Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 302

Forumkategorier

Användare Inlägg  
amper sand - Ej medlem längre2014-05-16 10:02
Antal inlägg: 2879

Jag får det iofs till 0,9 km/h.

Men jag undrar som innan; varför ens ha händerna i närheten av glaset, vore ju smart att utesluta den parametern? Sen utföres det ju med fördel i ett helt dragfritt utrymme och med absolut noll lutning på ytan glaset står på, ingen som rör sig och kan skapa luftvirvlar osv. Om man nu vill belägga något vetenskapligt.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:06
Antal inlägg: 223

Hahaha...;P De är väl kanske framtidens melodi? ;P vi får börja hetta upp nån slags koppliknande fordon som vi sätter oss i..;P som ska stå parkerad framför en fjärrstyrd katapult, som vi själv trycker av innifrån koppen vid start av färd med en fjärrkontroll ;P Men lite fönster måste ju koppen ha förstås ;P

fan va fult ;P alla far omkring med uppochnedvända koppliknande fordon på stan..hahahaha.. ;P Jag ska då sätta en flagga på min ;P bara för att fräna/coola till den lite;P

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:09

Ja..;) Som ni ser så har jag en heeel del humor i bagaget;P Men vad vore livet utan humor ;)

Gr3en - Ej medlem längre2014-05-16 10:12
Antal inlägg: 930

*ljud av syrsor*

FyraNioEtt - Ej medlem längre2014-05-16 10:12
Antal inlägg: 26

Jag tror att alstrad instängd värmeenergi kan vara lösningen på världens energiproblem.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:13

gr3en: Frågar mig själv? Nä..jag ställer frågan rätt ut i luften bara.. För 2km/h är nog en riktigt HÖG hastighet för ett litet glas, som vid mitt tillfälle den ggn. bara var ett glas på max 1,5dl..Alltså inte ens ett vanligt drickglas som då vanligtvis ligger på 2-2,5dl.. Och menar att såå..mkt. värme kan ju inte lagras i et 1,5dl:s glas så att glaset orkar röra sig både såå länge och med sån hastighet som vid mitt upplevda tillfälle den ggn.? :-/

Gr3en - Ej medlem längre2014-05-16 10:16

jag vet inte när du skämtar och inte.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:16

Eller också är det helt naturligt? vet ju inte? :-/ och de är det ju bara kunniga fysiker som kanske då kan svara på om de nu är en naturlig orsak!

Gr3en - Ej medlem längre2014-05-16 10:18

Så om det hade varit ett stort ölglas, då är 2km/h inte lika snabbt som ett shotglas? Vad yrar du om? 2 km/h är lika snabbt vad som än rör sig, hastigheten är fortfarande densamma.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:28

Gr3en: För de första så skämtar jag faktiskt inte!

Och om det skulle vart en upphettad rymd motsvarande ett ölglas som då kanske ligger på allt från 5dl-1l..så är de väl klart som som fan att kraften av den innehållande upphettade värmen gör att transportsträckan räcker längre. men då ska det nog inte vara för tjockt glas..För tyngden själ ju också kraft från den upphettade värmen såklart.. De är då min amatörmässiga teori iaf.. och jag är nog på rätt spår känns det som gällande teorin om detta:)

Men som sagt..sanningen om detta verkligen är möjligt vet bara den som har kunskap om fysikens lagar.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:31

Gr3en: Ja.. de är väl klart att 2km/h alltid är dessamma oavsett glas..

men jag talar ju såattsäga om hur mkt. kraft som kan alstras av den värme som finns möjlig att alstra i en rymd i ett glas.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:42

Fyranioett: Ja :) allstrad instängd energi är ju bevisat funktionsmässigt, världen över, och används ju dagligen dags :) Men? det handlar ju om att kunna använda sig av detta i olika formen och därmed få igång en rotation av det hela för att överhuvudtaget kunna ha eller få användning av den alstrade energin:) Man kan ju inte bara stänga in den? ;P då blir den ju obrukbar och ändå inte till nån nytta ;)

ett vanligt dagligt brukbart exempel..Våra vanliga varmvattenberedare/akumul atortankar etc. ;)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:43

akumulatortankar..skulle de stå :)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 10:46

Jag vill tillägga att jag inte har några som helst expertkunskaper inom alstrad värmeenergi eller liknande;) Utan det är bara mina egna logiska amatörmässiga teorier om detta ;)

FyraNioEtt - Ej medlem längre2014-05-16 10:51
Antal inlägg: 26

Vi tror dig.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 11:00

Gr3en:Syrsor? Nog kan väl syrsor va trevligt att höra på vid nåt speciellt tillfälle;) Men nä..;) vad är syrsor jämnfört med humor? ;)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 11:03

Fyranioett: ja ok? ;) var & en får väl tro de den vill :)

Men min förklaring känns för mig rätt logisk på nåt sätt :) De är iaf. vad jag känner och anser om det hela :)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 11:04

eller min Teori..skulle det stå ;)

Gr3en - Ej medlem längre2014-05-16 11:49

jag är inte heller nån expert. jag tror du är inne på rätt spår men att det kanske inte riktigt är så enkelt. Exempelvis så alstrar inte ett pekfinger så mycket värmeenergi att det på några sekunder hettar upp luften inuti ett glas tillräckligt mycket för att lyfta det från bordet. Glaset själv väger för mycket och dessutom trycker ni ju era pekfingrar mot botten av glaset.

Jämför exempelvis med att lägga en bit plast från en plastpåse på din handflata. Den väger mycket mycket mindre än glas och ändå lyfter den inte från värmen från hela din hand.

Fast jag har sett glas fara iväg så som du beskriver, fast då under andra förutsättningar. Det händer ibland när jag diskar och ställer glas uppochner direkt på diskbänken. Där tror jag det finns förklaringar som liknar "din teori" lite.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-05-16 12:25
Antal inlägg: 867

Finns ju massor att läsa om detta på nätet. Många tror ju att det är onda andar som är med i spelet. Satan eller 666.....

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?