Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2007-09-06 17:15
Antal inlägg: 6521

Det har hänt att jag passat när min motståndare råkat passa av misstag också. Men bara om denne varit trevlig.

Brittleif - Ej medlem längre2007-09-06 17:45
Antal inlägg: 126

zzzzzzzzzz

stefanf2007-09-06 19:40
Antal inlägg: 1744

Jag tycker det är (minst) lika illa att kalla någon osportslig (även om man skulle råka tycka det.. =)) av samma anledning som vulcan anger ovan; tror de flesta går hit för en stunds avkoppling i (förhoppningsvis) trevligt sällskap.
Även om jag föredrar att spela med folk som har en liknande syn på sportslighet/fair play så blir det ju knappast bättre av att jag är otrevlig.. :)

Om ni lyckas möta mig (spelar rätt sällan nu) och jag mot förmodan blir nerkopplat - lägg gärna om ni vill slå mig på DET sättet. Jag kommer inte att bli sur.. =)

Någon ovan nämnde att tiden höll på att ta slut - men det är väl inget "tvång" att lägga ett ord för att undvika tidsförlust..? Det går ju precis lika bra att passa snabbt och låta motståndarens tid ticka vidare i väntan på att han ev. kommer tillbaka..?

Restetus2007-09-06 19:53
Antal inlägg: 42

Jag tycker att Ni skall vara riktiga sportmän/kvinnor och ge direkt upp när jag kopplar ned.

TopBanana2007-09-07 19:12
Antal inlägg: 752

Hahaha, och jag tycker inte man ska passa när jag blir nedkopplad. Har jättedålig uppkoppling oftast, blir ofta nedkopplad och kanske inte kan koppla upp mig igen... så ska de jag spelar mot bara fortsätta passa och vänta på mig? Nä, spela på och vinn!

y not2007-09-07 22:03
Antal inlägg: 9014

Jag tycker definitivt jag skall vara otrevlig om min motståndare lägger medan jag är nerkopplad.
Och apropå patiens så står det ingenstans i reglerna att det är förbjudet att fuska heller.
Jo jag tycker det är preciws lika meningslöst och därför tycker jag det är precis lika meningsfullt att påpeka det varje gång. En del förstår, andra förstår faktiskt ingenting.
Men det är ju inte precis någon nyhet

Snittgurka2007-09-07 22:12
Antal inlägg: 199

Y not har helt rätt i denna fråga.
Case closed.

mew12007-09-08 08:45
Antal inlägg: 16

Jag har blivit nedkopplad massor med gånger och ibland flera gånger samma dag. Jag har alla gånger utom en lyckats hinna tillbaka till spelet: Det är irriterande men inget större problem. Är det vanligt att folk som blivit nedkopplade inte hinner tillbaka?

y not2007-09-08 09:23

beror väl helt och hållet på var felet ligger och vad det är samt hur du spelar. Jag spelar normal och hinner i regel starta om datorn och komma tillbaka. Sen beror det ju på hur lång tid min motståndare gett mig.
Jag brukar inte passa direkt när motståndaren kopplas ur utan tar av min tid så mycket jag anser mig ha råd med utan att förlora i spel. Det här spelar ju väldig roll i vilken tid du spelar, normal, snabb eller hets.

mew12007-09-08 09:35
Antal inlägg: 16

Tack för svaret y not. Jag spelar normal men har aldrig behövt starta om datorn för att komma till baka enbart gått ur betapet. Jag tror man har 5 minuter på sig.

y not2007-09-08 10:42

behöver du bara gå ur och tebaks i betapet så hinner knappast ens turen gå över på fem minuter Jag har haft problem med såväl uppkoppling som den egna datorn. Nu har jag en ny hårddisk och kör med ubuntu och allt verkar frid och fröjd.

vindsus862007-09-10 01:47
Antal inlägg: 3785

Om någon annans uppkoppling bryts så brukar jag inte passa utan jag brukar låta min tid gå såsom dess tid går. om man passar så får ju den massor med minustid medans man själv har massor med tid eftersom man bara passat såfort det blivit ens egen tur. dels drar det ju mer på stackarns tid då och dels så.. blir det liksom lite osjysst. om man låter tiden gå och väntar så blir ju slutresultatet som att personen aldrig försvann. när den väl kommer tillbaks. då får väl båda minustid, men båda får ändå liksom.. ungefär lika mycket mindre tid än vad som varit om den andre inte åkt ur. om ni förstår hur jag menar.

Q-tile - Ej medlem längre2007-09-10 09:20
Antal inlägg: 1319

Intressant att det kommer upp till diskussion. Jag har aldrig varit ute för att det gått ut över någons drag. Om det kommer hända så passar jag, högst förmodligen, om det inte - mot förmodan - skulle inträffa såpass konsekvent med en och samma motståndare att avsiktlig nedkoppling föreligger att misstänka.
(Särskilt på ett slumpat bräde kanske det kan ha sin strategiska betydelse, om någon efter att den andre kopplat ner vågar "öppna" till ett område där bonusrutorna ligger tätt, och man sedan kommer tillbaka för att kapitalisera. Om detta inträffat någon gång vet jag inte, men det skulle kunna hända. ;-) )

stefanf2007-09-10 14:45

Intressant.. :)

På det sättet kan det rent av användas som en "fint" alltså att koppla ner - om motståndaren nappar på "betet" och agerar "osportsligt" (genom att lägga istället för att passa alltså) får han betala i nästa läge.. =)

Tror dock att du väldigt sällan kan tjäna något på att koppla ner avsiktligt..
(exempelvis kan risken vara minst lika stor att motståndaren istället passar på att byta bort lite skräp..)

