Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rultatultan | 2014-06-24 22:19 | |
![]() | @ttiittii Du skrev: "Och det där om att det finns någon promille som inte går ur skolan och kan läsa,beror på att föräldrar vägrar sätta sina barn i särskola när dom behöver det" Jag läste om. Jag framhåller fortfarande att du har fel, utifrån det du skrev i ovanstående citat. Att det är så pass stor andel elever som går ut grundskolan i Sverige utan att kunna läsa, har ingenting med särskolan att göra. Det är dessutom mer än "någon promille" av svenska elever som inte kan läsa efter avslutad grundskoleutbildning och ännu fler som inte når kunskapskraven och därigenom inte är behöriga att söka till gymnasial utbildning. | |
Rultatultan | 2014-06-24 22:25 | |
![]() | Ang. pisaresultatet så har jag hört (på radion, program okänt, kanal troligen P1) att Svenska elever inte brukat allvar under de här pisa-testerna då: "de inte påverkar betygen på det sätt som de nationella proven gör". Något som "experterna" (vilka de nu är) tror kan ha påverkat resultatet. Jag tror dock inte att det förklarar den katastrofala nedgången jämfört med tidigare års undersökningar till fullo, men kan nog bidraga en smula. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-24 22:34 | |
![]() | Var de betygsgrundande tidigare? Annars förklarar den faktorn väl inte någon del alls av nedgången? | |
Rultatultan | 2014-06-25 10:47 | |
![]() | @gnagel Nej, det tror jag inte, men när de gjorde förrförra gången, kanske t.o.m förra gången (alltså inte den senaste) hade man dels inte så enormt många nationella prov som man har idag, och inte heller var betygshypen i samband med de nationella provens betydelse för betygen, så stor som den är idag. | |
sjöstan | 2014-06-26 12:54 | |
![]() | Ni som försöker negligera Pisarapporten uppmanas att besöka din skolas 5 stökigaste klasser. Troligen finns det även 5 superbraklasser i din skola, men dom är ju knappast problemet. Problemet är de 150 elever i varje skola som lever i ett helvete av dålig arbetsmiljö. Ingen ska behöva gå till skolan och uppmanas ha hörselkåpor i klassrummet. (så är det faktiskt på vissa skolor) Självklart måste mer resurser gå till svaga och nyanlända. Kanske inrätta en mellanversion av särskola där man har mycket högre lärartäthet men också totalförbud mot störande elever. Elever som stör ska inte vara i klassrummen. Säkert jättejobbigt för dom med problem, men det är bättre att 3 mår dåligt än att 30 gör det. Tråkig prioritering men skolans främsta uppgift är att lära. Tyvärr verkar många också se det som skolans uppgift att få eleverna att förstå varför dom är där. Men det måste ju vara föräldrarnas och den enskilde eleven som ska vilja vara i skolan och att lära sig något. Svensk skola lider av många grundläggande fel och feltänk. Visst kan regeringar försöka lösa problemen men ingenting kommer hjälpa om inte vi föräldrar slutar tjafsa. Livet är inte lätt och inte rättvist. | |
Rultatultan | 2014-06-26 19:39 | |
![]() | @sjöstan Vem negligerar Pisarapporten? Sedan förstår jag inte riktigt hur du menar med "Ni som försöker negligera Pisarapporten uppmanas att besöka din skolas 5 stökigaste klasser." "Stökiga klasser" behöver i min värld inte alls betyda att eleverna inte når kunskapskraven. Jag tror det är att göra det alldeles för enkelt för sig. Fler faktorer spelar in i varför elever lämnar grundskolan utan att ha gymnasiebehörighet än ordning och reda. PS.Hörselkåpor är ett utmärkt sätt för vissa elever att få lugn och ro, då även hörselintryck i normal ljudstyrka kan påverka koncentrationen negativt. Både elever med någon form av funktionsnedsättning, såväl som de utan, kan ha stor nytta av att stänga ute ljud. | |
sjöstan | 2014-06-27 10:25 | |
![]() | Poäng till Rultan....... Där kom precis anledningen till skolans fria fall. Ytterligare en som tror att snack och oreda "inte behöver vara dåligt". Just den kvasitanken ger vi till våra barn. Varför inte lära era barn att vara tyst och lyssna på läraren i stället? Stökiga klasser utan ordning kan aldrig någonsin vara bättre än lugn och ordning. Aldrig. Utan undantag. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-27 10:34 | |
![]() | Det blir lite tragedy of the commons. Det lönar sig inte för enskilda barn att "sitta tysta", eftersom skolan (och samhället) belönar den som hörs. I form av mer hjälp, mer uppmärksamhet osv. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-28 22:13 | |
![]() | S vill ge extra medel till de svagaste skolorna och förstärker därmed tragedy-mekanismen. Den rektor som inte lyckas lösa oredan får mer pengar att höja löner och egna arvoden med. (Eftersom staten inte är huvudman finns det inget sätt att kontrollera att statliga medel används "rätt"). | |
sjöstan | 2014-06-30 16:44 | |
