Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2014-06-07 10:16
Antal inlägg: 2446

@Zuckläge
Jag vet ingenting om din situation eller din gudstro, men om jag utgår från ett kristet perspektiv då jag själv är troende kristen, så kan lidandet ha en funktion hur vridet det än låter. Vilken funktion (om det har någon) tror jag är helt individuellt. Lidande är också något som ingen är förskonad ifrån (vilket är en förbannat klen tröst) men som vi inte behöver gå igenom ensamma då Gud bär i det svåra om vi låter honom. Sedan finns det lidande som bara "är" för att det är en del i att vara en levande varelse i "en fallen värld".

Jag är övertygad om att det finns ett svar på frågan "varför" som du och många med dig ställer. För de flesta tror jag att det svaret inte blir synligt förrän den dagen vi möter Gud och tillsammans med honom ser tillbaka på våra liv. Fram tills dess kan vi bara kämpa på, och göra det bästa vi kan med de gåvor vi har.

Om du vill får du gärna skicka ett PM. Jag lever med lidande dagligen (som gott överstiger en utskällning av chefen eller ett ruskigt tandläkarbesök!) och delar gärna tankar med dig. Tag hand om dig!

Rultatultan2014-06-07 10:16

och +1 på gnagels senaste inlägg.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-07 10:30
Antal inlägg: 2885

+5 till Rultatultan

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 10:36
Antal inlägg: 223

gnagel: ok? Men man hör ofta människor säga: Om nu bara gud vill? så ska de väl gå vägen med än de ena än de andra?

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 10:37

Det handlar väl i första hand om vad man själv vill och klarar av och har för resurser..eller?

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 10:42

Och jag menar också att om man förlitar sig på en Gud som ska ge styrka och tröst? Så ska ju inte lidande finnas eller kännas heller isf.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 10:45

ja.. och vad är då denna Gud till för nytta att se upp till isf. såattsäga?Om man inte kan känna tröst,få styrka och slippa lidande?

Sote2014-06-07 10:48
Antal inlägg: 3557

Det finns många som gjort resan andra vägen också Ttiittii och gått från ett liv som troende till att inte tro alls och som vittnar om en stor befrielse när dom lärt sig leva och tänka och stå på egna ben utan en gud att luta sig på och som tar fullt ansvar för sitt eget liv och allt som händer. Ni står i samma rulltrappa som oss andra , vi är bara på väg åt olika håll. Det viktiga är väl vad vi gör med våra liv? Många kristna är så upptagna med tanken på livet efter att dom missar det liv vi har här. Många kristna gör tyvärr också sina goda gärningar enbart med tanke på att ta sig vidare in i himmelriket och för Guds skull. Jag föredrar att göra goda gärningar bara för att det behövs, utan någon egen vinning. Det blir lite som att gåvorna till välgörenhet ökade enormt när givarna fick möjlighet att göra skatteavdrag........

Rultatultan2014-06-07 10:57

@Real-one
Du skrev: "Och jag menar också att om man förlitar sig på en Gud som ska ge styrka och tröst? Så ska ju inte lidande finnas eller kännas heller isf"

Va?! Tro mig, ett brutet ben både finns och känns hur mycket man än förlitar sig på en tröstande och styrkegivande Gud.

gnagel - Ej medlem längre2014-06-07 11:05
Antal inlägg: 691

Alla har sina egna anledningar till "goda gärningar", vissa hoppas på Gud, andra vill kunna framhålla sin förträfflighet inför andra på internet, vissa gör dem i tysthet för sin egen skull.

Sammantaget är det dock så att organiserat troende spenderar väsentligt mer tid på dessa "goda gärningar" än genomsnittspersonen.

spelteori - Ej medlem längre2014-06-07 11:06
Antal inlägg: 714

Vilka är dessa "många kristna" och varför är det ens intressant? Det finns väl minst lika många icke-troende som glömmer att ta vara på sina liv eller gör goda gärningar av egoistiska skäl så det är liksom en märklig kritik mot religionen. Allt som ger incitament till goda gärningar borde väl vara bra? Förutom om man tror sig vara altruist då, haha.

spelteori - Ej medlem längre2014-06-07 11:06
Antal inlägg: 714

Gnagel said it.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 11:07

Rultantultan: ja..ok? Men de är ju presis de jag säger!??? Alla har väl sin egen grej att tro på..oavsett om vi vill kalla det Gud eller annat såattsäga..Huvudsaken det känns bra och ger styrka eller tröst den stund man behöver det.

Oavsett vad en människa tar till sig som ger styrka eller t.ex. tröst.Är väl lika mkt. värt oavsett om vi vill kalla det Gud eller nåt annat för den enskilda människan och dess egna val som känns bra. eller?

Rultatultan2014-06-07 11:12

@Real-one
Menar du att du tror att ett brutet ben försvinner för att man har en Gudstro? Eller att det är det som borde ske? Du skriver ju att "...om man förlitar sig på en Gud...så ska ju inte lidande finnas eller kännas..."

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 11:18

Jag vill personligen säga att jag bryr mig ej i om en person är kristen,religiös eller annat.Det är den enskilda personens egen ensak. Sålänge inte personen själv försöker indoktrinera/ eller intala andra om hur andra ska tycka,tänka m.m. som bör gå i samklang med personen ifråga för att passa denne. Så är det helt okej för mig..eftersom Jag i det stora hela förövrigt ser alla som mina medmänniskor.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 11:22

rultantultan: Jag såg nu i efterhand sedan jag skickat inlägget till ttiittiii att jag läste/uppfattade lite fel i de hon skrev! Jag tyckte att hon skrev att hon fick styrka och tröst från Gud och slapp känna smärta/lidande med sitt brutna ben.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 11:28

rultantultan: Nä.. jag anser inte att de som tror på en Gud slipper smärta och lidande..Men jag uppfattar det som att ttiittii menar att Gud ger styrka och tröst i en sjukdom..Och också då mindre eller inget lidande isf.? För vad är det ttiittii egentligen menar annars?

Och trådskaparen frågar ju varför Gud vill att man ska vara sjuk och lida?

Alltså ger ju inte Gud tillräckligt med styrka och tröst,och dessutom lidande?

Rultatultan2014-06-07 11:47

@Real-one
Då förstår jag bättre :)

Sote2014-06-07 12:21
Antal inlägg: 3557

Gnagel-Har du något som öht backar upp det du skrev om goda gärningar? Annat än att du tror att det är så?

amper sand - Ej medlem längre2014-06-07 15:33
Antal inlägg: 2879

Det känns väl knappast som ett påstående som behöver backas upp?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?