Morristown - Ej medlem längre2007-09-10 15:42
Antal inlägg: 7710

StefanF, med flera!

Jag förstår inte att det är så svårt att förstå att man rent taktiskt kan tjäna på att koppla ner. man blir ju jättestörd som motståndare.

Först väntar man lite och kanske passar.

Sen kanske man vill leka lite och lägger ett par ord eftersom man tar för givet att motspelaren är borta. Man kanske t o m öppnar ett par lägen.

PANG!

Så kommer den nedkopplade in igen och tar över!

-JK-2007-09-10 15:43
Antal inlägg: 409

Äh, förstår inte hur någon skulle koppla ner som en strategi, låter ju helt befängt. Är det min tur när motståndaren kopplat ner så naturligtvis lägger jag, sedan väntar jag och passar när motståndarens tid tagit slut. Inget konstigt med det. Och ja, jag blir putt när folk fortsätter lägga om jag åkt ut men inte så att jag stör mig enormt. Det går alltid på ett ut till slut.

stefanf2007-09-10 17:50

Jag kan förstå att man kan _dikta ihop_ situationer där någon skulle kunna vinna en "fördel" (det beror på hur man definierar fördel) enligt det du visar Morristown..

Samtidigt måste man då sätta upp hypotesen att personen på andra sidan är så oerhört tävlingsinriktad att man är beredd på att psyka och ägna en massa EGEN tid för att ev. åstadkomma en liten vinst.
För att denna "geniala taktik" ska funka förutsätts dessutom att:
1) Motståndaren lägger lite drag (men inte med så mycket poäng).
2) Motståndaren blir irriterad och spelar sämre, kopplar ner.
3) Motståndaren kollar inte profilen för mig (vilket skulle innebära att han hittar ett antal avbrutna matcher mm.).

Min erfarenhet (och den är faktiskt rätt lång) säger mig att det är ganska så lätt att identifiera situationer där motståndaren (ev.) kopplar ner medvetet.. Det händer oftast när h*n ligger under rätt mycket, dessutom har h*n inte sällan visat sig lite grinig i chatten.. Som lök på laxen kanske man har rullat eller klämt ut en honnör för en massa poäng.
Nerkoppling DÅ... ja då kan till och med jag räkna ut att han/hon kanske ledsnade. Själv brukar jag då (faktiskt) passa ganska snabbt eftersom jag inte räknar med att motståndaren kommer tillbaka..

Motsatsläget är egentligen alla andra matcher. Man lirar och har trevligt, det är mer eller mindre jämnt och man petar ut sina brickor och tjötar lite. Plötsligt kopplas den andre ner..
- Räck upp en hand alla som tror det är illvillig och förslagen list för att få mig ur balans och vinna en (ytterst spekulativ/osäker) fördel..

Poängen är alltså inte att skapa ett exakt regelverk som alla "måste" följa utan att propagera för ett _trevligare_ alternativ än att utnyttja motståndares ev. tekniska fel för att plocka gratispoäng - trots att man (påstår jag) nästan alltid KAN avgöra om det är sannolikt att någon är grinig eller verkligen hade otur.
Att påstå att det är _möjligt_ att utnyttja nedkopplings-fusket och _därför_ konsekvent passa på och lägga när motståndare kopplar ner är en rätt usel undanflykt tycker jag.
Man kan gärna göra som man vill men jag tycker man borde kunna stå för att man tycker det är viktigare att vinna och plocka rejtpoäng - än att vinna fair och få den rejt man spelmässigt förtjänar.. =)

(ps. om ni råkar få syn på mig så ska ni nappa - extremt lätta rejtpoäng då jag spelar lååångt under min rejt nuförtiden..)

y not2007-09-10 17:52

att koppla ner som en fint för att motståndaren skall lägga?
Är det inte smartare att passa på att byta ett par brickor istället?

Hagwall2007-09-12 17:46
Antal inlägg: 92

Jag passar alltid två gånger för att invänta min motståndare. Om min motståndare/medspelare inte har kommit tillbaks efter det så försöker jag göra följande:
1 checkar skillnad mellan min ranking och min motståndares ranking
2 delar skillnad i ranking på 10 och lägger till 10-20 p
3 den nya summan försöker jag spela ihop
4 så att det förhoppningsvis inte blir någon större ratingförändring

Till exempel: jag har 3200 och min motståndare 2600 - skillnaden 600 poäng - delat med 10 => 60 poäng plus 10 => 70 poäng - dvs jag försöker lägga mig 70 poäng över motståndaren för det är vad jag borde vunnit med relaterat till rankingskillnaden.

Om min motståndare är otrevlig så försöker jag poängmaximera - har dock bara stött på 4-5 otrevlig spelare här på Betapet :)

femtio - Ej medlem längre2007-09-19 18:52
Antal inlägg: 541

Nu är det ett tag sedan jag skrev min fråga här och jag har ännu inte haft turen att spela mot någon av er gentlemen och -kvinnor som passar vid nedkoppling. Undrar om ni är en liten minoritet? Jag tänker nog fortsätta med mitt omoraliska beteende och samla så mycket poäng jag kan.
Allmänheten varnas endast på detta sätt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?