Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-14 11:42 | |
![]() | Stor skam att ett medlemsland i EU kan behandla sina medborgare på det viset. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 11:54 | |
![]() | Sverige eller Rumänien ?att fattiga Rumänien inte kan förstår jag men att sverige som är rikt inte tar ansvar över människor förstår jag inte | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-14 11:57 | |
![]() | Jag förstår inte att Rumänien inte behandlar sina medborgare mera rättvist, att ett sådant land ö h t får vara med i EU och att resten av EU-länderna inte reagerar skarpt mot missförhållandena. | |
Gloria56 | 2014-03-14 14:36 | |
![]() | Men HERREGUUUD, när ska vi sätta stopp!! Kan vi vara hela världens Florence Nightingale och bara med "öppna armar" ta emot? De andra länderna i EU - tar de samma ansvar? Det är väl för tusan inte bara lilla Sverige som är ett rikt land (som håller på att utarmas)?? | |
Minta | 2014-03-14 14:39 | |
![]() | Hur vet du att Sverige håller på att utarmas? Alla siffror pekar på motsatsen, vi blir bara rikare och rikare och välståndet ökar. Vi "tar inte emot dem", de tar sig hit själva därför att EU har öppna gränser. Den som vill ge ger, ni andra kan strunta i det. | |
Mojäng | 2014-03-14 14:52 | |
![]() | "Hur vet du att Sverige håller på att utarmas? Alla siffror pekar på motsatsen, vi blir bara rikare och rikare och välståndet ökar." Det där är inte riktigt sant utan till stora delar de borgerligas försök att så här inför valet måla en bild av Sverige som inte stämmer. Det är sant att stora grupper svenskar fått det mycket bättre. Men det är lika sant att andra grupper, som dessutom redan innan tillhörde de mindre bemedlade, fått det ännu sämre. Det är lätt att måla en bild av "välfärd" när man sänker skatterna så mycket att det blir mer i plånboken hos den stora massan. Men då glömmer man de sjuka, de gamla, de gravida som ska föda barn och inte får en plats på BB, de som inte har ett jobb....jag kan fortsätta ganska länge. Sverige är inte ett särskilt rikt land för många. | |
Minta | 2014-03-14 14:57 | |
![]() | Jodå, det finns svenskar som inte är så välbeställda, men svenskar i stort har det mycket bra och de flesta har fått det bättre. Vi köper t.ex. dyrare mat, bostäder, bilar, semestrar, kök, badrum än vi gjorde för t.ex. 40 år sedan. Klyftorna ökar, men för att de ska minska måste det finnas politisk vilja, det beror inte på att det fattas pengar. Det är ideologi som ligger bakom. | |
Minta | 2014-03-14 14:59 | |
![]() | Tyvärr finns det de som tror att dessa klyftor beror på att det fattas pengar och det är invandrarna som tagit dem. | |
Mojäng | 2014-03-14 15:04 | |
![]() | Jaha? Ja, det kan det väl säkert vara och det får väl stå för dem isf. Men du skrev ju att vi har fått det allt bättre. Du kanske kan svara på det istället. | |
Mojäng | 2014-03-14 15:08 | |
![]() | Jaha, nu såg jag att du skrivit ett inlägg till. Men det är ju så här att om de som idag har det jobbigt ska få det bättre så måste de pengarna tas någonstans ifrån. Och det vill de borgerliga inte. De satsar på oss som tillhör skaran som har jobb (bra jobb dessutom) och väljer att låta andra grupper, som ändå inte hörs särskilt väl i samhället, stå utan. Och vad beträffar att svenskarna konsumerar mer idag? Det sker till stor del med lånade pengar, tyvärr. Vad det leder till är en annan diskussion. | |
Gloria56 | 2014-03-14 15:11 | |
