Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 722 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sarlina | 2007-05-04 12:24 | |
![]() | En bok som faktiskt är både en märkvärdighet och en njutning är Ola Wikanders "I döda språks sällskap" en bok om väldigt gamla språk, sumeriska, koptiska och gotiska och många andra. Lärd, lättsamt skriven och otroligt fantasieggande. En höjdare i omedveten komik är "Das war mein Leben", Ferdinand Sauerbruchs memoarer. Sauerbruch var den store tyske Kirurgen, upphöjd över allt förnuft under första halvan av 1900-talet. Han var själv sin främste beundrare, kemiskt fri från humor och självdistans. Om inte annat bör denna bok läsas för den där ingående episoden, när han påträffar sin barndomsvän Erika i turkiske sultanens harem - ganz wunderbar! | |
| sarlina | 2007-05-05 23:57 | |
![]() | Samuli Paulaharju "Ödebygdsfolk" från Nordsveriges finskbygder, resultat av fyra somrars forskningsresor på trettiotalet i Norrbottens län. "Hans skildringar av Nordkalotten läses fortfarande med samma hänförelse som t.ex laestadianerna läser sin lärofaders postillor" (ur Ragnar Lassinanttis förord) Utgiven på Natur och Kulturs förlag 1966. En text så poetisk att det svindlar och med egenhändigt tagna foton som gör en stum - "Purnun Juhan-Erkki, en synsk kistsnickare", "Niila Bärs grav med Niilas träben upphängt i björken, Karesuando", "Priita-Helena Purnu, omlagerska, liktvagerska. Purnu" Jag behöver bara öppna den så längtar jag till det Norrbotten där jag tillbringade början av 70-talet. | |
| auranita | 2007-05-06 00:33 | |
![]() | Min bokhylla består av en salig blandning, där finns allt från farmors konfirmationsbibel till Vivi&Wagner. Pärlan är en vett&etikett-bok anno 1923; Erland Folkes "Sällskapslivet". Kan inte låta bli att citera några rader; "Har du fått medel att lindra den fattiges nöd, så drag dig icke undan din plikt i detta avseende! Kan du giva den behövande en gåva utan att därmed göra orätt mot de dina, så visa ej honom ohulpen bort från din dörr!" "Bland oss män finnas många uslingar, som ej hava den minsta känsla för dygd och redlighet." "Släpp ingen ifrån dig utan att ha sagt honom något lärorikt eller förbindligt, men gör det på ett sådant sätt, att det ej sårar hans blygsamhet eller verkar överläst!" Om det mot all förmodan skulle finnas någon betapetare som har ett överlopps exemplar av ovannämnda pärla, så är jag mer än intresserad av att göra affär! Har några vänner som med lock och pock försökt lägga vantarna på mitt ex .Har inte en tanke på att ge bort den eller sälja den, men ett annat ex. vore den perfekta presenten för vissa av mina bästa vänner. | |
| sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-05-06 01:16 | |
![]() | sarlina: Ola Wikander är min kompis - jag kan fixa hans autograf åt dig om du vill. =) | |
| sarlina | 2007-05-06 05:44 | |
![]() | Tack, sirspellalot - med en sådan bekantskapskrets förstår jag, att ditt behov av medlemskap i Mensa för att få skärpta kompisar, måste vara begränsat :)) Nej tack, ingen autograf, men säg honom gärna vad jag tycker om hans bok och att den platsar i ett gott och hedervärt sällskap | |
| Lemon pie | 2007-05-06 11:18 | |
![]() | Är just nu hemma hos päronen så jag får botanisera i deras bokhylla. "Så håller vi kvar den sexuella lyckan" är en titel. Vill man verkligen se en sådan i päronens hylla??? En annan är "Hyss och allvar med Glenn Hysén". Nog för att Glennan gjorde underverk med FCZ men vill man verkligen läsa en hel bok om honom??? | |
| diana_s | 2007-05-06 12:38 | |
