Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående20 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Maradona19862014-10-31 22:42
Antal inlägg: 1801

:)

jellyflower2014-11-01 09:54
Antal inlägg: 1108

Jag tycker rökning står i en klass för sig. Det finns en nyttoaspekt med att arbeta - man försörjer sig, man bidrar till samhället. Det finns en nyttoaspekt med innebandy och annan motion. Dessa nyttoaspekter uppväger till stor del nackdelarna (förslitningsskador av arbete - vilket är ett arbetsmiljöproblem, skador pga motionsutövande).

När det handlar om rökning finns det INGA nyttoaspekter. Det är BARA dyrt för alla inblandade. Det är dessutom kass för dem som jobbar i vården att se sitt arbete (med t ex operationer) gå om intet för att patienten röker sig till dålig sårläkning. Det är ett enormt och hutlöst resursslöseri.

Ramble, jag hittade samband mellan diet och bröstcancer på PubMed, men inget om just raffinerat socker och bröstcancer. www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 21494402
Jag hittade även samband mellan alkoholintag och bröstcancer. Men inte socker.
www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 25198160

ttiittii - Ej medlem längre2014-11-01 10:46
Antal inlägg: 37631

Jelly,det finns nyttoaspekter med rökning ,rökarna belastar inte äldreomsorgen för då är dom redan döda.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-11-01 11:02
Antal inlägg: 2728

Jellyflower...fel tråd för kostråd...Men..ett exempel:
I en studie publicerad i januari 2014 visar cancerforskare i Melbourne att melanom är beroende av socker. Melanomen använder mer glukos än normala celler. Försök att svälta ut cancercellerna har visat sig kunna förinta de farliga cellerna. Forskarna hoppas att deras upptäckt om förhållandet mellan glukos och melanom kommer att leda till utveckling av andra läkemedel som effektivt kompletterar de befintliga behandlingarna. Läkemedlen de utvecklar dödar nödvändigtvis inte cellen men får den att gå in i ett tillstånd av svält vilket gör att den inte växer.
Sen håller vi oss till rökningen:)

Eller rättare sagt: från den. Huvva för att röka..

Apelsinfanta - Ej medlem längre2014-11-01 11:41
Antal inlägg: 20

Nyttoaspekter:) Retstickan ttiittii är igång igen. Nej cigg stinker och dyrt är det också och krångligt, lite som att ljuga eller ha dyslexi på låtsas;)

Rhotheta2014-11-01 12:02
Antal inlägg: 4992

Jag skulle vilja påstå att både cigaretter för rökaren själv och den enorma överexponering för socker som många svenskar utsätts för samt stillasittande är allvarliga hälsofaror och starkt bidrar till lejonparten av sjukvårdens resurser.
Det har dock i visat sig att man inte kan bli av med alla problem genom att förbjuda dem om man inte samtidigt är beredd att satsa stora resurser på att övervaka förbudet, samt har mycket stränga straff och dessutom sätter rättssäkerheten åt sidan. De som röker är ytterst motiverade att få tag i cigg och röka dessa. De kan hålla sig ett tag på restaurang eller kontor men ju längre tiden går tänker hjärnan allt mindre på något som inte är en cigarett.
Efter operation är det just rökarna som nästan medan buken sys ihop på dem kollar om det är ok att de går ner till kiosken och köper en tidning eller en frukt.
Se gärna filmen 8 bitar. Där finns en fin scen där en kille tar sig ett härlig bloss genom det lilla hål han har kvar på halsen att andas i efter att cancern tagit resten.
Ett förbud som inte bara skall leda till en stor svart marknad kräver mer eller mindre att vi i så fall skjuter av dessa människor. Men då blir det väl ett djävla liv :-)
Det är min bedömning. Jag kan så klart ha fel, men det tål ändå att tänka på i fem sekunder, tycker jag.

Rhotheta2014-11-01 12:06

* kostnader, inte resurser. Skriva på telefon är verkligen suboptimalt :-)

Rhotheta2014-11-01 12:07

Och det finns ingen som dör av passiv rökning utomhus.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-11-01 12:31

Det som fascinerar mig är hur rökning än i denna dag på något sätt används för att man ska verka cool.

Jag kan förstå förr, med sextiotalets reklamslogans med kändisar dom deklarerade att "Jag har också gått over till Prince" och "Känt folk röker Kent".

Märkligt att tobaksindustrin lyckas få grepp om så många fortfarande.

klobba2 - Ej medlem längre2014-11-01 12:56
Antal inlägg: 2332

Inte märkligare än att folk springer på systemet och lockas med vinprovning och liknande trams.

Blasse2014-11-01 12:57
Antal inlägg: 7090

Varför förbjuda allt möjligt? Har vi inte tillräckligt med förbud?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-11-01 12:58

Vin kan ju vara gott till mat ibland åtminstone.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-11-01 12:59

Jag tror inte på förbud. Det lockar bara mer.

Pyretriner - Ej medlem längre2014-11-01 16:10
Antal inlägg: 80

Det förbjudna lockar det håller jag med om men vin är inte trams, vi måste väl unna oss nåt gott ibland annars kan vi bara gå ut i skogen och dö.

jellyflower2014-11-01 19:09
Antal inlägg: 1108

Detta blir OT men är ett svar till RambleTamble angående socker:

Ramble, alla kroppsceller behöver glukos. Även om vi inte äter ett enda milligram glukos så till verkar kroppen glukos. Äter vi 0 gram kolhydrater så tillverkar kroppen glukos av aminosyror och glyceroldelen av fetter. Utan glukos kan vår hjärna inte fungera alls, våra nervceller är t o m mer känsliga för glukosbrist än för syrebrist.

Om en cancercell kräver och använder mer glukos än andra kroppsceller, så har den fått en mutation som gör att den kan skaffa sig mer glukos. Det har ingenting att göra med om vi äter glukos eller ej (glukos är fö inte synonymt med raffinerat socker), eftersom våra celler är extremt duktiga på att tillverka glukos av andra näringsämnen. Det första steget i citronsyrecykeln är glukos. Det är första steget i den process som skaffar oss ATP, som är kroppens bränsle. Så basalt är glukos för vår ämnesomsättning.

Jag tror kanske att du har missuppfattat den där studien i Melbourne, men länka gärna till den.

ttiittii - Ej medlem längre2014-11-01 19:53

Överdrivet intag av socker är aldrig bra.många röker trots att det står rökning dödar,det säger lite om hur smarta rökare ärDom vill kanske dö i förtid,men det är rökarnas ensak,Men att barn som inte kan värja sig för sina föräldrars rökning och kanske drabbas av cancer senare i livet pga vad föräldrarna utsatt dom för,är barnmisshandel

kattamaran2014-11-01 19:55
Antal inlägg: 189

Inför totalkontroll av populationen. muhahahaa

Pyretriner - Ej medlem längre2014-11-01 19:57
Antal inlägg: 80

varför denna vilja attt reta upp folk och låtsas?

ttiittii - Ej medlem längre2014-11-01 20:10

350000 dör varje år av passiv rökning,varav hälften barn,det är överjävligt

klobba2 - Ej medlem längre2014-11-01 20:31
Antal inlägg: 2332

Passiv rökning under en längre period innebär samma hälsorisker som för rökaren. Ungefär lika många personer i Sverige dör av passiv rökning som av trafikolyckor. Cirka 200 dödsfall beräknas varje år bero på passiv rökning.

Källa: Cancerfonden

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?