Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 962

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2015-01-19 21:45
Antal inlägg: 1910

Konstigt att en tråd som handlar om religionsförbud kan handla om Gud. Mycket märkligt minsann.......
Klart trådar måste stängas dom börjar handla om Gud. Det har hänt förr då en viss skribent efterfrågat det.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-19 21:50
Antal inlägg: 2728

Jag tror inte på religionsförbud. De som vill kriga, idka terror och vara tyranniska hittar en annan anledning att göra det bara.

Själv varken super jag, drogar eller är religiös.

Sote2015-01-19 21:54
Antal inlägg: 3557

Men moose nu är du där igen! Frågan var huruvida religion skulle kunna förbjudas INTE huruvida Gud finns eller ej. Det är faktiskt två helt olika frågeställningar. Ts talar om religioner i stort men du talar bara om den kristna guden då den i din värld är den enda. Det är inte fel att diskutera huruvida gud finns eller ej i en tråd som handlar om just det men här var det inte det som var frågan. Sen har det blivit lite väl många trådar som tuggat om precis samma sak och då har väl en stängning varit ganska given då forumet har vissa regler kring trådarna som är ganska tydliga.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-19 22:35

Mig veterligen så är kristendomen en religion. Jag försvarar den och tycker inte att den ska förbjudas. En anledning till det är ju för att jag tror att Gud finns.Men jag ska tydligen vara tyst då tills någon muslim skriver här. Islam i vissa former har jag andra tankar om.
Sedan så skulle jag vilja se dig lika ivrig att stänga andra trådar som du inte tycker håller tråden.

Sote2015-01-19 23:33

Moose- ibland tvivlar jag starkt på din förmåga att förstå det du läser. Jag har ingenstans skrivit något om att någon av religionerna är mer betydande än någon annan helt enkelt för att den här tråden inte handlar om vilken religion som är den sanna utan den handlar om huruvida man borde helt förbjuda religioner. Punkt! Och där är jag fullständigt överens med dig om att det inte är någon man varken bör eller kan göra helt enkelt för att det är var och ens rätt att tro det den gill och vi tack och lov lever i ett land med religionsfrihet och dessutom ett sekulariserat samhälle vilket underlättar utövandet av just religionsfrihet.
Det du upprör dig över är att du tror att jag tycker att man ska stänga en tråd bara för att den handlar om gud. Det har jag inte heller skrivit någonstans. Jag tycker dock att man bör hålla sig till ämnet speciellt om man vill att tråden ska vara kvar för annars så spårar den ut och stängs. Precis som flera andra trådar som har handlat om just den kristna gudens vara eller icke vara har gjort. Och det är inte för att dom har handlat om just din gud utan för att det faktiskt redan funnits flera liknande trådareller för att dom spårat ur.
Just den här tråden har faktiskt funnits en med exakt samma rubrik som stängdes vilket får mig att undra varför det då får öppnas en till. Risken är ju överhängande att även den här spårar ur vilket redan visats tecken på. Och då vill jag tillägga att jag inte ens deltog i den andra tråden så dina ininuationer att jag på något sätt för en häxjakt på just gudstrådar har du inte någon grund för. Jag tycker bara att man kan försöka hålla sig till forumreglerna någotsånär. Det blir rätt tröttsamt när samma ämne ska diskuteras i flera trådar om och om igen.

Måns_E2015-01-20 01:57
Antal inlägg: 12027

Vill du förbjuda vissa inriktningar av Islam moose?

Varför inte diskutera det i så fall.

Själv så tror jag inte på tankeförbud. Vem vill leva i en totalitär stat, vilket brukar krävas, om sådana idéer skall omsättas i praktiken.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 07:56

www.varldenidag.se/n...tr emister/

"Men han påpekar att flera av dem stod för en sträng och traditionsbunden form av islam, känd som wahabism, som är statsreligion i Saudiarabien.

– I flera decennier har de kunnat sprida sina tankar. Ingen har utmanat deras idéer om en islamisk stat."

sv.m.wikipedia.org/w.../W ahhabism

Jag skrev inte förbjuda för att det kommer inte att hända.
Men vill vi ha hit människor med dessa tankar?

