Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 559

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Milkman732016-08-12 21:46
Antal inlägg: 1654

Ttiittii hur kan du säga att jag är ointelligent då jag låtit döpa mina barn i kyrkan? Du har ingen aning om varför jag låtit döpa dom. Men det är ju i tiden att döma folk snabbt.

Nora1 - Ej medlem längre2016-08-12 21:49
Antal inlägg: 2885

Nu gör man väl det här av gammal tradition för att ge barnet ett namn och inte alltid pga att man har en tro. Då kan man förstås lika gärna låta bli att göra det i kyrkan? Å andra sidan så tror man ju inte och då spelar det väl förmodligen ingen roll?

(OT kanske. Traditionen att pappan lämnar över dottern till mannen vid giftermål är däremot en tradition som inte hör hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle. Det är en tradition man definitivt borde ta bort oavsett om man är troende eller inte. )

carlmartin - Ej medlem längre2016-08-13 00:22
Antal inlägg: 4590

Ja, det är verkligen en hemsk tradition, att pappan följer dottern i kyrkan, och "lämnar över" henne till mannen :)
En ritual som på ett förnedrande sätt visar de patriarkala strukturerna och deras fullkomliga makt :)

Jag kommer osökt att tänka på andra traditioner, där föräldrarna bestämmer vem deras barn ska gifta sig med. Men det är ju en bagatell i sammanhanget såklart.

Ursäkta att jag skriver OT - jag kunde bara inte låta bli att svara Nora :)

Bort - Ej medlem längre2016-08-13 01:38
Antal inlägg: 38

Det är ingen svensk tradition att pappan leder in bruden och förmodligen (jag gissar nu) inte heller så utbrett. ttiittii får gärna förklara vad han eller hon menar med att medlemskapet i Svenska kyrkan skulle vara på livstid.

ingson2016-08-13 04:38
Antal inlägg: 4285

Kristna kan också tänkas döpa sina barn då dom kanske tror att barnet får något som dom kallar gud genom dop guds beskydd.

F.ö får alla döpta förrätta nöddop,även ärkeateisten ingson

Troende har många konstiga ideer

formulär1A2016-08-13 07:59
Antal inlägg: 62

Ttiittii, det är som flera andra påpekat inte kyrkan som ska lastas för att barn döps. Det är ett val som föräldrarna gör. På samma sätt som Konsum inte kan lastas för att föräldrarna väljer att ta med dem till den affären och inte till ICA. (för att göra det enkelt)

Sedan förstår jag inte varför du startade det här som en diskussion, för ärligt talat känns det som du inte alls är mottaglig för andras invändningar och åsikter utan genast avfärdar andras åsikter, och vad värre är: anser dig ha kompetens att bedöma andra samt rätt att till och med skuldbelägga barn.

Som när janne skriver att HAN har egen erfarerenhet av att föräldrar indoktrinerar sina barn med religiösa idéer.

Genast är du där med domarklubban och talar om "Barn väljer alltid själva vilken väg dom ska gå" och sedan talar om att dina barn har höft IQ och EG.

Jag tror inte det behövs mycket kunskap för att inse att BARN har svårt att välja sin egen väg. Jag tycker ärligt talat att det är skrämmande att du som vuxen lägger ett sådant ok på barn.

För barn är lättstyrda och lättpåverkade med tanke på sin ringa erfarenhet och ofta också väldigt lojala. Det är också svårt att ifrågasätta vuxna. Och även om barnet gör det så är ju möjligheterna att välja sin egen väg små. Hur ska ett BARN till exempel kunna bryta sig ur något som kanske skulle göra dem helt ensamma och som kanske till och med skulle kräva att de flyttar från orten.

För att göra det mer konkret: det är lätt för väldigt många utomstående att inse att någon VUXEN persons relation är skadlig, att personen blir misshandlad fysiskt eller psykiskt och så vidare, men att skuldbelägga låt säga en misshandlad kvinna för att hon inte lämnar mannen och påstå att hon till skillnad från en själv därmed inte har IQ eller EQ hjälper ju inte för då läggs skulden på henne.
I det här fallet gör du det med BARN...