![]() | Vi har inte råd att ha tillräckligt med hjälp i våra skolor - barnen går ut med bristfälliga betyg som gör att dom är chanslösa på arbetsmarknaden. Vi har inte råd att ge våra gamla och sjuka ett värdigt omhändertagande. Vi har inte råd att skapa mindre grupper på förskolorna - kvantitet går före kvalitet. Vi har inte råd att ta hand om våra ungdomar som hamnat snett genom att erbjuda vettig sysselsättning. Istället ser vi till att skapa polisövervakning som håller buset i schack. Mm.mm. Det är så jag menar att vi utarmas. Jag tror det gäller att vi ser till vårt eget hus nu och sätter stopp. Rumänien ska ta ansvar för sitt folk. | |
Minta | 2014-03-14 15:11 | |
![]() | Det finns väl andra än de borgerliga att rösta på? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 15:14 | |
![]() | Klart att välfärds Sverige ska hjälpa dessa människor,Sverige armas inte ut det är fel,hela norrland står tomt finns hur många ställen som helst att bo på,det rivs lägenheter,här har rivits 800 lägenheter på några år | |
Minta | 2014-03-14 15:14 | |
![]() | Gloria, rumänerna kostar oss ingenting (skattebetalarna), de kostar enskilda personer som känner ör att ge några kronor då och då. Har du något emot det? Alla dessa neddragningar beror på att alliansen vill sänka och har sänkt skatten. Man satsar inte tillräckligt på sådana saker som skola t.ex. som i slutändan kan ger människor som får jobb och skapar jobb. Arbetslösheten är större och antalet socialbidragstagare än större. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 15:23 | |
![]() | Gloria,du är ingen hejare på ekonomi | |
Mojäng | 2014-03-14 15:25 | |
![]() | Men, Minta - vad menar du egentligen. Först skriver du en sak, nu skriver du något annat. Om vi struntar i rumänerna just nu, menar du eller menar du inte att vi svenskar fått det bättre? Det är nämligen inte självklart att vi fått det. Välfärd mäts nämligen inte bara i pengar utan lika mycket i hur olika trygghetssystem fungerar. Men om rumänerna då: Om det är så du ser det, att det bara handlar om att den som vill ge några kronor gör det - och där stannar det? Då menar jag fortfarande att det är en ohållbar situation att de kommer hit. Det förändrar ingenting för dem att det är det enda som händer. | |
Minta | 2014-03-14 15:34 | |
![]() | Nej, jag skriver inte olika saker. Välfärden har försämrats på det sättet att klyftorna ökat, fler är arbetslösa, fler lever på socialbidrag, sjukvården fungerar inte så bra den skulle kunna, inte äldrevården och inte skolan pga. nedskärningar och fel prioriteringar mm. Men det stora flertalet som har arbete, har det bra ekonomiskt. Klyftorna kommer inte att minska för att vi kastar ut romer eller förhindrar invandring. Det är ideologiska orsaker som ligger bakom klyftorna. | |
Megaherz | 2014-03-14 15:34 | |
![]() | Gloria, vi är väl alla guds barn och borde hjälpa varandra ;) Och om Rumänien hade velat ta hand om de sina, hade de väl gjort det. Det är väl därför de kommer hit - "hemma" kommer de inte få någon hjälp. Och som jag skrev tidigare, det är även ett problem här i Tyskland. De kommer inte alla till Dverige för att suga ur landet Hade bra slutbetyg, fick inget jobb (eller plats på universitet) ändå. Tror det ligger på utbildningsinflationen än på tiggare. | |
Minta | 2014-03-14 15:36 | |
![]() | Det är ingen som tror att man förändrar romernas situation när de kommer hit. Men vad gör man inte om man lever i misär? Ingen lyssnar på dem i Rumänien eller gör någonting åt deras situation. Att de kommer hit kan tvinga Rumänien att göra något. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 15:50 | |
![]() | Mega på vilket sätt är Rumäner ett problem i Tyskland,suga ur landet !? jo tjolaho | |