Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade58
Mobilspel
Pågående18 065

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Annieel - Ej medlem längre2007-04-16 19:45
Antal inlägg: 446

Varför är ni på mig .
Ska jag sluta skriva här ???????? :(

lelou - Ej medlem längre2007-04-16 19:53
Antal inlägg: 2025

Nu tar vi det lilla lugna, Annieel ingen har varit på dig alls. Jag ifrågasatte varför du tog upp Äppelkatten bara, inget annat.

falafelibröd2007-04-17 10:05
Antal inlägg: 782

Jag har en annan kattmatsfråga. Jag ger mina två småttingar torrfoder för kattungar. Det har fungerat bra i 2 månader nu, köpte en stor säck som räcker länge. Men nu helt plötsligt vill dom inte äta längre. Har torrfodret blivit för torrt eller?
Sen är det spridda budskap om när och hur man ska servera maten. jag har hört från olika håll att man ska servera bestämda tider på dagen och inte låta maten stå framme för länge. Men sen sa dom på djuraffären att kattungar äter väldigt lite åt gången och rätt oregelbundet, så man skulle låta maten stå framme hela tiden. Hur är det med det där egentligen?

lelou - Ej medlem längre2007-04-17 10:40

jag har haft mitt framme hela tiden, så länge de inte är tjocka och behöver banta el så.

Nej torrfodret är inte för torrt. det brukar hålla längre än så. Jag har faktiskt inte en aning om varför de vägrar . De är inte sjuka el så?

veggie_d2007-04-17 10:50
Antal inlägg: 1187

De vägrar för att de är katter. Katter får för sig sånt ibland, min förra äääälskade till exempel att slicka rent skålar med yoghurt eller filmjölk, kom springande så fort hon hörde skeden skrapa mot skålens botten. Så plötsligt en dag kunde hon inte vara mindre intresserad. Knasboll.

falafelibröd2007-04-17 10:51
Antal inlägg: 782

Nej, dom springer runt och leker, är keliga och verkar må allmänt bra, förutom att dom inte äter så mkt. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, vill ju inte börja ändra för mkt med maten heller så att dom blir för kräsna.

lelou - Ej medlem längre2007-04-17 10:51

de äter när de blir hungriga. låt det stå kvar :)

KillerCow2007-04-17 16:01
Antal inlägg: 222

Har två katter, en frisk o glad en o en med diabetes. Diabeteskissen behöver speciell mat o regelbundna tider o allt som människor med diabetes behöver. Insulin två ggr/dagen o allt.
Så vi köper här det lite dyrare specialfoder o blandar det 2/3 med "vanlig kattfoder från djuraffären. I vårt fall är det Sience Hill w/d (som kanske kommer bytas till m/d) med Eukanubas light. Torrfodret som sagt få de tugga på hela dagen o natten, speciellt den ena gillar äta mitt i natten hellre, blötmaten dock få de i samband när jag ska ge insulinet. Pyttelitet också, kanske 1 stor matsked var. Här också blandad för den ena w/d blöt med vanlig Kitekat eftersom han inte gillar smaken länge med bara w/d.

falafelibröd:
När man har maten stående hela dagen ska man tänka på att man inte därför också ger de mer mat än de ska ha o behöver. Ge de rätt mängd från början o är skålen tom så ställ upp den o fyll på för nästa dag på morgonen därpå. Många gör ju misstaget att fylla på hela tiden o inte tänker på att då katterna få i sig mera näring än vad de behöver o därmed bli tjockare.
Att de slutat äta torrfodret är inget att bli orolig över, som veggie redan säger, ibland tröttnar de bara o börja sen igen. Ingen fara, inte ens kattungar dör efter två dagars självvald svält ;)
Tips om du vill göra nått ändå:
1- blöt ner torrfodret lite i taget o ge fördelat över dagen, men låt alltid vara kvar några torra bitar o för vaje dag flera såna kvar i skålen.
2- köp en liten påse annan kattfoder o ha i skålen blandat lite några såna. Det ger "mersmak" o de känner att de vill tugga på nått nytt ;)

Men som du redan säger, de springer o har sig, så de dör inte ;)

vulcan2007-04-18 11:05
Antal inlägg: 7666

FORUMADMIN: Med samma motivering som för tråden om tandvård för hundar så flyttar jag denna tråd till Snack

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?