Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående20 028

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-11-02 01:16
Antal inlägg: 1910

Hamas kommer att störta Abbas om Israel drar sig tillbaka. Hamas kommer alltså att få mer att säga till om. En teroristorganisation kommer att leda hela landet och vad är deras högsta önskan, jo att utplåna Israel.

Som Israels utrikesminister säger:Sverige måste förstå att relationerna i Mellanöstern är mycket mer komplicerade än egenmonterade möbler från Ikea,

Rhotheta2014-11-02 03:30
Antal inlägg: 4992

Jag kallar dig okunnig, självgod och dryg.

Du är välkommen att göra detsamma men håll dig borta från den här listan om du inte vill ha konsekvenser.
www.medievarlden.se/...sk a-epitet

Även våldtäktsman, pedofil, djurplågare, barnamördare, hustrumisshandlare, terrorist, spion, landsförrädare mm är off limits.

Håll dig till okunnig, korkad och tölp eller djävel som alla andra.

totravel - Ej medlem längre2014-11-02 08:11
Antal inlägg: 4735

Rhotheta,

Som tur var upphävde Hovrätten senare domen med hänvisning till att yttrandet var ett inlägg i en politisk debatt och ett politiskt epitet. I en politisk debatt eller i ett politiskt inlägg får man tydligen använda dessa benämningar.

Det vore ett slag mot demokratin om man inte fick använda vissa ord för att beskriva en meningsmotståndare. Det är så lätt att känna sig kränkt i Sverige nu för tiden.

totravel - Ej medlem längre2014-11-02 09:53

Såg för övrigt nu att det är artikelförfattarens förslag på ord som skulle kunna vara i samma kategori. Läste du inte hela artikeln?

totravel - Ej medlem längre2014-11-02 11:52

Han glömde rättshaverist i listan.

_Åkerman_ - Ej medlem längre2014-11-02 13:12
Antal inlägg: 1

Jag kan dock inte med mina skrala diplomatiska kunskaper säga om det är för tidigt eller ej. Däremot har jag läst en del om området och med den historiska bakgrunden är en tvåstatslösning enligt min mening en långsiktigt bra lösning

Rhotheta2014-11-02 15:21

Totravel.

Listan är likafullt en lista på ärekränkning. Det är en term som inte tillkommit av en slump och det skiljer sig kvalitativt från att offentligt kalla någon dum i huvudet eller att kalla någon pedofil mellan fyra ögon.

Vad HD lägger in för spetsfundigheter i bedömningen huruvida någon skall undslippa böter eller fängelsestraff med en hårsmån intresserar mig föga.

Vi kommer knappast att ses i rätten över vad du skriver på betapet.

Friis - Ej medlem längre2014-11-02 16:09
Antal inlägg: 2

sv.wikipedia.org/wik...ko nflikten

Nora1 - Ej medlem längre2014-11-02 16:46
Antal inlägg: 2885

Nästan alla personliga påhopp är onödiga. Det kan finnas tillfällen där personliga påhopp kan vara befogade. Inget av påhoppen i den här tråden är dock av den karaktären enligt mig.
Helt otippat så tänker jag på ordspråket. "Har du inget att säga så säg det inte här".

totravel - Ej medlem längre2014-11-02 17:46

Tänk om Storbritannien och Frankrike följer efter precis som de har diskuterat. Då kommer förmodligen hela EU gå vidare i processen att erkänna Palestina. De beslöt redan 2009 att ha en beredskap att göra så när det ansågs lämpligt. Det är svårt att hitta en lämpligare tidpunkt än nu. Israel ökar antalet bosättare på ockuperad mark och Fatah och PLO har inte sedan Oslosamtalen varit mer "inne" på en tvåstatslösning. Ett vidare erkännande av Palestina skulle sätta press på Israel att gå världsopinionen till mötes angående bosättningarna, den olagliga muren och kanske till och med gå med på att ge palestinierna i gränsområdena mer rörelsefrihet. Det finns även närmanden mellan Hamas och Fatah, vilket jag tycker är positivt. Hamas måste givetvis inta en mer moderat hållning och ett erkännande av Palestina skulle underlätta den processen och ge de mer moderata krafterna i organisationen ett tillfälle att flytta fram sina positioner.

Boel73 - Ej medlem längre2014-11-02 18:19
Antal inlägg: 1980

Ja,, varför måste Sverige lägga näsan i blöt överallt,,, vi ska vara så duktiga jämt,, varför vågar inget annat land lägga näsan i blöt,,,, Frankrike, England. etc som brukar vara så bra på det?? Även vårt grannland Danmark,,?

