Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-20 12:22 | |
![]() | Det jag skriver utesluter dock inte att någon ändå (av någon outtalad anledning) kan identifiera sig som en viss ålder eller en viss typ av art. Men det har inga konsekvenser gentemot staten och är därför ovidkommande rent politiskt. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 13:08 | |
![]() | En sak kan en stor grupp människor vara helt ense om i tillvaron, trots all begreppsförvirring; - Vad som helst som en sverigedemokrat säger är ont dumt och förkastligt! Då har man i allafall en fixpunkt i verkligheten :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 13:11 | |
![]() | Skönt! Det är lätt att bli sjösjuk när hela verkligheten hela tiden ska förhandlas och guppar upp och ner som en jolle på ett stormande hav :) Tur att sd finns, så man har en sak man kan vara säker på :) | |
mz_lzrd | 2016-06-20 15:39 | |
![]() | liminal, jag tror ingen människa skulle bry sig om ifall en person väljer att identifiera sig som mullvad eller Berlinmuren, om inga krav ställs på att omvärlden ska anpassa sig efter (van)föreställningen. Hur skulle man ens märka det i så fall? Problemet uppkommer ju först när man kräver att bli behandlad och bemött som en mullvad eller Berlinmuren. | |
mz_lzrd | 2016-06-20 15:42 | |
![]() | carlmartin, du har så rätt. Och dessutom är det så att så fort någon säger något dumt och förkastligt så beror det på att denne någon är SD-sympatisör - om än inte öppet så i det lömskt fördolda. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-20 16:28 | |
![]() | mz_lzrd, Är identifikation utifrån etnicitet och genus likvärdigt med att identifiera sig som en annan art eller en byggnadskonstruktion, menar du? Var finns dessa grupper som kräver av samhället att bli bemötta som mullvadsdjur eller berlinmurar? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 17:06 | |
![]() | Liminal "Hade någon gått upp till mig på stan och sagt att personen är katt eller två meter lång hade jag också sagt "ok", även fast det hade stått klart och tydligt att så inte var fallet." Varför inte säga "nej"? :) Personerna blev intervjuade, stämningen verkade inte hotfull, och de blev inte stressade att svara snabbt. Jag undrar varför de inte svarade "nej" på hennes påståenden. Är jag japan om jag påstår det? Svaret är nej. Inte så svårt egentligen. Jag tror att de intervjuade inte vill sätta sig i den maktposition som det är att definiera andra människors identitet. Problemet är bara att om man inte kan säga det uppenbara, så blir kommunikation mellan människor svår. Jag tror att man på södertörn vill vara med och bryta ner gamla maktstrukturer som de menar ligger i språket. De borde vara öppna med det, intervjuerna visar hur absurt det blir annars. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-06-20 17:48 | |
![]() | cm. Men allvarligt! Intervjun är ju så barnslig att de mest verkar vara förvirrade över frågorna. Trots detta försöker de ändå svara så vänligt de kan. Det här är ett typiskt sätt att ställa frågor av barn i ca 7 -r-9 års åldern. | |
Lågintensiv | 2016-06-20 18:03 | |
![]() | Med den skillnaden att barn hade man svarat sanningen, dvs att de inte är katt eller japan. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:13 | |
![]() | cm, Som sagt – om en person identifierar sig som något visst så finns det alltid skäl för det. Just när det gäller japanheten gör hon (och några av de intervjuade) antagandet att japan (med nödvändighet) innebär ett visst utseende. Så är naturligtvis inte fallet. | |
Måns_E | 2016-06-20 18:21 | |
![]() | Nej hon skulle ju mycket väl kunna ha japanskt medborgarskap och därmed vara japan. I övrigt så tycker jag att filmen var tramsig. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:26 | |
![]() | Nora Du förstår visst inte premissen. Intervjuaren gissar på förhand att personerna inte kan svara enkelt på frågan, eftersom de lär sig annat på skolan. Det är en kritik av resonemang som används på skolan. Liminal Du ser alltså inga problem med hur de svarar? Om jag säger att jag är två meter lång (jag är 1.78) så skulle jag bland många människor anses som förvirrad eller galen. Jag tycker att södertörns identitetstänk har en plats i den filosofiska diskussionen, och kan användas för att ställa filosofiska frågor om vad identitet är, kan användas till att skilja på begrepp osv - men när man använder det i vardagen blir det galet :) Därför tycker jag att det är dumt att de gör det. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:39 | |
![]() | Längd är en fysikalisk storhet – exakt definierad och mätbar. Medborgarskap har man eller så har man det inte. Etnicitet är däremot en helt annan sak. Det har vi diskuterat förut, men det har inte med gener att göra, utan är helt och hållet en personlig identitet. Du kan inte testa eller på något sätt avgöra någons etnicitet. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:48 | |
![]() | Så jag är altså japan om jag påstår det? Eller det kan inte avfärdas att jag är japan? Jag har aldrig varit i japan, inte mina föräldrar heller. Påstår du att det är omöjligt för andra människor att veta detta? | |
Nattvakt4000 | 2016-06-20 18:49 | |
![]() | Nja Måns, Japan som nation följer ju jus sanguinis så för henne som ser så "oasiatisk" ut är det lite magstarkt att hävda "..mycket väl kunna ha japanskt medborgarskap.." | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:49 | |
![]() | Jag kan altså vara afrikan om jag vill det? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:50 | |
![]() | Måns Eleverna kunde ju frågat om hon hade japanskt medborgarskap för att kunna svara på frågan om hon var japan eller inte. Eller? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-20 18:52 | |
![]() | "Längd är en fysikalisk storhet – exakt definierad och mätbar." Då menar du alltså att de intervjuade svarade fel på den frågan? | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-20 19:01 | |
![]() | Det blir löjligt med alla dessa "vill vara" och "påstår". Jag identifierar mig inte som svensk för att jag "vill vara" svensk, utan att för att jag är född här, har bott här hela mitt liv och därmed rent naturligt känner mig svensk. Om du hade fötts i Japan av svenska föräldrar, flyttat dit när du var ett eller blivit adopterad när du var två och av en japansk familj, så hade du med största sannolikhet känt dig japansk. Många svenskar har motsvarade erfarenheter. Men då hade du inte kunnat göra en film där du påstår dig vara japansk på fläckfri svenska. "Då menar du alltså att de intervjuade svarade fel på den frågan?" Inte fel. De svarar väl mest "ok" för att påståendet/frågan är befängd. Men här får du skilja på stollig identitet och fysiskt faktum. Hon kan fortfarande tro sig vara 2 meter lång (och jag hade inte kunnat vara mindre intresserad av detta), men rent fysiskt är hon förstås inte det. | |
Mormodern49 | 2016-06-20 19:02 | |
![]() | Jag känner mig som en Tiger . Då är väl jag det ? | |