Tommy 19792016-08-13 09:18
Antal inlägg: 1182

formulär 1A, kryddeluntan et al: jag beundrar er för att ni försöker, och ens orkar, delta i en debatt med TS. Vi har sett otaliga exempel på att människan är fullständigt oemottaglig för andras åsikter, tror sig kunna och veta allt, undviker att svara på direkt ställda frågor och genom diverse knep förlöjligar och förminskar sina meningsmotståndare (som t ex det där med IQ/EQ i den här tråden).

Att diskutera med henne är ungefär som att jaga mygg på nyårsafton; utsikterna att komma någon vart är tämligen små.

För att återgå till ämnet, så förstår jag inte riktigt vad det finns att uppröras över. Jag är själv döpt och vare sig jag eller min familj är det minsta kristna. Jag gick ur Svenska Kyrkan för 15 år sedan och enda anledningen till att jag inte gjorde det ännu tidigare var ren lättja.

Visst finns det människor som är kristna "på riktigt" som döper sina barn, men jag vågar påstå att det i vårt starkt sekulariserade land först och främst handlar om en ren tradition, ingenting annat. Om det sedan är rätt eller fel kan man givetvis ha olika uppfattningar om, men jag har svårt att tänka mig att det finns människor som på allvar känner sig kränkta och sårade över att ha blivit döpta som spädbarn.

Rhotheta2016-08-13 10:13
Antal inlägg: 4992

Jag inser att ovanstående kommer att raderas, men det är verkligen sanningens ord.

De kommer sig av att denna galning får härja helt fritt utan att modereras.

Sålunda vill jag inte se några hårda ord till Tommy, utan endast en information om att hans helt korrekta påpekande inte får lov att stå här.

Naturligtvis bör även detta inlägg raderas samtidigt.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-13 10:18
Antal inlägg: 37631

Tommy,Det var ett direkt erkännande att det är fel att döpa bebisar.

Rhotheta2016-08-13 10:21

Titti svarar på Tommy:

"För att återgå till ämnet, så förstår jag inte riktigt vad det finns att uppröras över. Jag är själv döpt och vare sig jag eller min familj är det minsta kristna. Jag gick ur Svenska Kyrkan för 15 år sedan och enda anledningen till att jag inte gjorde det ännu tidigare var ren lättja.

Visst finns det människor som är kristna "på riktigt" som döper sina barn, men jag vågar påstå att det i vårt starkt sekulariserade land först och främst handlar om en ren tradition, ingenting annat. Om det sedan är rätt eller fel kan man givetvis ha olika uppfattningar om, men jag har svårt att tänka mig att det finns människor som på allvar känner sig kränkta och sårade över att ha blivit döpta som spädbarn."

formulär1A2016-08-13 10:35

VILKET i det Tommy skrev tolkar du som ett direkt erkännande att det är fel at döpa bebisar?

Att han gick ur kyrkan?
Eller "om det sedan är rätt eller fel kan man ha olika uppfattningar om"?

Jag vet att det finns människor som upplever att de blivit kränkta av att döpas, just för att det räcker ju med att veta två som upplever det så för att det på sätt och vis ska vara fastslaget. Men i det stora hela tror jag att det är ytterst få som på frågan "Vad har du blivit kränkt av i livet?" skulle sätta dopet högt på sin lista.

Och det är det som JAG tolkar som att även Tommy menar. Att det i så fall är en väldigt liten kränkning och en liten andel jämfört med de som blivit mer kränkta av andra saker.

Och förutom ovannämnda instämmer jag helt med det Tommy skriver, inte minst när det gäller ditt sätt att diskutera Titti. Således instämmer jag även med vad Rhotheta skrev.

För även om du inte bryter mot några regler här enligt forumvärdarnas bedömning så gör du det svårt att diskutera på ett sakligt sätt.

Rhotheta2016-08-13 10:41

Och Formulär1A skrev följande nedanför:

"VILKET i det Tommy skrev tolkar du som ett direkt erkännande att det är fel at döpa bebisar?

Att han gick ur kyrkan?
Eller "om det sedan är rätt eller fel kan man ha olika uppfattningar om"?

Jag vet att det finns människor som upplever att de blivit kränkta av att döpas, just för att det räcker ju med att veta två som upplever det så för att det på sätt och vis ska vara fastslaget. Men i det stora hela tror jag att det är ytterst få som på frågan "Vad har du blivit kränkt av i livet?" skulle sätta dopet högt på sin lista.

Och det är det som JAG tolkar som att även Tommy menar. Att det i så fall är en väldigt liten kränkning och en liten andel jämfört med de som blivit mer kränkta av andra saker."

