Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 550

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2016-07-29 21:35
Antal inlägg: 37631

Rebecka Du skriver att Du faktiskt sett att bönder missbrukar EU bidrag.Vad är det Du sett ?

llloyden2016-07-30 00:08
Antal inlägg: 758

Jag tycker det är viktigt att vi har en egen produktion av livsmedel i händelse av krig, kris etc. Dessutom har vi ju på jorden brist på livsmedel och där tycker jag att EU får slänga sig i väggen vad gäller EU regler, stöd etc.
Men det är ju upp till svenska folket eller staten att stötte inhemsk produktione! Annars kan vi inom en nära framtid ha väldigt ont om öppna marker. Det växer igen snabbare än man tror - öppna beteshagar, odlingar osv och övergår till granodling, tallar m.m. Det är bara att välja
skog - eller öppna marker!

janne1212122016-07-30 00:18
Antal inlägg: 4722

Tack le-lou för en intressant länk som bevisar det jag alltid har påstått i min umgängeskrets, men tyvärr bara fått hånfulla kommentarer tillbaka.

Samma gäller med användning av GMO som kommer att vara nödvändigt för att försörja jordens befolkning.

Närodlat däremot är något som jag kan ställa upp på i den utsträckning det är möjligt.

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-30 01:26
Antal inlägg: 157

ttiittii: Jag har bl.a. sett flera bönder som inte sår in ängsmark som man egentligen ska göra.med att typ så in timotej/klöver var 3:e år.för att sedan plöja och låta trädet ligga i vila till vårsommaren året därpå,för att sedan harva och så in åter igen!

Vissa stora KR-jordbrukare och liknande kan ta på sig att arrendera/& sköta om en massa olika marker/ängar bara dom får EU-medel?
Men vad många av dessa verkar göra är? Dom sår inte in det regelbundet som man ska göra? dom låter många ängar bli för gamla och förvuxna,med då timotej/& klöver som då tillslut slutar växa på ett för gammalt och vanskött träde/ängsmark! Det blir antingen otjänlig föda till kreaturen,som dom tydligen bara blandar ihop med lite bättre kvalite av hö? Eller också slår dom bara ner det dåliga gräset som ingen näring har,och plastar bara in detta otjänliga hö i sånadär stora plastbollar,sedan lägger dom dessa plastensiilagehöbollar på lite olika högar här och där på olika ängsmarker,och där kan dessa inplastade ensilgehöbollar ligga i flera flera år,till plasten vittrar sönder? Och dessa ensilgehöbollar fraktas inte heller alla ggr. bort,utan dom är bara lämnad åt ödet,för att jordbrukaren tydligen inte ids bry sig om detta hö,och inte ens bränna upp det istället för att plasta in ett hö som ändå inte kommer att användas till kreaturen? Dom får EU-medel för att bl.a. slå hö och ta rätt på höet,men gör alltså inte detta i alla lägen bland änsmark, som dom då har tagit på sig att sköta när dom sökt EU-medel?. Och när jag kör med min bil så kan jag se ängar här och där,där det ligger lämnade plastade höbollar tills dom ruttnar sönder helt!? Och de har jag länge undrat över hur vissa av bönderna/lantbrukarna alls vågar göra på ett sånt sätt? Fattar dom inte att alla övriga förbipasserande människor ser ju att dom lämnat en massa ensilgehöbollar här och där på vissa ängar bara åt ödet? Och `´DE?´´ är väl ändå inte EU.medlen till för egentligen!? :-/

Och vissa kreatur har det inte alls så jädrans frynt heller bland vissa jord/lantbrukare? Bl.a. går Korna där och tjavar i leran in på hösten,och är ju även ute vintertid fast det är -35 ute, dom har som typ en jättestor hall där kossorna kan gå in ibland,men de är ju bara en kallhall!

