Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 20 197 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Modessan | 2007-05-13 19:52 | |
![]() | Om barn under 2 år, som inte får ta hostmedicin mot rethosta utan att läkare ordinerat det, får resthosta. Eller som i vårt fall, kruppliknande hosta kan man smälta mörk choklad, med hög kakaohalt, och blanda med mjölk! Detta fungerar jättebra enligt min granne som jobbar som sköterska på onkologen! Tydligen väsentligt mycket bättre än morfin! Det är ju absolut värt att prova!!! | |
blue_moon | 2007-05-13 20:59 | |
![]() | Bättre än Cocillana-Etyfin?? svårt att tro men värt att pröva. Vilka proportioner ska man då ha? En huskur mot rethosta jag hittat på nätet är denna: 2-3 dl mjölk får sjuda 5 min med en centimeterstor bit fäsk lätt krossad ingefära. Blanda sen i lite honung och drick det varmt. Måste testa. | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-05-13 21:03 | |
![]() | blue-moon: Man ger inte tvååringar Cocillana! | |
blue_moon | 2007-05-13 21:46 | |
![]() | Inte ens en pytteliten dos i svåra fall? När Modessan nämnde morfin associerade jag direkt till Cocillana, det som ordineras till vuxna med besvärlig hosta. | |
sarlina | 2007-05-13 21:46 | |
![]() | Why not? Nedre åldersgräns är just 2 år. Cocillana-etyfin innehåller inte morfin utan etylmorfin som är en annan, om än närbesläktad, substans. Vid svaghet rekommenderar prostens hushållerska (i en av Fritiof Nilsson Piratens noveller) stärkande lavemang på portvin och äggulor | |
blue_moon | 2007-05-13 21:48 | |
![]() | Lavemang!!! Synd på så rara ärter - att ta det den vägen menar jag. | |
sarlina | 2007-05-13 21:52 | |
![]() | Nöden har ingen lag! | |
blue_moon | 2007-05-13 21:53 | |
![]() | :))) | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-05-13 22:04 | |
![]() | Under två år ska man inte ge hostmedicin... Det är väldigt många sorter man inte ska ge, men vi har en med lååångt namn, som är utskriven till en av mindre storlek | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-05-13 22:18 | |
![]() | Enligt vår läkare vi hade när sonen hade hosta (ovan). Han tyckte att man skulle vara försiktig fram till 3 års ålder. Troligtvis (kommer inte ihåg anledningen) har det att göra med andningen hos de små. Annars är vätska öht bra att ge barn vid hosta. Finns ett receptfritt medel som heter Quilla simplex (stavning?), som ska vara slemlösande. Annars går det lika bra med saft, cola eller vatten.... Placeboeffekten!!! | |
sarlina | 2007-05-13 22:24 | |
![]() | Småttingars problem är ju för det mesta att dom har svårt att hosta upp - alltså inte så fiffigt att ge något som dämpar hostreflexen. Men så kallade "lösande" substanser har en knappt påvisbar effekt utom Acetylcystein hos patienter med cystisk fibros och kronisk bronkit - det är liksom en annan sak. Här är huskurerna guld värda eftersom dom innebär att man sysselsätter sig med barnet och lugnar både det och den egna oron samtidigt! | |
blue_moon | 2007-05-14 10:34 | |
![]() | Mycket bra svar! | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-05-14 10:38 | |
![]() | Fast man får ju starka hostmediciner om de har krupp / falsk krubb. Min lille bebis fick Lepheton. Vet inte vad det är för substans i det dock. Tror han mycket hellre tar chocklad och mjölk-varianten. Trodde dock att mjölk var slembildande? | |
sarlina | 2007-05-14 11:28 | |
![]() | Åldersgräns för Lepheton samma som för Cocillana-Etyfin, innehåller också etylmorfin men i betydligt lägre (c:a 1/3) koncentration. Dessutom efedrin som har använts i Kina i 2000 år, utvinns ur en växt. Liknar adrenalin både i kemisk struktur och i effekt på kroppen, sväller av svullna slemhinnor och vidgar sammandragna luftrör men har åtskilliga biverkningar som hjärtklappning etc. Dopingklassat. Det är en myt att mjölk skulle öka slembildning i luftrören. | |
Modessan | 2007-05-14 19:23 | |
![]() | Jagg vet faktiskt inte vilka propotioner det ska vara i choklad medicinen, men jag lovar att ta reda på det!!! Och när jag vet, ska ni få reda på det!!! | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-05-14 20:40 | |
![]() | acetylsystein ska inte ges om man har astma eller andra liknande sjukdomar dock! Lepheton har samma "åldersgräns" som Cocillana, men din doktor gjorde nog bedömningen att din bäbis behövde den. Hade had krupp eller falsk krupp? Annars finns Mollipect som ges till mindre barn. Från 6 månader eller så... Hostmedicinen vi haft har de slutat med, men den innehöll efedrin den också. | |
Vigdir | 2007-05-15 10:42 | |
![]() | Avslagen och rumstempererad Coca Cola är bra vid magsjuka. Dels ersätter det litet salter och annat krafs och ger energi, dels brukar man få behålla eländet. Men gott är det inte... Är dock lättare att få i barn än mycket annat. Ett av de få lärospån från min vårdutbildning som jag faktiskt fått nytta av,... | |
Rockasilly | 2007-05-15 10:57 | |
![]() | Sprit! | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-05-15 16:42 | |
![]() | Vanlig Cocacola oavsett om den är avslagen eller inte är bra vid magsjuka. Kolsyran gör varken från eller till, så den har ingen betydelse... Dessutom är det väldigt bra att ge barnen....chips till... Låter helt osannorlikt, men är tips om dina barn får magsjuka. Eller Någon vuxen också iofs.... ;-) Om ett barn har magsjuka är tipset att allt som komme rin i barnet ska komma in en tesked åt gången. Den betyder att de inte ska dricka ett glas Cola, då kommer den sannorlikt upp igen... Så en tesked åt gången och vänta gärna en stunde mellan omgångarna... | |
wainis | 2007-05-15 18:22 | |
![]() | mamman - varför ska acetylcystein inte ges till astmatiker? Min man har svår astma, och han har fått acetylcystein ordinerat av sin astmaläkare. Ibland när han håller på att hosta ihjäl sig (bokstavligen) t ex när han ska sova på kvällen, är acetylcystein nästan det enda som funkar. Han tar det inte oftare än nödvändigt, som med all medicin, men den är alltså jättebra. Bara nyfiken på varför han inte borde ta den, eftersom hans doktor skrivit ut den? | |