Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade48
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
meimse2014-10-07 13:24
Antal inlägg: 733

Googla på " vertikals flyktingpolitik" ( kan tyvärr inte skicka länken) Där står om samband mellan hur man röstat i olika kommuner och hur många flyktingar man där tagit emot. Om jag fattar rätt, så finns ett signifikant negativt samband mellan moderater, folkpartiet och miljöpartiet. Ett signifikant positivt samband mellan socialdemokrater och vänsterpartiet. Inget signifikant samband med SD. Brist på bostäder är ett svagt argument om man verkligen menar allvar med positiv inställning till flyktingmottagande. Det går att bygga bostäder och så vitt jag vet så får man tillbaka byggkostnaderna i form av hyra/ hyresbidrag som det väl är staten som betalar. Lagstiftar man om en jämn fördelning av flyktingmottagande kan det bli problem. Jag tror att det är attitydförändring som behövs och att media här har ett stort ansvar att t.ex. lyfta fram på kommuner där flyktingmottagandet fungerar( lycksele) än att älta om problemområden dem kan vi redan. Jag tror inte att en flykting kostar så mycket i kronor räknat.

kovikstippen2014-10-07 13:39
Antal inlägg: 979

Skrutta.
Jag tycker du har rätt.

Samtalsklimatet i Sverige är dåligt. Du får säkert frågan "menar du att ALLA muslimer är likadana?" Underförstått att om inte 100% av muslimerna tycker så - är det inget problem.

Men ska vi inte stävja dåliga sedvänjor bara för att det inte är mer än 20% av en population som tycker, tänker och handlar "fel"?

Vi måste ställa tydliga krav på alla som flyr/invandrar till Sverige. Det är inte okey med egna öagar inom sin egen familj eller gruppering. Svensk lag ska gälla i Sverige. Den som inte accepterar det ska inte vara här.

Den som flyr hit för att sedan åka "hem" o kriga har ingenting här att göra.

Men lösningen på extremism är nog snarare att få in invandrarna så fort som möjligt i samhället OCH LÅTA INVANDRARNA BLI SVENSKAR.

Idag pratar vi om tredje generationen invandrare...... Vem vill vara utlänning i 3 generationer?

Här kan du och jag göra skillnad. Direkt.........

Varför inte låta alla svenska medborgare som är födda i Sverige vara svenskar? Vore det inte bra om fler såg sig som svensk?

skrutta002014-10-07 13:45
Antal inlägg: 918

Huvudet på spiken där kovikstippen:)

Är vi alla svenskar står vi alla under samma svenska lag och har samma skyldigheter/rättigheter.

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-07 13:45
Antal inlägg: 158

Skrutta har rätt, bra skrivet!!

kovikstippen2014-10-07 13:48

Meimse.

Vad spelar det för roll med statistik när många svenskar i 2-3:e generationen tycker det är en klok ide att åka till mellanöstern och kriga - frivilligt?

Vad ska du med vertikala eller horisontella mätningar till då?

Du lägger massor av engagemang på statistik men vad gör du för att verkligen få en förändring?

Ändra "attityd" låter politiskt korrekt och betyder absolut ingenting. Men det är en bra tanke eftersom du kommer kunna använda den om 30 år också..

De facto använder många kommuner bostadsbrist som anledning till att neka nyanlända.

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-07 13:50
Antal inlägg: 158

Och Jens är ett praktexempel på det hon skrev, det ska inte diskuteras. Nej, problemen ska tystas ner. Ingen vågar kritisera.

Måns_E2014-10-07 14:01
Antal inlägg: 12023

Oerhört förenklade resonemang som jag kan se en rad problem med rent realpolitiskt.