Men såklart finns det ju också lantbrukare som sköter sitt jobb som det ska! Men de finns somsagt av båda sorterna,och det förstnämnda är ju inte ens tillåtet! Men lantbruksnämnden verkar tydligen inte kolla upp vad lantbrukarna egentligen gör med sina EU-medel dom uppbär för att egentligen dels då sköta markerna som dom ska? :-/

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-31 00:20

Rebecka,Du har ingen aning om vad Du pratar om.För att få bidrag från jordbruksverket så krävs det att tvärvilkoren följs för tx slåtteräng.Att det sen inte finns köpare till allt föder är inte mycket att göra åt.Slåtteräng behöver inte sås in,den sköter sig själv,där ska växa i huvudsak olika sorters gräs och örter.tragiskt att Du känner till Så många jordbrukare som inte är mån om sin mark.Tror det hör till ovanligheterna,Vid flygande besiktningar så syns det direkt.Har jag inte röjt i ett skogs skifte så kommer det ganska omgående en lapp i brevlådan att det behövs röjas.

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-31 16:48

ttiittii: Tillattbörjamed? jag känner inte lantbrukarna som jag nämnde om i mitt föregående inlägg!Möjligen att jag iaf. vet vem 1-2 bönder är iaf.?Utan jag har bara helt allmänt passerat olika lantbruksställen när man är ute och kör bil i sin vardag,och där man ser och förstår att ängarna hör ihop med bondens mark! och nu snackar jag även olika orter under flera års tid dessutom!
Slåtteräng? Nu var inte dethär frågan om nån egentlig tänkt slåtteräng! Utan bonden hade tagit på sig mer arrenat av ängsmark på olika orter dessutom än vad bonden hann med? Och därför var det lättast att bara slå ner och änvärre dessutom plasta in,för att sedan bara lämnas där i en plastbollshög i flera år!? Och de bönder jag talar om säljer inte något hö till nån utomstående,utan höet är enbart för bondens egna kreatur,men har tydligen tagit på sig att arrendera en massa ängsmark för att tydligen få mera EU.medel bara!?

Jag förstår och vet väl att lantbruksverket/jordbruks verket har särskilda krav,men hur ofta kollar dom verkligen upp hur allt egentligen ligger till när de kommer till sitt egentliga ansvarstagande? Nä du! Jag ser massor av olika skogspartier på olika orter som verkar få växa igen hur mkt. somhelst utan att tydligen nån markägare verkar ha några krav på sig från nån tillsynsmyndighet!? Annars skulle ju inte dessa igenvuxna skogspartier på sina håll få se ut som dom gör om nu nån myndighet verkligen ställt några krav? Så visst? De kan nog finnas myndigheter som kollar på vissa delar av vissa orter i Sverige hur markägare verkar sköta sin mark? Men tydligen inte överallt då? Kalhyggen t.ex.? De verkar heller inte finnas några somhelst krav på `´Huur?´´ mkt. en skogsägare får kalhugga? Heelt vansinnigt ,och för att inte säga egenmäktigt förfarande,eftersom de drabbar ju alla andra människor också på sikt,eftersom det stör djurlivet enormt,och naturen kommer i obalans,och måste hitta nya vägar för att försöka hålla djur/& insektslivet levande,som då är naturens egen reaktion på det hela!

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-31 17:09

ttiittii:Och en annan sak? Vid ett tillfälle för ca. 12 år sedan ansökte jag hos byggnadsnämnden/inklusive lantbruksnämnden,som då ligger under Länsstyrelsens säte i kommunen, om att då få ställa upp en företagsskylt ca. 80-100cm lång,och ca. 50-60cm. bred,och som var vit i bakgrunden med svart textlogga,och telenumret med grön text i något mindre textformat längst ner på skylten intill då E4:an ,som dessutom skulle ställas upp intill en Stor öppen yta där förbipasserande på E4:an ibland brukar stanna upp, innan dom kör vidare till andra orter/städer!