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-13 10:57
Antal inlägg: 37631

Svenska kyrkan förlorade 38 milj på urträde i år.en reaktion på vidlyftighet lyxhotellnätter och resor .

Rotheta,kränkning ?knappast blir inget barn kränkt av dopet.mer i så fall av tvångsbeskattningen som vuxen .

janne1212122016-08-13 11:02
Antal inlägg: 4722

Vad kan man göra om man blivit född in i Sverige mot sin vilja och kommer att få betala skatt under hela sitt liv här?
Vilken oerhörd kränkning.
Även här är det trots allt mina föräldrars fel som valde att sätta mig till världen här och inget som staten kan göra något åt.
Jag kan ju när som helst flytta på mig om kränkningen känns för svår.

ttiittii är en religiös extremist och hennes åsikter härrör ur detta faktum.
Dessa brukar ha svårt att ta till sig andra människors syn på tillvaron och har en viss förmåga att se ner på andra människor som inte "sett ljuset".

Rhotheta2016-08-13 11:17

Titti & Formulär 1A

Ni får göra upp inlägg 10:57

formulär1A2016-08-13 11:27

Titti, det var du som startade den här tråden och då satte rubriken. Nu drar du in en helt annan sak i det. Ett ämne som i sig är intressant men då som enskilt ämne.

För det du ville diskutera var just det DU skrev i rubriken och då tycker jag du ska hålla dig inom det i stället för att nu försöka leda över det till något helt annat.

Jag har liksom flera andra gått ur Svenska kyrkan. I mitt fall beror det varken på dopet (vilket jag i så fall hade lastat mina föräldrar för då de var läskunniga och säkert visste vad de gjorde) eller på kyrkoskatten utan av helt andra skäl. Men just eftersom mitt skäl helt saknar betydelse för det ämne den här tråden handlar om tycker jag att det saknar betydelse.

Rotheta,kränkning ?knappast blir inget barn kränkt av dopet.mer i så fall av tvångsbeskattningen som vuxen .

formulär1A2016-08-13 11:28

OBS! Det sistnämnda kom med av misstag då jag hade koperat in det när jag svarade för att ha det lättillgängligt.

Sote2016-08-13 11:50
Antal inlägg: 3557

För det första så är det inte kyrkan som rekryterar medlemmar, det är föräldrarna söm gör det valet. För det andra är man fri att när man blir myndig eller om det kanske redan är när man är sexton att begära utträde ur kyrkan så någon tvångsbeskattning är det inte alls fråga om. För det tredje så tvingas inte barnet in i en tro även om dom döps. Man kan lätt vara döpt och leva hela livet utan tro. I så fall är det väl allvarligare att man som troende och aktiv i en församling tvingar in barnen i den kulturen och världen utan att dom kan välja bort det? Att säga att man ger barnen ett val om man uppfostrar dom i en religiös miljö är väldigt okunnigt . Om föräldrarna är muslimer så blir barnen uppfostrade till det, är dom pingstvänner så blir barnen uppfostrade i den tron, är dim ingenting så blir barnen uppfostrade att inte tro, oftast i alla fall. Det är ju ingenting konstigt alls med det. Så gör ju de flesta föräldrar. Det viktiga är väl att man som förälder låter barnet göra sina egna val som vuxna. Oavsettt om det går emot föräldrarnas tro eller inte. Att påstå att IQ har något som helst med detta att göra visar bara på beist på detsamma hos personen ifråga.
Det är inte jättekonstigt att dina ungar hänger i kyrkan Ttiittii eftersom det är där du själv hänger. Men om något av dina barn väljer att lämna tron och konvertera till någon annan eller heltenkelt bestämmer sig för att dom inte alls tror längre då är ju det deras fria val oberoende av uppväxtmiljön. Det är då man som förälder får gilla läget.

elbanaza2016-08-13 12:50
Antal inlägg: 299

Finns ju värre saker, även om det givetvis är fel, obetänksamma föräldrar som inte gör annat än pådyvlar sina barn sina egna ogenomtänkta uppfattningar. Omskärelse är ju ännu värre, det kan man inte gå ur!?!?!?

Mormodern492016-08-13 13:58
Antal inlägg: 8354

Så länge en person får hållas , så länge fortsätter den med det , ja givetvis tänker jag på samma person , som ni andra .

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?