Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 972

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-06 10:55
Antal inlägg: 2979

Heja Sverige idag med

Miss_Kaos2008-06-06 11:20
Antal inlägg: 5

Man ska vara stolt över att vara svensk! Upp med flaggan o hedra vårat vackra land! Men för att var lite tråkig är inte midsommarafton lite mer svenskt? Jag kan inte komma på något svenskare in den positiva bemärkelsen? Min polsk-tyska familj älskar våran konstiga tradition, med små grodorna (äcklig) sill och supa tills vi somnar! Länge leve svenska traditioner!

Firefork - Ej medlem längre2008-06-06 19:59
Antal inlägg: 468

I år visade Sverige upp sig från sin allra bästa sida på nationaldagen. Strålande sol och högsommarvärme tinade till sist upp våra själar som legat nedfrusna sedan i november förra året. Jag firade denna härliga dag genom att tillsammans med mor, morbror och två bröder med vidhängande livskamrater inta en delikat lunch på Strandhotellet i ett sommaridylliskt Dalarö. Silltallrik och halstrad rödtunga med vegetariskt lasagne inmundigades medan de vita gässen älskade passionerat med solens gnistrande strålar där ute på fjärden utanför restaurangfönstret.

Jag är inte särdeles patriotiskt till min läggning. Jag anser inte att vårt land är bättre än något annat. Likväl tycker jag mycket bra om mitt fädernesland. Årstidernas skiftningar är något som vi ska vara glada att vi ännu har, trots den globala uppvärmningen som väl på sikt riskerar att alltmer sudda ut dessa skiftningar. Dock anser jag att sommaren är alldeles för kort, men herregud, man kan inte få allt här i livet, och när sommaren äntligen kommer kan vi ju uppskatta den desto mer.
Havet, sjöarna, skogarna, åkrarna och den storslagna naturen överhuvudtaget är också något man bara måste älska med Sverige. Framförallt havet ger mig styrka, glädje och välbefinnande som är väldigt svår att uppnå på annat sätt.
Jag gillar även människorna i detta land. Om man nu kan prata om något som nationalkaraktärer så präglas väl vi svenskar av tillbakadragenhet och ett visst vemod i våra hjärtan, uppblandat med ödmjukhet, vänlighet och solidaritet med våra medmänniskor. Jag finner dessa drag sympatiska.
Vi har även fått ta del av många nya kulturer genom den omfattande invandringen till vårt land. Detta är i grunden något väldigt bra som gör vår samhällskultur mer levande och skänker oss mycken glädje. Tänk vad tråkigt det skulle vara om det bara sprang omkring blåögda lintottar på våra gator och torg. Mångfald är bra och utvecklande för Sverige.
Emellertid ger invandringen även en del problem. Jag tänker inte ge mig in på att beskriva dessa problem, därför att jag tror att alla vet vad jag tänker på ändå. Dessa bekymmer är naturligtvis tärande för en nation och dess befolkning, och ingen vet väl riktigt hur vi ska få bukt med problematiken runt det här. Jag skulle bara vilja understryka att jag anser att mångfalden ger oss mer än den, så att säga, kostar. Vi måste alla försöka se det goda i alla människor, ty det är det enda sättet för ett få till en hållbar integration.
Tyvärr lider vi svenskar, liksom folk i de flesta länder, av en ganska stor rädsla och misstänksamhet mot människor som inte är riktigt som oss. Detta måste vi på något sätt ändra på, och allt startar i hjärtat på den enskilda individen. Om våra tankar och känslor grumlas av misstänksamhet och agg gentemot människor av annan härkomst kommer vi aldrig att få ett samhälle som bygger på ömsesidig respekt. Allt detta gäller förstås även de människor som kommer till Sverige från ett annat land. De måste också visa sin goda vilja att närma sig oss infödingar och ta del av hur vi tänker och resonerar om olika ting som rör livet. Jag tror helt klart på den gyllene kompromissen.
Det kanske är en utopi, men tänk vilket underbart land Sverige skulle bli om vi kunde plocka allt det bästa från alla kulturer som florerar här och lägga det som en garnityr på den svenska gräddtårtan. Då skulle Sverige bli ett fantastiskt land.
Men gamla Svedala är inte så tokigt nu heller. Häjja Svärrje!

