och det är en verklighet."

Borde kanske skrivit in "Man ska" innan "Inte ta i örat...osv", men förutsatte att det var underförstått.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-02-19 20:53
Antal inlägg: 2999

En tidigare grannes barn tyckte det var underbart att "sjunga" högt i trapphuset på väg till dagis, då det givetvis ekade tillbaka.
Men det ekade även in till mig som jobbade natt.
Sa till slut ifrån till föräldern.
Svaret blev: Det får du acceptera, jag anser inte att det är ok att hämma mitt barn i utvecklingen och mitt barn älskar att sjunga.

Min önskan: Kast med liten ungjävel. OCH förälder.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-02-19 20:58
Antal inlägg: 867

Nikki04
Har du inte höjt rösten till barnen alltså?
Har du några egna barn?

apbur2014-02-19 21:27
Antal inlägg: 9699

Jag misstänker att föräldrarna överför sin egen dåliga rustning för kritik på sina föräldrar. Jag upplever generellt att folk är helt oerfarna när det gäller att både ta emot kritik och att ge kritik. En skitnödig kultur som innebär att alla är jättebra och att det positiva enbart får förstärkas, inte det negativa, har gjort en hel generation till kritikanalfabeter.

Hur många här kan med handen på hjärtat ta kritik med jämnmod och inte känna att deras självbild fullständigt rämnar om nån säger nåt som inte smeker egot?

apbur2014-02-19 21:27

*på sina barn

amper sand - Ej medlem längre2014-02-19 21:29

Kan nog vara så, låter rimligt.

Jag.

apbur2014-02-19 21:33

Jag tror dig, amper. Skulle våga påstå att kvinnor generellt är bättre på det då de i större utsträckning ägnar sig åt självkritik men har också mindre resurser i form av självförtroende så kritik tar oftast hårdare för kvinnor just för att de inte avfärdar det lika lätt.

vira5 - Ej medlem längre2014-02-19 21:38
Antal inlägg: 757

Ramar och kramar!! Gäller i min profession som förskollärare likaväl som mamma...

Jens N - Ej medlem längre2014-02-19 22:23
Antal inlägg: 445

Jag håller med Vira, ramar och kramar.

chickenheart2014-02-19 22:28
Antal inlägg: 325

Är lite imponerad av Temperance. Skulle ha svårt att göra som henne när hennes kompis är med. Tycker nog att föräldrar borde ha vett att säga till sina barn.

LadySol - Ej medlem längre2014-02-19 22:33
Antal inlägg: 33199

Jag är ofta imponerad av Temp, men i just det här fallet anser jag det normalt förfarande. Jag förväntade mig att mina vänner gjorde så om min son betedde sig illa eller av någon annan anledning behövde sägas till och själv anser jag att det är min rättighet att tala om hur jag vill ha det och vad om är ok i mitt hem.

chickenheart2014-02-19 22:38
Antal inlägg: 325

Mmm men ändå svårt att säga till vänners barn

Gunilla _2014-02-19 22:46
Antal inlägg: 4425

Det händer ibland att barn kan vara rätt otrevliga mot sina föräldrar när de blir hämtade (jobbar på fritids). Märkligt nog så är det många föräldrar som inte säger ifrån utan ler lite fånigt och låtsas som ingenting då det händer. Helt oacceptabelt beteende hos barnen - och det påpekar jag. Hittills är det inga föräldrar som klagat över det.

Fö ÄR föräldrar betydligt flatare nuförtiden... På tok för mycket räkmackor.

Björn K-hamn2014-02-19 22:54
Antal inlägg: 1135

Men nu har vi ju minst en medalj i curlande på gång, så något gott för det ju med sig.

vira5 - Ej medlem längre2014-02-19 23:03
Antal inlägg: 757

Jag säger ibland till barn som beter sig illa på offentliga platser när deras föräldrar verkar stoppa huvudet i sanden. Ibland ser föräldrarna på mig med tacksamhet, ibland med hat i blicken. Det sistnämnda har jag förståelse för men ignorerar. Det förstnämnda är enbart beklämmande. Jag är fullt medveten om att jag förringar föräldrarnas auktoritet men anser att om de väljer att inte låta barnen veta att gränsen för folkvett passerats med råge ger de automatiskt den rätten till andra i barnets närhet. Och jag lovar att ungarna lyssnar när en okänd person talar till dem...

apbur2014-02-19 23:22

Jag tror föräldrar kan känna sig osäkra när de hämtar ungen på förskola och de börjar spela allan. De är bland utbildade pedagoger och känner plötsligt att deras uppfostringsmetoder ställs mot proffsens vetande.

Jag väntar in föräldrarnas reaktioner när jag har att göra med vänners barn. Det är som jag ser det det mest socialt smidiga beteendet. Till en viss gräns naturligtvis. Och om jag själv interagerar med barnet blir det även min uppgift att dra gränser just då.

Barn råkar ju förstå kommunikation så man kan ju inte göra som med hundägare och fråga vad jycken får göra och inte och markera om husse eller matte berättat att den inte får hoppa eller nåt annat. Hade varit smidigt annars.

Gunilla _2014-02-19 23:34
Antal inlägg: 4425

Skulle matte el husse säga att jycken får hoppa på folk så hade jag med kraft markerat att det var fel om den hoppade på mig. Vad m el h än tyckte om saken. De ska fostras ganska lika hundar och barn.

apbur2014-02-19 23:37

Fast en hund är väl inte lika mottaglig för att greppa inkonsekvens som ett barn är.

Jonne77- - Ej medlem längre2014-02-20 04:01
Antal inlägg: 13

pms: Barn och ungdomar som kallar tjejer för horor är ju inte "nordbor".
De härstammar från en annan kultur där sånt är okej.

Inte mycket att göra åt det, dom har inte samma vett och etikett som oss.
Könsord till höger och vänster är bl.a. väldigt vanligt på Balkan.
Och hos vissa religiösa grupper.

Men det vet ni säkert, liksom att: "Jag ska döda dig och hela din jävla familj", inte direkt är en inhemsk hälsningsfras i tvättstugan.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?