Och vad säger då byggnadsnämnden i sammarbete med lantbruksnämnden? Jo..? Nä, de kommer att förstöra landskapsbilden!?
Va? tänkte jag! Och då tänkte jag såklart ``Genast´´ på hur det då kommer sig att minsann vissa ``lantbrukare´´ får lämna dessa inplastade ensilagehöbollar åt ödet och dessa ligger ju bara där med dessutom vit plast som då är den mest vanliga färgen på plasten!? Och ``Huuur?´´ mkt. stör inte DE DÅ? landskapsbilden kan man ju verkligen undra!!!??? :-/ Nä..de går minsann jättebra de tydligen med en massa vita bollar på trädena/ängarna som får ligga där och dessutom ruttna bäst dom vill här och där mitt i den gröna vackra naturen i övrigt!? :-/ Så inte är de nån riktig rättvisa presis!?

VildaVittra2016-07-31 20:17
Antal inlägg: 386

Jag köper sällan ekologiska matprodukter, jag producerar dom istället. ;)

"Linders

Jag skulle aldrig köpa ekologiskt. Ekologiskt odlat mat tar upp betydligt större ytor, så vi i väst äter gott på bekostnad av att andra svälter. Inte många år kvar innan vi blir tio miljarder människor på jorden. Vi borde fokusera på att producera mer på ett så miljövänligt och hållbart sätt som möjligt."

Nu funkar det ju inte så, vi skulle lätt kunna odla på halva ytan mot idag, vi slänger nämligen hälften av grödan direkt vid skörd enbart pga dess utseende.

janne1212122016-07-31 20:37

Den svenska skörden av matpotatis blev 550 600 ton år 2013.

Jag visste inte att vi slängde 275 000 ton direkt vid skörd som du påstår VildaVittra.

Dumheten i denna diskussion vet verkligen inga gränser.
Det går ju verkligen inte att ta en del av er på allvar.
Stadsbor som läst nån dumhet någonstans och därmed tar det som en sanning.

Heder åt alla bönder som förser oss med mat och håller landsbygden levande, även de inte odlar ekologiskt.

VildaVittra2016-07-31 20:53

jane121212 Ja, dumhet och okunskap finns det gott om, dags att läsa på lite själv? Eller har du sett många krokiga och förgrenade morötter i affärerna? Hälften av dom blir nämligen så, stöter plantan på en liten sten i jorden blir de inte helt raka och "fina".

Men tack för att du hedrar oss bönder.

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-31 21:05

EU har bestämt att potatisen bara får ligga i affären i 14.dagar sen ska den kastas.
Bra med byggnadsnämnd som tar beslut så inte vad som helst kommer upp efter vägarna.
Jag äger en stor åker som jag inte har någon som helst användning av.En snäll bonde slår av den 2 gånger om året gratis.
Det Du skriver Rebecka att bönder tar åt sig mer en dom klarar har Du inga belägg för.Du har heller ingen aning om vad bönderna får för bidrag.
Var Du bara glad för att dom håller marken öppen

janne1212122016-07-31 21:17

VildaVittra och hur viktiga är dom svenska morötterna för att lindra världssvälten?

Du påstod nämligen att vi kan försörja världens befolkning på halva dagens areal.

VildaVittra2016-07-31 22:23

janne, morötterna var ett exempel, matsvinnet i världen är stort och det sker i precis alla länder och med alla grödor (och för den delen även med animalierna, till och med ägg sorteras och man kasserar de med två gulor, de utan gulor, de med för tunt skal, de som är av fel storlek osv). Så jo, vi kan försörja befolkningen på halva arealen.