![]() | I min bokhylla har jag en bok som är väldigt rolig att bläddra i och titta på vackra bilder. Den heter "Den stora franska kokboken" utgiven i mitten på 50-talet. En stor tjock bok på 700 sidor. Där finns recept och matsedlar från 1800-talet och framåt. Skulle aldrig våga mej på att laga till något ur boken men den är underbar att kika i. Dessutom har jag fått av min farmor "Stora modeboken", med mode genom alla tider från alla olika kulturer. | |
| LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-05-06 14:09 | |
![]() | Ordlista över Tjörbu - vår dialekt här på Tjörn. | |
| Mercedes | 2007-05-06 19:58 | |
![]() | Mest limmade boken som jag älskar är Sohlmans Conversation Guide Engelska-Franska-Svenska- Holländska. Sörjer varje blad som lossnar och flyger ut över golvet. | |
| sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-05-07 19:15 | |
![]() | sarlina: för att vara en grinig naturvetare så har du verkligen rätt mycket esoteriska böcker - du är inte medlem i Frimurarna eller så? =) Jag äger första svenska utgåvan av Dostojevskijs "Brott och straff" ifrån 1883 - det är jag lite nöjd med. | |
| sarlina | 2007-05-07 21:37 | |
![]() | Ack nej, men jag har mina laster - givetvis bara för att sätta gränser för dygden :) | |
| sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-05-07 21:52 | |
![]() | Eller hur? =))) | |
| sarlina | 2007-05-07 22:08 | |
![]() | Jo du! Jag har förresten "Den siste mohikanen" i tre delar av James Fenimore Cooper från 1828, vackert inbundna av min pappa. Det är trevligt men ännu trevligare är att böckerna har tillhört min farfarsfarbror Uno Ask. Han var fader till en i Lund vida berömd herre - Sam Ask. | |
| tydal | 2007-05-07 22:11 | |
![]() | Rózsa Péter - Lek med oändligheten (en bok om matematik för icke-matematiker, intressant ur ett pedagogiskt perspektiv) Roligt och intressant i engelskan (om hur olika språk, bland annat fornnordiskan, lämnat spår i dagens engelska) Avancerad förhörs- och intervjumetodik för poliser (know your enemy ;-) Cryptanalysis (från 1939, hur man knäcker koder) Synthesizer, en bok om elektroniska musikinstrument (från 1986 som farfar, då 70 år, köpte eftersom han, i likhet med mig, är både teknik- och musikintresserad) | |
| Borzov | 2007-05-07 22:30 | |
![]() | De ryska e-allofonerna av Lars Steensland. En klassiker i sin genre. Krigsfånge. Anvisningar för uppträdande i krigsfångenskap. Med bilder på Jonas Hallberg i rollen som fången svensk soldat. Svenska invektiv av Anne von Eckerman och Johan Santesson. Här kan man lära sig ropa Mashund efter en kund som ger dåligt med dricks. (1600-talsuppsalaslang för snåljåp). | |
| david_84 | 2007-05-07 22:36 | |
![]() | "Modern rysk humor" från 1959. | |
| sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-05-08 03:19 | |
![]() | sarlina: hittade Sam Ask på sv.wikipedia.org/wiki/Sam _Ask - plugga på universitetet i tolv år utan att avlägga examen - min hjälte! david_84: kan du ge något exempel på lite rysk humor? Har hört att det var väldigt mycket skämt om den kommunistiska överheten innan glasnost-reformen 85. | |
| sarlina | 2007-05-08 12:53 | |
![]() | Jag kan lova dig att hans prudentliga akademiska släkt i Lund inte var överdrivet entusiastisk - av alla svarta får var han det värsta!! Han finns skildrad under namnet Tom Ancker i "Tre terminer" av Fritiof Nilsson Piraten | |
| Lillråttan | 2007-05-08 18:49 | |
![]() | Jag hade en bok på thai (tror jag, jag förstod ju inte vad som stod i den) som jag nu har skänkt till Röda Korset med hopp om att någon blir glad. | |
| david_84 | 2007-05-08 19:08 | |
![]() | sirspellalot) "Modern rysk humor" är en bok med skämtteckningar och texter som endast beskriver de bilderna, så det är svårt att återge skämten om man inte ser bilderna. Sen är det till största delen teckningar i regeringens regi, de narrar nazityskland och amerikanerna för deras "förfallna" livsstil m.m. Inte alltid speciellt roligt, men det kan vara ganska intressant. | |