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-02 18:35

Löfvens 38-procentsregering ansluter sig till Kina, Ryssland, Iran, Kuba och Nordkorea med erkännandet av palestinsk stat.
Det är en stor dag för Hamas.

blogs.telegraph.co.u...rs t-enemy/

Boel73 - Ej medlem längre2014-11-02 18:45
Antal inlägg: 1980

Hoppas det blir nyval,,så vi slipper 38 procents regering,,, !!!

Friis - Ej medlem längre2014-11-02 19:30
Antal inlägg: 2

....och sen undrar vi varför det krigas - den här tråden är ett slående exempel på hur man INTE ska bearbeta konflikter.....
Fö, fler än 130 länder har hittills erkänt Palestina!

www.dagensarena.se/i...pa lestina/

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-02 19:45

"""Den palestinska myndigheten (PA) har inte kontroll över sitt territorium. Detta är det viktigaste folkrättsliga motargumentet mot att erkänna
Palestina som stat. Även folkrättsexperter anser regeringens drag som ”symbolpolitik”.

Länder som Taiwan och Kurdistan, som har kontroll över sitt territorium, har inte erkänts av Sverige. Palestina består av två områden, varav det ena – Gaza – styrs av en islamistisk grupp, Hamas.

Hamas är terrorlistat av EU. Sverige har förpliktat sig att bedriva en gemensam utrikespolitik med EU. Erkännandet är ett avsteg ifrån denna förpliktelse. Hamas erkänner inte Israels rätt att existera oavsett gränser och anser att judar ska dödas var än de påträffas enligt sitt program.

PA hoppade av fredsförhandlingarna i våras. Istället bildade PA en enhetsregering med Hamas, som några veckor senare startade raket- och missilbeskjutning över Israel. Attackerna ledde till det 50 dagar långa och förödande kriget i somras. Något övertagande av kontrollen över Gaza har inte PA gjort. Nyval planeras inte.

Margot Wallström i DN idag ställer bara krav på PA ”inrikes”, som att bekämpa korruption, respektera medborgerliga rättigheter. Men avseende den palestinska myndighetens politik mot Israel ställer regeringen inga krav. PA:s hets i media ligger inte långt ifrån Hamas.

Detta känner israelerna till och har inte stärkt deras tro på PA:s fredsvilja. PA är inte berett att rucka på sina krav som till exempel att alla palestinska flyktingar i oändliga led, ska vid en fredsuppgörelse få ”återvända” - inte till den palestinska staten - utan till Israel.

De gränser som ska erkännas är de som rådde före Sexdagarskriget 1967. Inte en enda israel ska få bo kvar i den palestinska staten.
PA vill inte erkänna Israel som en judisk stat. Men FN-resolutionen 1947 om delningen av mandatområdet Palestina, föreskriver en delning i en judisk och en arabisk stat. Det borde inte vara kontroversiellt.

Margot Wallström anger Israels bosättningspolitik som skäl för erkännandet. Kritik mot Israel för dess bosättningspolitik är rimligt, men det duger inte som skäl. Bostäderna sker på redan befintliga bosättningar nära Gröna Linjen (1967 års gränser) på område C som Israel enligt Osloavtalet kontrollerar. Husen tar upp cirka två procent av Västbankens territorium.

Det enda sättet att uppnå en tvåstatslösning är genom förhandlingar mellan parterna.

Den plakatpolitik som regeringen nu bedriver, löser inte de kontroversiella frågorna i denna konflikt."""

Minta2014-11-02 19:48
Antal inlägg: 20042

"Förhandlingar" brukar inte kunna ske mellan parter som inte är någotsånär likvärdiga.

Rhotheta2014-11-02 20:06

Nora 1
Om jag säger att du är dum i huvudet eller obildad går det för dig genom att redovisa dina skills atg tydliggöra för envar med rimlig intellektuell kapacitet atg det i själva verket är jag som pratar i nattmössan.

Kallar jag dig däremot negerdjävel, jude, homosexuell, djävla fetto, hora, pedofil eller liknande som inte alls har med dina gåvor som analytiker eller debattör att göra har du inte alls den möjligheten att varken trovärdigt förneka anklagelsen eller att det skulle finnas något föraktligt i den påstådda omständigheten.

Det är en tydlig skillnad.

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-02 20:07

Eller mellan parter där den ena vill utplåna den andra.

totravel - Ej medlem längre2014-11-02 20:11

Moose72,

Vem eller vad är det du citerar? Vem har skrivit det?

Rhotheta2014-11-02 20:15

Jag uppmanar var och en att nogsamt läsa Friis lista från början till slut.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?