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 08:11

Sote jag kan läsa och vet att tråden handlar om religion. Jag försvarar då rätten att tro på Gud i kristendomen. Dom andra religionerna får någon annan försvara. För min del kan vi vara utan dom.

mz_lzrd2015-01-20 08:56
Antal inlägg: 2498

Sote, du lägger mycket tid och kraft på att berätta att den här tråden inte behövs, att den är tröttsam och snart kommer att stängas. Hur vore det om du bara struntade i trådar som inte faller dig på läppen?

Det är lite svårt att diskutera religion utan att blanda in Gud och gudstro. Du förstår säkert själv varför.

elbanaza2015-01-20 09:05
Antal inlägg: 299

Moose72, detsamma säger och tänker andra religioner.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 10:49

Ja det är väl svårt att missa hur många muslimer löser det problemet.
En tro ska bygga på fri vilja.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-20 10:51

Precis.
En tro ska bygga på egen, fri vilja.
Utan påverkan och indoktrinering av föräldrar, skola eller samfund.

Ruckzuck2015-01-20 10:57
Antal inlägg: 34614

Att förbjuda tankar är extremt svårt. Vad man däremot kan göra är förbjuda religionens yttre manifestationer: rätten att tala om den, rätten att samlas med andra människor, rättan att trycka de heliga skrifterna. Det är dock svårt att förbjuda dessa saker utan att avskaffa det demokratiska styrelseskicket.

Sedan kan man självklart försvåra religionsutövande genom att förbjuda vissa handlingar som inte är fundamentala för demokratin, och detta sker ju hela tiden. Det finns dock i praktiken inga sådana handlingar som är så fundamentala för "mainstream"-islam att man skulle kunna "förbjuda" islam genom sådan lagstiftning. Om däremot t.ex. de flesta muslimer ansåg det fundamentalt att man har flera fruar så skulle det emellertid vara möjligt att "förbjuda" islam genom att förbjuda månggifte.

Sote2015-01-20 11:02

Mz Liz - visst skulle jag kunna strunta i tråden men själva frågan i sig är intressant och det är då huruvida vi kan eller inte kan/ bör förbjuda religion. Det är inte huruvida Gud finns eller inte eller vilken av religionerna och deras olika inriktningar som är rätt eller fel. Det är en helt annan diskussion. Oavsett vilken religion man väljer att tro på så påverkar det ens liv mer eller mindre beroende på i vilket samhälle man lever i. Så diskussionen om religioners påverkan i samhället är relevant tycker jag men inte huruvida Gud finns eller ej och vilken gud som då är den "rätta".

Min undran över trådens existens öht grundar sig förstås på just det faktum att det finns en stängd tråd med exakt samma rubrik. Det brukar då inte gillas att man öppnar en ny men om man gör det så kanske man ska försöka hålla sig till ämnet och inte låta den spåra ur så även den stängs, vilket var fallet med den tidigare tråden.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 11:14

Fri vilja men påverkan av föräldrar, skola, samfund, kompisar och övrig omgivning är naturligtvis omöjligt att hindra.
Vi påverkas i alla våra val i hur vi lever och uppför oss av vår omgivning. Varför ska en tro fråntas den påverkan?
Exempel, vill helst inte att mina söner blir homosexuella så prata inte om att män gifter sig med män
Vill inte att dom ska bli alkoholister så ingen på skolan får prata om hur mysigt det är med en baksmälla.
Livet går ut på att bli påverkad av omgivningen och utifrån det ta egna beslut om hur man vill leva.
Vill inte att mina barn ska bli FN soldater i nått krigshärjat land, så få dom inte på sådana tankar.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-20 11:19

Man blir inte homosexuell av att någon pratar om samkönade äktenskap.

Det är altså ok att kristna påverkar sina barn men inte att muslimer gör det, menar du, Moose?

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 11:33

Sote

Om Gud finns eller inte finns och vem som i så fall är den rätte, har väl ändå betydelse då den gör frågeställningen ganska underlig.
Varför förbjuda en att tro på nån som finns?

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 11:36

Har du egna barn Ramble? Antar att svaret är NEJ.
Alla föräldrar påverkar sina barn i både gått och ont. Det går inte att göra något åt.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-20 11:41

Du tycker kristendomen påverkar positivt och islam negativt.

Muslimer tycker islam påverkar positivt och att kristendom är något negativt.

Ingen av er har mer rätt än den andra.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-20 11:53

Jag ser hellre nått av mina barn som en kristen sjuksköterska i en stad här i Sverige, än som en jihadkrigare i Syrien så du kan ha rätt i ditt antagande om vad jag anser vara mer rätt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?