Förövrigt så kan man redan idag bli utvisad p g a brott, men som i alla andra sammanhang så är kanske inte riktigt de verkliga omständigheterna såpass enkla som du gör gällande kovikstippen. Att hindra folk från att åka och kriga i sina hemländer låter ju som en bra idé, men även det är en lite mer komplex fråga än att tro att man kan skapa en generell regel och sedan så kommer den alltid bli bra och fungera. Varför skulle man exempelvis inte få ansluta sig till en motståndsrörelse som kämpar för frihet och demokrati, om det nu var en olaglig ockupation som ledde till att man flydde från sitt hemland?

Är det rimligt att beslut som 16 åriga hjärntvättade pojkar tar skall drabba hela deras familj, som inte alls stödjer detta, och egentligen inte hade en aning om vad som var i görningen? Är det den mest effektiva metoden att polarisera dessa grupper än mer, leder det till att färre västerlänningar ansluter sig till IS?

Jag är inte så säker på det.

skrutta002014-10-07 14:12
Antal inlägg: 918

Är man öppen för diskussionen om va som funkar och inte med våra invandrare och flyktningar i sverige ville vi kommit mycket längre.Tydlighet om Svenska normer båda lagliga och moralska...Vi har rätt att ställa krav...vi har rätt att inte tysta ner och vi har rätt att säga både ja och nej när de kommer till oss.

Jag skall påpeka att när jag flyttade till Sverige (från Norge) för 20 år sedan fick jag en veldigt fin present....boken " Välkommen Invandrare" . Finns att läsa om Sveriges kultur...lagar och förordningar..skyldighete r och rättigheter. Finns inte den länger???:))

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-07 14:33
Antal inlägg: 2885

Vilka lagar är det som invandrare inte behöver följa, menar ni?

kovikstippen2014-10-07 14:53

Så sant Måns.

Men om man i alla lägen tycker all förändring är omöjlig händer ingenting.

Det borde inte vara omöjligt att att förbjuda Svenska medborgare att kriga för en annan makt, tex utan speciellt tillstånd från UD.

Man borde kunna motivera en lag som färbjuder svenskar att delta i religiösa krig, med hänvisning till vårt lands religionsfrihet.

Bara spelreglerna är klara och tydliga kan man faktiskt lagstifta om förbud mot krig.

Ett exempel: I tunnelbanan i Stockholm är det sedan länge förbjudet att röka. Har aldrig sett att någon bötfällts för överträdelse. Men det markerar stadens vilja - och allt färre röker i tunnelbanan.

I frågan om nya svenskar borde man kunna ge en "prövotid" som medborgare. I dessa villkor borde statueras att i princip alla lagbrott under prövotiden kan/ska innebära återtagande av medborgarskap.

Självklart kan en lag inte lösa alla problem. Men vore det inte "tillräckligt bra" om man kom åt 20-30%? La man till att detta gäller hela familjen kanske man kom åt 30-40%. (naturligtvis har jag inget fog för mina siffror, utan använder dom bara som ett "tankeexempel")

Men jag är helt säker på att om ingenting görs blir det sämre.

Om dessa hjärntvättade 16-åringar riskerade att orsaka utvisning för hela familjen kan det nog ha en viss preventiv inerkan. Moskeerna skulle få det svårare att rekrytera soldater.

Jag tycker inte svenska medborgare ska delta i några krig alls. Men i mitt exempel finns en möjlighet att ansöka om tillstånd hos UD.

Man får helt enkelt välja mellan att bli svensk medborgare eller krigare. Valet är fritt

kovikstippen2014-10-07 14:58

Nora.

Det ses som förmildrande omständigheter om man hävdar viss religion eller ursprung.

Dessa undantag är naturligtvis inte sanktionerade men är ytterligare ett sett att mobba invandrare.

Skamrelaterade brott är inte okey men har liksom accepterats ändå. Att tvinga på en dotter huvudbonad är okey eftersom man inte kan påvisa tvång.

Osv osv osv.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-07 14:59

"Nya Svenskar"? Hur länge skulle den prövotiden kunna tänkas vara? Så länge som 16 år kanske? Eller?

