Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 18 143 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-04-04 20:29 | |
![]() | Det kommer väl ändå Ljungsbro? Alltså ska det heta kejxchoklla | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-04-04 20:29 | |
![]() | Från Ljungsbro skareva | |
| två bakelser | 2007-04-04 22:42 | |
![]() | Om det endå vore så att ortsdialekten fick bestämma uttalet på produkten. Ramlösa har ju den äran att få heta Rammlösa i sin tv-reklam medans stackars Göteborgskex i sin tv-reklam uttalas med ett hårt K. Visserligen görs dom ju i Kungälv, men vad jag vet så är uttalen detsamma som i Götet Kex med tj. För övrigt tycker jag dialekt är fint och när jag var liten hette kiosk schapp, åtminstone enligt min Mormor. | |
| Miss_jk | 2007-04-04 23:13 | |
![]() | Knevert: Din sjukt destruktiva attityd är bara pinsam. Detta är en tråd där man diskuterar uttal. Vi skiter i vad tycker är gott och inte. Det är tydligt att du gör parodi på denna tråd (samt många andra), vilket betyder att du bör överse din medverkan på detta forum överhuvudtaget. PAJAS | |
| kickilickan - Ej medlem längre | 2007-04-05 09:32 | |
![]() | Eftersom jag bor i kexchokladens hemort anser jag mej ha rätt uttal!! Ingen sch-ljud där inte!! Helt enkelt Kexchoklad med hårt K. Nu kan vi stänga tråden;-) | |
| kickilickan - Ej medlem längre | 2007-04-05 09:50 | |
![]() | Å för övrigt så kommer inte kexchokladen från göteborg utan den tillverkas på cloetta som ligger i Ljungsbro som tidigare sagts här. Å det e ett stenkast från Lkpg. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-05 10:01 | |
![]() | Hallå eller!!! Jag uttalar kexchokklad på det enda rätta sättet. Med ett hårt K!! (som bla kickilickan) ;-) | |
| Vigdir | 2007-04-05 10:09 | |
![]() | Kex uttalas med K - oavsett om det gäller keschoklad eller andra kex. Och detta trots att jag är uppvuxen i tjexen förlovade land. Man har välan bildning. ;-) Förresten säger man märkligt nog ofta "GöteborgsKex" om fabriken även i Kungälv, trots att man går dit och köper sina "tjex". Men så är västgötar och bohuslänningar inte kända för vare sig logik eller förstånd. *duckar och gläds över att min i övrigt breda västgötska inte hörs i forumen* Visserligen inte en uttalsfråga, men nästa: En eller ett apelsin? En eller ett träns? | |
| Miss_jk | 2007-04-05 10:44 | |
![]() | En apelsin, ett träns. Min eller mitt hårspray? Jag säger mitt, men börjar bli övertygad om att det är fel eftersom alla mina kompisar säger min... | |
| två bakelser | 2007-04-05 12:13 | |
![]() | Jag vet att inte Kexchokladen kommer från Göteborg Kickelickan, det var Göteborgskex uttal i dess tv-reklam jag skrev om. Ett apelsin, ett träns och ett bakelse. | |
| två bakelser | 2007-04-05 12:19 | |
![]() | Har aldrig hört någon vare sig i Göteborg eller Kungälv uttala Göteborgskex med hårt k Vigdir. I Kungälv säger dom rätt och slätt tjäxen om fabriken. "Vi har varit på tjäxen och köpt tjäx" Varför skäms du för din dialekt Vigdir? Västgötska är ju hur vackert som helst. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-04-05 12:56 | |
![]() | Det heter väl ändå en bakelse? Hörde för ett tag sen nån som sa äppel, istället för äpple, men jag antar att 99% av sverige säger äpple? | |
| hugokolbaz | 2007-04-05 13:05 | |
![]() | Jag säger Miss_jsch | |
| LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-04-15 17:06 | |
![]() | Om man ser på hur det svenska språket är uppbyggt så var det från början rätt att uttala kex med sje-ljud. Men med hjälp av alla olika dialekter vi har, har man ändrat det till att tillåta både och enligt SAOL. | |
![]() | Om man ser på hur det svenska språket är uppbyggt så var det från början rätt att uttala kex med sje-ljud. Men med hjälp av alla olika dialekter vi har, har man ändrat det till att tillåta både och enligt SAOL. | |
![]() | Varför blev det två gånger?!?! | |
| Elmis | 2007-04-15 17:10 | |
![]() | spasmer... | |
| Måns_E | 2007-04-15 17:47 | |
![]() | Som den göteborgare som jag är så uttalar jag givetvis KEX med hårt K. | |
| Brittson | 2007-05-10 09:31 | |
![]() | Om någon frågar mig om jag har "chex" att bjuda på, säger jag alltid NEJ! Kex har jag däremot för det mesta. Samma med kexchoklad, alltså. (Måns_E, det är mest göteborgare som frågar efter chex...) Men ja, om man ska följa konstens alla regler, borde väl k följt av mjuk vokal uttalas som i t.ex. Kerstin. Men det låter ju så fruktansvärt äckligt! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-05-10 12:19 | |
![]() | | |