![]() | Skolan har aldrig haft fler lärare än idag. Skolan har aldrig haft fler utbildade än idag. Ingen sk. Expert har sagt att mindre klasser har någon som helst betydelse. Vad som skulle göra skillnad är fler random vuxna i skolan. Det funkar lika bra med vaktmästare, kurator, skolbespisning, städare oller vad som. Pratet om gruppernas storlek är en pseudodebatt som bara är till för att blanda bort korten och få oss att tro att det finns en quickfix. Men vi talar sällan om att skolans statligt tilldelade resurser dränneras av kommunernas fastighetsbolag. Skolan har aldrig tidigare fått så mycket pengar från staten....... samtidigt som pengar för utbildning har inte varit mindre under modern tid. Båda dessa påståenden stämmer. Anledningen heter vinstdrivande kommunala bolag som tack vare höga hyror tillskansar sig mer statliga bidrah till den kommunala kassan. Jag tror det måste bli fint att arbeta. Allt arbete är finare än inget arbete. Lika fint att vara proffesor som verkstadsarbete. Alla jobb behövs för att samhället ska fungera. Vissa barn vill inte plugga men är jätteduktiga på att meka, sy eller vad det nu kan vara. Men i den politiska verkligheten sägs hela tiden att alla borde vara ekonomer och jurister. Helt uppåt väggarna. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-30 21:11 | |
![]() | Nej sjöstan du har fel där, det finns väl genomförd forskning som visar att klasstorleken har betydelse, både i Sverige och utomlands. Sen finns det såklart andra åtgärder som kan vara mer kostnadseffektiva. I sverige är väl den viktigaste frågan hur statliga medel ska kunna minska klasstorleken då staten saknar instrument att öronmärka pengarna. Huvudmännen (både kommunala och privata) har ju visat sig vara ointresserade att höja kvaliteten. | |
Minta | 2014-06-30 21:56 | |
![]() | Föräldrar har aldrig varit så engagerade och delaktiga i sina barns skolgång som nu. Att det var mer disciplin förr beror på att det var ett mer auktoritärt samhälle och lärarna var auktoriteter och fabriksägaren och husbonden var auktoriteter. Då kunde de ha hur stora klasser som helst. I ett demokratiskt samhälle är mindre klasstorlek bra. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-06-30 23:03 | |
![]() | Att misshandla någon tills denne gör "rätt" ses väl knappast som ett bra sätt att lära ut något... men nog fan mopsade inte ungarna upp sig mot någon som bokstavligt talat kunde piska oförskämdheten ur dom. apropå disciplinen förr. | |
Rultatultan | 2014-07-01 10:10 | |
![]() | @sjöstan Storleken på grupperna har enormt stor betydelse. Att ha 14 elever, varav tre har någon form av "bokstavskombination", två från början inte når kunskapskraven pga stora kunskapsluckor och ytterligare tre som är "normalt svaga" ger mig som pedagog möjlighet att nå de flesta eleverna under ett läsår, till skillnad om det vore 24 elever i gruppen. Det är ingen "quick-fix". Det är ren matematik. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-01 10:44 | |
![]() | Den kritiska frågan om det är ett kostnadseffektivt sätt att höja medelnivån jämfört med att helt enkelt skita i de svaga som man gjorde med anderssonskans kalle. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-01 12:08 | |
![]() | Och med "skita i" menar jag inte något drastiskt, utan typ särskild/allmän engelska och matte, eller så kallade obs-klasser. Och innan någon förnumstig lärare påpekar att sådana arrangemang strider mot gängse pedagogisk kunskap eller mot gängse utbildningspolitiska regler: jo, jag inser att detta förslag liksom underkänner lärarnas åsikter i frågan. Det är liksom poängen. | |
Sote | 2014-07-01 12:56 | |
![]() | Fast lärarna på min skola är nog dom första att skriva under på att barn med svårigheter borde få gå i egen liten grupp och inte integreras på bekostnad av övriga elever. Då slapp all tid och energi gå till en eller två elever utan hela klassen inklusive dom tysta och lugna barnen kunde gå den undervisning dom har rätt till och behöver . Det är inte lärarna som hittat på detta med integrering utan det är politiker som beslutat om det. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-01 13:06 | |
![]() | Lärarskrået är ansvariga för läroplan 94, dels direkt men också indirekt för att de inte klarat av att stå emot dumma politiska förslag. Hur exakt det gick till när allmänna mayten försvann vet jag inte men att det funnits pedagogiska teorier som backat upp läroplanen som helhet är helt klart. All statlig verksamhet är utsatt för politiska försök till styrning, det gäller även poliser, jurister, ekonomer och läkare. Politikernas påverkan är störst i verksamheter där professionen är svag. | |
Sote | 2014-07-01 13:53 | |
![]() | Dumma politiska beslut är inte alltid möjliga att stoppa. När beslutet om integrering av barn med särskilda behov och avskaffandet av små grupper presenterades var det redan klappat och klart. Vi som anställda inom skolan fick inte ens prata med föräldrarna om detta innan beslutet var taget och vi fick heller inte ställa oss på föräldrarnas sida i den här frågan för då andågs vi vara illojala mot arbetsgivaren och riskerade jobbet. Det blev ett dilemma för dom anställda som faktiskt också var föräldrar till barn i den här gruppen. När det till slut presenterades för föräldrarna så var det inget dom kunde göra i gorm av protester eller annat. Dom kände sig naturligtvis oerhört svikna av skolan och dess personal som vetat men ingenting sagt. Idag är problemen kring dessa barn enorma i vissa fall och förstör för alla inblandade. Politikerna låtsas dom att allt är bra. | |
Rultatultan | 2014-07-01 17:16 | |
![]() | Att införa något motsvarande Allmän och Särskild kurs är något som både jag och mina kollegor ropat efter länge. Men även i sådana grupper finns det elever med svårigheter och även där har storleken betydelse. | |