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-07 15:03

Hur skulle den här lagen kunna se ut lite mer konkret? Vi kan väl bara skissa lite för skojs skull. ;)

Måns_E2014-10-07 15:15

Jag förstår inte hur någonting som man inte har en aning som skulle kunna fungera preventivt.

Dessutom så tror jag att du missuppfattar vad religionsfrihet egentligen är. Det innebär att du har rätt att ansluta dig till och tro på vad du vill. Så om man vill krångla till saker så stödjer snarare vår religionsfrihet att man får delta i religiösa krig (även om det naturligtvis är att dra det väl långt till sin spets), inte motsatsen.

Gällande all lagstiftning så måste man väl förövrigt rimligtvis påvisa uppsåt? Eller tycker du att vi skall ha lite slappare rättssäkerhet när det inte råkar handla om "svenskar" (vad nu det är)

Måns_E2014-10-07 15:19

Förövrigt så har vi redan terrorlagstiftning som kan fungera mot de som tänker resa och strida för IS

Problemet är dock att dessa personer av naturliga skäl inte går ut och proklamerar att de tänker ansluta sig till IS stridande trupper.

Men var säker på att SÄPO bedriver spaning och även har verktyg att kunna ingripa.

sasjov2014-10-07 15:53
Antal inlägg: 1462

Jag har bott i Sverige i 42 år. Jag talar perfekt svenska. Har jobbat och betalat skatt hela mitt yrkesverksamma liv. Firar svenska högtider. Tänker på svenska. Drömmer på svenska. Tycker att Sverige är ett fantastiskt land. Att svenskarna är ett fantastiskt folk. Min son är född i Sverige. För några veckor sedan så blev min son påhoppad på bussen hem från skolan.En kille sa att det blir skönt när SD får makten.Då får sådana som dig åka hem. Min son förklarade då att han bor hemma. Att han är född i Sverige. Hans enda fel är att han valt föräldrar som är invandrare. Min fråga är: Vad krävs för att jag ska få känna mig svensk och att min son inte ska behöva känna att han inte är välkommen i sitt födelseland. Om man skulle sätta sig ner och diskutera svenskar och invandrare så är jag säker på att de flesta invandrare är ungefär av samma åsikt som mig. Vi människor är inte så olika när allt kommer omkring. Våra primära behov är mat, vatten och trygghet. Känsla av sammanhang. Oavsett var vi kommer ifrån.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-07 16:09

När "invandrare" säger att dom känner sig som svenskar blir jag glad och stolt. Det visar att dom tycker att vi "svenskar" duger och att dom vill vara som oss.

Det är för sorgligt när människor som har växt upp i Sverige och inte vet om något annat inte ska ha rätten att kalla sig svensk. Det gör mig ledsen på riktigt.

Rhotheta2014-10-07 16:14
Antal inlägg: 4992

Det kommer aldrig att inträffa. Lika lite som rödhåriga kan undvika att då och då träffa på någon som pikar dem. Eller äldre får höra gubb- eller kärringdjävel. Fråga dig: blir du normalt sett hyggligt bemött? Då är du lika "inne" som en stor stor grupp människor. Om det är att vara svensk får du avgöra själv. Du kanske hellre skulle vara en av dem med en plågsam men osynlig sjukdom som migrän, reumatism, ms, social fobi och som får höra "skärp dig"? Allt är relativt.

kovikstippen2014-10-07 19:12

Du slår huvudet på spiken, sasjov.

Alla som bor här och verkar här borde välkomnas. Men idag finns inga svenska ord för personer som levt här länge och som ändå är stolta över sitt ursprung. I USA blir man xxxxxxx-amerikan. Vilket gör att man är både och.

Men inte heller detta får diskuteras. Frågan är så svår att ingen vågar prata om vad ni ska kallas.

För mig fungerar "svensk" men många tror jag vill kallas något mer. Själv är jag 08:a.......

RambleTamble - Ej medlem längre2014-10-07 22:35
Antal inlägg: 2728

Fosterlandspatriot har då jag hört det kallas i alla fall.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?