Ydh2008-06-06 20:34
Antal inlägg: 211

Sutina: Seriöst, skolavslutningen är ju i princip som en röd dag, man slutar ju skolan och får ledigt. Hur ska man göra istället, tycker du? Och som en del andra har skrivit här; tacka och ta emot den lediga dagen :D Heja Sverige! Vi ska vara stolta över det vi har.

Guppa - Ej medlem längre2008-06-06 20:57
Antal inlägg: 355

varför måste man hela tiden var stolt för vad man är? är det inte bara att vara den man är och så är det så?

CHL2008-06-06 21:16
Antal inlägg: 1212

älskade sverige förr... älskar naturen än och att vi har det såpass bra.

CHL2008-06-06 21:17

men kan ta en truddelutt iaf :)

"du gamla du fria, du fjällhöga nord.... "

Firefork - Ej medlem längre2008-06-06 21:20

CHL: Varför älskar du inte Sverige nu?

CHL2008-06-06 21:24

har mina anledningar :) som inte är nån ide att diskuttera, då man aldrig kommer fram till nåt ändå...

Men visst älskar jag mycket av Sverige... men minst lika mycket stör mig.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-06-06 21:55
Antal inlägg: 4814

En Nationaldag på Bamsefar-vis:

Surfade runt lite efter tolvslaget och avslutade med att glo lätt fascinerat på ett nygammalt Året med Kungafamiljen-program (1993) på SVT.se innan jag lade mig 03:45 och sov till 14-tiden.

Var en timma på torget i stan för att få en lagom dos gratis sång och dans (dvs slutet av "underhållningen"). Köpte bananer och godis, och åkte hem innan bussbiljetten slutade gälla för att låtsas vara maximalt snål.

Såg tre timmar på en webcast av Stanley Cup-paraden med bland annat 9 svenska hockeyspelare i Detroit. Gladdes då bland annat åt helikopternas flygbilder som antydde att vår luft ser bättre ut än deras.

Såg flaggan halas vid 21-tiden. Lagade lite mat, och åt densamma, till ljudet av Sweden Rock på radion. Skrev några inlägg på Betapet, och så även detta.

De sista två timmarna minns jag inte än.

uberbacon2008-06-06 22:04
Antal inlägg: 304

En nationaldag på uberbacon-vis:

Vaknar i en efterfestssoffa i fel lägenhet vid 10, kryper hem och ägnar mig åt zombieaktiviteter såsom att stirra, dregla och dricka vatten.

Vid 16 blir det fart, tillagar nån fläskfilé och potatisgratäng som får bygga upp energi inför kvällens sportaktiviteter. Volleyboll vid 17 och tennis efter det (liten paus mellan), nyss hemkommen och nationaldagen har bara 2 timmar kvar.

Sammanfattning: det är så äckligt jävla varmt ute om dagarna.

GRATTIS PÅ NATIONALDAGEN ALLA! ..utom teppy då

Teppy2008-06-06 22:26
Antal inlägg: 2314

Grattis då alla svenskar!

Själv är jag inte svensk och har aldrig "firat" nationaldagen.

Firefork - Ej medlem längre2008-06-06 22:33

Vilket land kommer du ifrån, Teppy?

Teppy2008-06-06 22:44

Jag är född på Sicilien :)

Dock uppväxt här.

IchbinTysk2008-06-06 22:46
Antal inlägg: 296

Härlig dag, bara att sova ut till 14.00 och öppna en kall bärs på kvällen.

Teppy2008-06-06 22:48

Vissa har de gött

Firefork - Ej medlem längre2008-06-06 22:50

Så du är italienska, Teppy! Vad trevligt. Man borde kanske ha kunnat gissa det med tanke på ditt heta temperament. :-)

trashone - Ej medlem längre2008-06-06 22:54
Antal inlägg: 18678

Grejjen med att fira en nationaldag är att alla som älskar landet kan fira, oavsett medborgarskap.

Firefork - Ej medlem längre2008-06-06 22:57

Sverige och jag är bara vänner.

Teppy2008-06-06 23:01

Firefork, haha.. Eller hur ;)

men va då, hur firar man?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?