Titta på dokumentärserien War on waste om du inte tror mig. www.youtube.com/watc...Vk 31Yv9vlg

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-31 22:31

Jag känner folk som lever på sopor och enbart mat som slängs i containrarna utanför affärerna.Det hittar all sin mat där,så nog slängs det

VildaVittra2016-07-31 22:36

ttiittii: Jag har dumpstrat saker, men aldrig mat. Heder åt dom som gör det, det är ett helt galet samhälle vi lever i.
Jag slänger aldrig mat (som inte råkat faktiskt bli dålig), utan det jag inte äter upp själv, ger jag till mina djur. Idag fick kaninen ett salladshuvud som var bittert i smaken, han blev överlycklig.

janne1212122016-07-31 22:41

VildaVittra jag måste tyvärr säga att du pratar strunt, och risken finns att någon här tror det du säger och för det vidare.

VildaVittra2016-07-31 23:00

Nej, det jag skriver är helt sant. Vågar du inte titta på dokumentären? Googla då i alla fall på termen grönsaksmobbing.

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-31 23:13

VildaVittra.deras liv går runt på 300:- i månaden tvätt sköljmedel,frukt grönsaker,flingor mjöl,kött tvål schampo filmjölk.sen driver dom en loppis på saker affärerna slänger efter jul hämtar dom alla julsaker som slängs,efter påsk hämtar dom allt påskgodis,nu snart alla sommarfiskesaker och badleksaker.dom hämtar lådvis med morötter ur sopconteinrarna.
Jag tror mer slängs en vad många tror.
Eller jag vet på våren slängs alla pulkor skidor och fågelmat/ frö ,svinnet är enormt

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-01 12:17

ttiittii?: Om bönder vill ta åt sig med att arrendera ``mer´´ mark än vad dom hinner eller orkar med att t.o.m. ens slå ner många ggr.? ja? då måste det ju givetvis handla om att vilja förse sig med extra pengar i fickan för nåt man inte gjort sig förtjänt av,av då dom som uppbär EU-medel!
Och visst både förstår,men också `´Vet´´jag att det finns ängsmark som ``Inte´´ är tänkt för att så in för nåt spannmål,el. hö.Och att det då iaf. ska försöka hållas öppet som iaf. öppna marker! Men? har själv sett sådana marker som jordbrukare då väntat med allför länge med att slå? Och då slagit ned gräset när de hunnit bli för långt,typ 35-60 cm högt? och dessutom bara lämnat det många ggr. också? Och de skapar ju i sin tur boplatser för sorkar/möss och råttor på sikt! Och de vill ju ingen ha alltför mkt. av inpå gårdarna heller,som då bor intill dessa marker? och endel bönder har valt att bara rulla ihop de slagna otjänliga gräset,``Utan?´´ att ens plasta in höbollarna? Och sedan ibland försökt gömma dessa höbollar i en enda hög intill en skogglänta intill bebyggelsen!? Och där kan nog väldigt många sorkar och råttor skapa sin boplats och föröka sig i en ofantlig skala då också!Och de vill ju ingen ha allför mkt. av inpå huset heller!

Men nåt som jag inte fick med i mitt föregående inlägg var att? jag vill såklart även säga att det finns otroligt många bönder i min närkrets i orten,och såklart andra närliggande orter/& orter som såklart sköter både sitt Jordbruk/& skogsbruk på ett rätt och riktigt sätt! Men de finns också bönder/jordbrukare/skogsb rukare av den andra sorten,och som också uppbär EU-medel! Och jag anser då att ingen ska få rätt att uppbära några EU-medel alls,om inte EU-medlen används till de det de är till för! Och de gäller ju alla brancher oavsett jordbrukare/bönder/& skogbrukare såklart!

EricaJong2016-08-01 12:25
Antal inlägg: 537

Ts skrev: "Hur viktigt tycker ni det är att försöka köpa lokalproducerade/Ekologis ka livsmedel?"

För mig är det viktigt att försöka hjälpa lokala förmågor, därför köper jag så mycket "härproducerat" som möjligt. Det känns också bra att veta exakt vad det är jag får för mina pengar och att jag själv kan åka ut och tittar på korna och grisarna och faktiskt se hur de har det, innan de eventuellt hamnar på mitt middagsbord.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?